Kronofogden börjar dra pengar igen utan förvarning
Hej. Jag behöver mest bara skriva av mig.
Jag fick precis nu månadsbeskedet från försäkringskassan per mejl. Jag höll på att få en hjärtattack, då det fattades 4000 kronor! Jag har sjukersättning på grundnivå. Jag undrade självklart varför, detta är inget jag har förvarnats om på något sett. Jag försökte logga in på mina sidor för att kolla speccen, men sidan är nere för underhåll.
Nästa tanke var att gå in på Kronofogden och se om det är de. Jag har haft utmätning förut. Och, japp, där är den. Utmätning, 4000 kronor i månaden, ca.
Nu vill jag bara säga att det faktiskt är ok. Jag klarar mig. Efter räkningar och utmätning har jag då kvar ca 3000. Jag kommer få säga upp mina streamingtjänster igen, men ok. Men en förvarning hade ju varit kul.
Sedan gick jag även in och kollade så att mina uppgifter hos KFM stämmer, men det gör de inte. Hyran står 2000 kronor för lågt ungefär. En gammal uppgift eller schablon. Nufiken som jag är gick jag in på deras beräkningsverktyg och kollade vad de skulle dra med den nya hyran och då stod det ca 500. Logiken i huvudet sa att du kan de ju inte dra 3500 mer om huran hade var 2000 kr mindre. Och se, skrev in den gamla hyran, och då är beloppet de, enligt beräkning, kan dra, 2500, dvs 2000 mer. Jag vet att beräkningsgrejen inte är exakt, men en så stor diff?
Som sagt, jag klarar mig, det gör jag. Om de drar 4000 i månaden är nuvarande skulder fördigbetalade i januari, och lägger vi sedan på skulden till FK blir det maj 2026. Det går. Jag har levt på marginalen/sjukersättning i 20 år, fram tills i våras, jag kan göra det några år till.
Men som sagt, lite förvarning hade varit trevligt.