• Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Några vi känner har fått sina barn placerade i fosterhem.
    Soc säger det är många droppar små som fick bägaren rinna över, inget våld eller så.
    Frun har diagnosen lätt utvecklingsstörning.
    Soc menar hon inte ser signaler från barnen bla.
    Gäller 3 barn, 1, 4 och 7 år.
    Enligt paret har inte soc gjort uppgängesschema osv, de får träffa banen typ 1 gång i månaden.
    Barnen bor i samma familj.
    Barnen är omhändertagna enligt Sol, soc sa, går ni inte med på sol blir det lvu.
    Barnen omhändertogs i maj, soc sa på mötet, vi kommer omhänderta barnen nu idag, och så skedde.
    Någon som har överklagat soc beslut? Tyvärr har de inte råd med advokat, ingen hemförsäkring och mammaledig, pappan låginkomsttagare

• Svar på tråden Överklaga soc beslut.
  • Anonym (Olof)
    Giftskåneman skrev 2024-09-18 06:48:39 följande:

Hemförsäkring är om du äger din bostad, hyr du försäkrar du inte mer ön lösöret.

Jag tror du är mannen i familjen. Konstigt område annars där hyreslägenheter ligger så nära villorna att man har full koll på grannarna.
  • EpicF
    Giftskåneman skrev 2024-09-18 06:48:39 följande:

Hemförsäkring är om du äger din bostad, hyr du försäkrar du inte mer ön lösöret.

Helt fel. Hemförsäkring har man oavsett om man äger eller hyr sin bostad. 
  • EpicF
    Giftskåneman skrev 2024-09-18 08:17:16 följande:
    Du gör väl bort dig när du chattar om försäkringar? Har du förstått vad jag söker här? Nej, verkligen inte, så lägg dig inte om du inte förstår.
    Dessutom, min försäkring är uppdelad i hus/villaförsäkring och lösöresdel.
    Är inte ett dugg intresserad vad du och andra tycker, söker fakta.
    Husförsäkring är ett tillägg till hemförsäkring om man äger ett hus. 
  • EpicF
    Giftskåneman skrev 2024-09-18 08:54:54 följande:

Har kollat, de hade inte, frågade varför, de tyckte det de hade inte var värt att försäkra då de flyttade i hop för många år sedan, sen blev det inte av bara. Har berättat hur otroligt viktigt det är med försäkring så de har nu från 1/6 2024.
    Har dock inte kollar om den täcker bakåt, men tror inte det.

Hemförsäkring från 1/6-24? Då kan de få huridisk hjälp därifrån. Och då har de också en henförsäkring resan och har haft det ett tag. 
  • EpicF
    Giftskåneman skrev 2024-09-18 09:56:36 följande:
    Verkar bytt beteckning, när jag bytte bolag berättade handläggaren att hemförsäkring egentligen inte fanns, lösöresförsäkring, eller villaförsäkring var de rätta namnen.
    Men intressnt du uttalar dig i en tråd som inte handlar om försäkringar.
    Då borde den handläggaren ta och byta jobb. Lösöre,- hem-, och hus/villaförsäkring är tre helt olika försäkringar som täcker olika saker. 
  • EpicF
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-18 10:53:44 följande:

Du skrev att man inte har hemförsäkring om man bor i hyresrätt och det har man. Dessutom kräver många hyresvärdar att man har det. Och ja det heter hemförsäkring. Du skrev att man bara behöver lösöresförsäkring om man bor i hyresrätt, hur skulle det hjälpa om man råkar orsaka en vattenskada eller förstöra något i fastigheten tänkte du? 

Tror verkligen inte du är rätt person att hjälpa dina grannar (om de nu är det) med nånting för du sprider så mycket felaktigheter och verkar inte ha koll på speciellt mycket. 

Även en hyresrätt är ett hem så att det heter hemförsäkring är logiskt även där. 
  • EpicF
    Giftskåneman skrev 2024-09-18 13:38:22 följande:

Att lösöresförsäkring var för de i lägenhet, hemförsäkring till för de i villa. 
    Eftersom du inte förstår skriven svenska kan jag inte göra mycket åt. Har skrivit svar på dina frågor, du har inte förstått, fortsätt då gissa.

Det är har dock aldrig varit så. Det är två helt olika försäkringar, varav hemförsäkring är något man absolut ska ha oavsett hur man bor. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-18 10:25:25 följande:

Det där är 100% fel. Jag har hyresrätt precis som min utflyttade äldsta dotter, båda vi har hemförsäkring. De flesta hyresvärdar kräver att man ska ha hemföräkring när man skriver kontrakt. Jag har drulleföräkring också och det har jag ordnat så min dotter också har.

Om jag till exempel skulle råka orsaka en vattenskada i hyresrätten kan det kosta mig hur mycket som helst om jag inte har hemförsäkring. Det är jätteviktigt oavsett hur man bor. Det är inte bra att du sprider såna här totalt felaktiga påståenden på internet. 

Varför kräver han hemförsäkring? Om du orsakar en vattenskada så är du skyldig att betala skadestånd även om du inte har en hemförsäkring.
  • EpicF
    Anonym (...) skrev 2024-09-18 16:01:03 följande:
    Varför kräver han hemförsäkring? Om du orsakar en vattenskada så är du skyldig att betala skadestånd även om du inte har en hemförsäkring.
    Därför att hemförsäkring täcker skadorna det kostat att reparera och kan även täcka skadeståndsdelen om det kommer på tal. 
  • Anonym (...)
    EpicF skrev 2024-09-18 16:21:34 följande:
    Därför att hemförsäkring täcker skadorna det kostat att reparera och kan även täcka skadeståndsdelen om det kommer på tal. 
    Och varför bryr han sig om det. Hyresgästen är skyldig att betala honom även om det inte finns hemförsäkring 
Svar på tråden Överklaga soc beslut.