• Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Några vi känner har fått sina barn placerade i fosterhem.
    Soc säger det är många droppar små som fick bägaren rinna över, inget våld eller så.
    Frun har diagnosen lätt utvecklingsstörning.
    Soc menar hon inte ser signaler från barnen bla.
    Gäller 3 barn, 1, 4 och 7 år.
    Enligt paret har inte soc gjort uppgängesschema osv, de får träffa banen typ 1 gång i månaden.
    Barnen bor i samma familj.
    Barnen är omhändertagna enligt Sol, soc sa, går ni inte med på sol blir det lvu.
    Barnen omhändertogs i maj, soc sa på mötet, vi kommer omhänderta barnen nu idag, och så skedde.
    Någon som har överklagat soc beslut? Tyvärr har de inte råd med advokat, ingen hemförsäkring och mammaledig, pappan låginkomsttagare

• Svar på tråden Överklaga soc beslut.
  • EpicF
    Anonym (...) skrev 2024-09-18 16:39:56 följande:
    Och varför bryr han sig om det. Hyresgästen är skyldig att betala honom även om det inte finns hemförsäkring 
    Är lättare process än att driva saken själv. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (...) skrev 2024-09-18 16:01:03 följande:
    Varför kräver han hemförsäkring? Om du orsakar en vattenskada så är du skyldig att betala skadestånd även om du inte har en hemförsäkring.
    Vem är han haha? Jag hyr i första hand och det var ett exempel på vad som kan hända. De flesta hyresvärdar (första hand) är företag och inte någon ?han?. Och ja många kräver att man har hemförsäkring, bara att gå in på någon hyresvärds hemsida eller bostadsförmedling och kolla själv. Det var många år sen jag skrev kontrakt så minns inte om min gjorde det men som de flesta normala människor kunde jag tänka ut själv att det är något man behöver ha.

Och så här är det, orsakar jag en vattenskada till exempel kan jag bli skyldig att betala. Men jag kanske inte har pengarna. Vad händer då? Jo , jag hamnar hos Kronofogden så det blir inte bra för mig men det blir inte heller bra för hyresvärden som alltså inte får sina pengar direkt. Därför är det bättre för båda att hyresgästen har en hemförsäkring. 
  • Cathariiina
    EpicF skrev 2024-09-18 15:48:25 följande:
    Hemförsäkring från 1/6-24? Då kan de få huridisk hjälp därifrån. Och då har de också en henförsäkring resan och har haft det ett tag. 
    Man kan inte få hjälp bakåt i tiden av en försäkring. Då skulle ju alla människor strunta i försäkring, och teckna en först efter att olyckan hänt. Samma gäller för övrigt medlemskap i fackföreningar. Man får ingen hjälp från facket, om konflikten med arbetsgivaren hade börjat redan när försäkringen tecknades. 

När det gäller rättshjälpsdelen i hemförsäkringen, kan det dessutom vara längre karenstider än så just för familje- och vårdnadsärenden och LVU-ärenden och sådant. Har sett siffran två år. 
  • Giftskåneman

Ja precis, de kan få hjälp efter 1/6, inte innan.
    Sen tror jag inte de får hjälp, eftersom händelsen inträffade i maj, även om det skulle bli förhandlingar i förvaltningsrätten senare.

• EpicF
    Cathariiina skrev 2024-09-18 17:14:30 följande:
    Man kan inte få hjälp bakåt i tiden av en försäkring. Då skulle ju alla människor strunta i försäkring, och teckna en först efter att olyckan hänt. Samma gäller för övrigt medlemskap i fackföreningar. Man får ingen hjälp från facket, om konflikten med arbetsgivaren hade börjat redan när försäkringen tecknades. 

När det gäller rättshjälpsdelen i hemförsäkringen, kan det dessutom vara längre karenstider än så just för familje- och vårdnadsärenden och LVU-ärenden och sådant. Har sett siffran två år. 
    Nej, jag påstod aldrig att man kan få hjälp bakåt i tid.

Men de har kunnat få juridisk hjälp sedan runt 2,5 månder (beroende på bolagets vilkor). Juridisk hjälp kan man också behöva även vid en frivillig sol-placering, speciellt om man inte helt förstår varför och har de problem som ts grannar har. Då är juridisk hjälp bra att få. 

Ja, självklart får man hjälp från den dagen man blev medlem i en fackförening. Därför är det alltid bra att vara med i en fackförening från början. 

Hur lång karenstiden för juridisk hjälp är beroende på försäkringsbolag. De bolaget jag har kan man få juridisk hjälp, oavsett orsak, månaden efter man tecknat försäkringen.
  • Anonym (Kim)
    Giftskåneman skrev 2024-09-18 17:38:36 följande:

Ja precis, de kan få hjälp efter 1/6, inte innan.
    Sen tror jag inte de får hjälp, eftersom händelsen inträffade i maj, även om det skulle bli förhandlingar i förvaltningsrätten senare.

Vilken händelse då? Att barnen blev placerade i familjehem? Den "händelsen" var frivillig enligt SoL och kommer aldrig att hamna i Förvaltningsrätten. Då får de först ta tillbaka samtycket, sen ska Soc då ansöka om LVU och först DÅ blir det aktuellt med juridisk hjälp och det behöver man inte betala så hemförsäkring eller inte spelar ingen roll.
  • Giftskåneman
    EpicF skrev 2024-09-18 17:41:18 följande:
    Nej, jag påstod aldrig att man kan få hjälp bakåt i tid.

Men de har kunnat få juridisk hjälp sedan runt 2,5 månder (beroende på bolagets vilkor). Juridisk hjälp kan man också behöva även vid en frivillig sol-placering, speciellt om man inte helt förstår varför och har de problem som ts grannar har. Då är juridisk hjälp bra att få. 

Ja, självklart får man hjälp från den dagen man blev medlem i en fackförening. Därför är det alltid bra att vara med i en fackförening från början. 

Hur lång karenstiden för juridisk hjälp är beroende på försäkringsbolag. De bolaget jag har kan man få juridisk hjälp, oavsett orsak, månaden efter man tecknat försäkringen.
    Jättebra att veta, vi har inte visst hur det har förhållits sig vid sol, men som sagt, de lär inte få hjälp ändå, de får kolla upp det, men låter för bra för att vara sant
  • Anonym (Olof)

Vilka åtgärder har de vidtagit för att få tillbaka barnen? 

Inte sitta och fundera på hur de överklagar utan vad av de många droppar små som de kan bättra?

• Giftskåneman

Vi har gått igenom pärmen beslut och orosanmälningarna, diskuterat, vad har ni gjort för fel här.
    Vissa av orosanmälningarna är vansinniga, andra ligger det befogad kritik i.
    Har sagt att det är som när man besiktigar bilen och får många 2or, man tar lappen och åtgärdar ett fel i taget, när alla fel är fixade kan man göra ombesiktning.
    Så är väl där vi är nu, tar bort tvåorna men inte redo för ombesiktning.
    Men så jättesvårt i vissa fall vad man ska åtgärda, tex stora barnet ville ha läsk till frukost vid hembesök av soc, och frun sa, du vet vi bara har läsk på lördagar, och barnet blev jätteledsen och sprang därifrån.
    Soc menade att frun skulle springa efter barnet , de har öppen planlösning så barnet var i samma rum.
    Soc menar att frun skulle förklara för barnet varför man inte får läsk till frukost, frun sa att detta händer varje gång det blitit läsk över, och att barnet alltid får samma svar, vi väntar till lördag. Känns som både frun och soc har rätt, mitt hemmanickrade förslag var, köp inte för mycket läsk så behöver ni inte ha denna diskussion varje gång.
    En enkel lösning som kan undvika konfrontion i fortsättningen. Frun menar hon satt gränser, soc menar att man inte bara kan säga, nej vänta till lördag, jag vet inte.

• EpicF
    Giftskåneman skrev 2024-09-18 18:08:06 följande:
    Jättebra att veta, vi har inte visst hur det har förhållits sig vid sol, men som sagt, de lär inte få hjälp ändå, de får kolla upp det, men låter för bra för att vara sant
    För bra för att vara sant?
    Man kan alltid få juridisk hjälp om man har behov, även vid sol-placeringar, för att bla få hjälp med att förstå alla handlingar. 

Ska de överklaga får de dra tillbaka sitt samtycke till frivillig placeringen, och även där kan en jurist vara till hjälp. 

Dina grannar verkar behöva hjälp av jurist eftersom de inte verkar förstå vanlig allmänbildning. 

Om de kan få juridisk hjälp nu får de ta upp med sitt försäkringsbolag. Alla bolag kan ha olika praksis om när man kan få hjälp. 
Svar på tråden Överklaga soc beslut.