• Anonym (skriver av mig)

Kronofogden börjar dra pengar igen utan förvarning

Hej. Jag behöver mest bara skriva av mig.

Jag fick precis nu månadsbeskedet från försäkringskassan per mejl. Jag höll på att få en hjärtattack, då det fattades 4000 kronor! Jag har sjukersättning på grundnivå. Jag undrade självklart varför, detta är inget jag har förvarnats om på något sett. Jag försökte logga in på mina sidor för att kolla speccen, men sidan är nere för underhåll.

Nästa tanke var att gå in på Kronofogden och se om det är de. Jag har haft utmätning förut. Och, japp, där är den. Utmätning, 4000 kronor i månaden, ca. 

Nu vill jag bara säga att det faktiskt är ok. Jag klarar mig. Efter räkningar och utmätning har jag då kvar ca 3000. Jag kommer få säga upp mina streamingtjänster igen, men ok. Men en förvarning hade ju varit kul.

Sedan gick jag även in och kollade så att mina uppgifter hos KFM stämmer, men det gör de inte. Hyran står 2000 kronor för lågt ungefär. En gammal uppgift eller schablon. Nufiken som jag är gick jag in på deras beräkningsverktyg och kollade vad de skulle dra med den nya hyran och då stod det ca 500. Logiken i huvudet sa att du kan de ju inte dra 3500 mer om huran hade var 2000 kr mindre. Och se, skrev in den gamla hyran, och då är beloppet de, enligt beräkning, kan dra, 2500, dvs 2000 mer. Jag vet att beräkningsgrejen inte är exakt, men en så stor diff?

Som sagt, jag klarar mig, det gör jag. Om de drar 4000 i månaden är nuvarande skulder fördigbetalade i januari, och lägger vi sedan på skulden till FK blir det maj 2026. Det går. Jag har levt på marginalen/sjukersättning i 20 år, fram tills i våras, jag kan göra det några år till. 

Men som sagt, lite förvarning hade varit trevligt.

• Svar på tråden Kronofogden börjar dra pengar igen utan förvarning
  • Anonym (Man)
    Anonym skrev 2024-09-08 12:42:28 följande:
    VAr menar du att ts har skyllt ifrån sig?
    JAg tycker att det verkar som att ts tar sitt ansvar.
    Om TS tagit ansvar så hade hen inte behövt vara i kontakt med kronofogden.

Det låter hårt, jag vet, men det är sant.
  • Anonym (M)
    Anonym (skriver av mig) skrev 2024-09-08 12:44:29 följande:
    Jag velar också lite på det. Som sagt handlar det inte om pengarna i sig, utan chocken av att mitt i natten läsa ett utbetalningsbesked från min enda, inte jättestora, inkomstkälla som utan förvarning är flera tusen kronor mindre.  Jag har dragits med kronofogdeskulder i många år och det hade ju varit skönt att bli av med dem, samtidigt som jag vet hur det är att varje månad bara nätt och jämnt klara livhanken och aldrig kunna göra något utöver att äta. Men har jag gjort det i 15 år så kan jag väl göra det i 4/20 månader till. 
    Det finns dom som jobbar ett helt liv men ändå behöver leva på marginalen. Så du har det långtifrån sämst. Varför har du satt dig i en situation så du har skulder hos KRF? Du har misskött dig alltså och nu ska folk tycka synd om dig.
    Anonym (M) skrev 2024-09-08 13:00:24 följande:
    Det finns dom som jobbar ett helt liv men ändå behöver leva på marginalen. Så du har det långtifrån sämst. Varför har du satt dig i en situation så du har skulder hos KRF? Du har misskött dig alltså och nu ska folk tycka synd om dig.
    För det första så har jag inte sagt att jag har det sämst. För det andra är det ingen tävling. För det tredje vill jag inte att någon ska tycka synd om mig. För det fjärde har jag inte misskött mig. 
  • Anonym (X)

Varför slutade de dra pengar en period?

Anonym (X) skrev 2024-09-08 15:51:44 följande:

Varför slutade de dra pengar en period?

För att sjukersättning är en ganska låg summa, och för att inflationen har varit hög. Förra året och i början av detta nådde jag helt enkelt inte upp till deras mininivå för hur mycket pengar man ska ha kvar att leva på, alltså kunde de inte dra pengar. 
  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2024-09-08 12:56:19 följande:
    Om TS tagit ansvar så hade hen inte behövt vara i kontakt med kronofogden.

Det låter hårt, jag vet, men det är sant.
    Vet du något som vi andra inte vet?
  • Anonym (Man)
    Anonym skrev 2024-09-08 17:01:59 följande:
    Vet du något som vi andra inte vet?
    Det är fint av dig att vara så förstående som du är. Men min bok så har man inte koll om man hamnar hos kronofogden. Jag skulle säga detsamma om mig själv om jag hamnar där.
  • Anonym (M)
    Anonym (skriver av mig) skrev 2024-09-08 14:25:11 följande:
    För det första så har jag inte sagt att jag har det sämst. För det andra är det ingen tävling. För det tredje vill jag inte att någon ska tycka synd om mig. För det fjärde har jag inte misskött mig. 
    Man hamnar inte hos Kronofogden om man skött sig. 
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2024-09-08 18:35:42 följande:
    Man hamnar inte hos Kronofogden om man skött sig. 
    Frågar igen, vet du något som vi andra inte vet?
  • Anonym (Vera)

Det är väl jättebra att du blir av med skulderna lite snabbare! Tyvärr måste Kronofogden göra såhär då du själv inte vill betala tillbaka pengar du är skyldig. Man kan inte smita ifrån sitt ansvar hur länge som helst. 

Svar på tråden Kronofogden börjar dra pengar igen utan förvarning