• Anonym (skriver av mig)

Kronofogden börjar dra pengar igen utan förvarning

Hej. Jag behöver mest bara skriva av mig.

Jag fick precis nu månadsbeskedet från försäkringskassan per mejl. Jag höll på att få en hjärtattack, då det fattades 4000 kronor! Jag har sjukersättning på grundnivå. Jag undrade självklart varför, detta är inget jag har förvarnats om på något sett. Jag försökte logga in på mina sidor för att kolla speccen, men sidan är nere för underhåll.

Nästa tanke var att gå in på Kronofogden och se om det är de. Jag har haft utmätning förut. Och, japp, där är den. Utmätning, 4000 kronor i månaden, ca. 

Nu vill jag bara säga att det faktiskt är ok. Jag klarar mig. Efter räkningar och utmätning har jag då kvar ca 3000. Jag kommer få säga upp mina streamingtjänster igen, men ok. Men en förvarning hade ju varit kul.

Sedan gick jag även in och kollade så att mina uppgifter hos KFM stämmer, men det gör de inte. Hyran står 2000 kronor för lågt ungefär. En gammal uppgift eller schablon. Nufiken som jag är gick jag in på deras beräkningsverktyg och kollade vad de skulle dra med den nya hyran och då stod det ca 500. Logiken i huvudet sa att du kan de ju inte dra 3500 mer om huran hade var 2000 kr mindre. Och se, skrev in den gamla hyran, och då är beloppet de, enligt beräkning, kan dra, 2500, dvs 2000 mer. Jag vet att beräkningsgrejen inte är exakt, men en så stor diff?

Som sagt, jag klarar mig, det gör jag. Om de drar 4000 i månaden är nuvarande skulder fördigbetalade i januari, och lägger vi sedan på skulden till FK blir det maj 2026. Det går. Jag har levt på marginalen/sjukersättning i 20 år, fram tills i våras, jag kan göra det några år till. 

Men som sagt, lite förvarning hade varit trevligt.

• Svar på tråden Kronofogden börjar dra pengar igen utan förvarning
  • Anonym (Lillia)
    Hermis123 skrev 2024-09-08 08:09:57 följande:
    Jo men man har rätt till att kunna betala sin hyra och kunna ha mat till sin mat innan man drar pengar! 
    Har inte ens läst vad han skriver? Att hans riktiga hyra inte kollades i beräkningen!  En hyra och en levnadsstandard på existensminimum får man räkna av innan man drar pengar! kronofogden får inte låta någon varken bli hemlös eller svälta!
    Men det är ens eget ansvar att fylla i rätt uppgifter. De skickar ett brev om att de ska börja utmäta ens inkomst, och att det är viktigt att man fyller i rätt för annars drar de ett schablonbelopp vilket gör att de kan dra för mycket.

Ts skriver att hen haft utmätning förut så ts borde veta detta. Kronofogden kan inte kolla utgifterna på någon, man fyller i själv. Det enda ts behöver göra nu är att lämna in rätt uppgifter så kommer de inte dra så mycket.

Det kan heller inte komma som en överraskning att krinofogden plötsligt utmäter, man vet väl om att man har skulder? Och särskilt som detta inte är första gången för ts - ts har väl fyllt i sina uppgifter förut, vid förra utmätningen.
  • Anonym (Typ)

Ring och prata med dem. Det kan ha blivit fel någonstans. Något brev som kommit bort eller så. KF består ju trots allt av människor som kan göra misstag. Det borde gå bra att du fyller i korrekta uppgifter och får summan justerad. 

Eller är det kanske värt att leva riktigt sparsamt några månader nu och sen vara av med eländet? 

• Anonym (Man)

Det är alltid någon annans fel.

• mammatill6

De drar inte utan förvarning. Du får alltid hem ett papper att fylla i om inkomstuppgifter. Det skickas per post eller kan också skickas via digital brevlåda. Fyller man inte i den gör de en schablon. Det du kan göra är att omedelbart fylla i en sådan, de finns att fylla i digitalt på deras sida. Då räknar de om och du kommer få tillbaka det de dragit för mycket. Men det  måste göras snabbt för hinner kf betala ut till fodringsägarna får du inte tillbaka. Exakt detta hände min sambo precis.

Anonym (Lillia) skrev 2024-09-08 07:58:02 följande:

De har skickat ett brev om att du ska länna in dina uppgifter. Och du har missat det eller om det kommit bort på posten, något av det har hänt.
    Fyller man inte i sina uppgifter så dras ett schablonbelopp. Det är det som hänt här.

Om du kontaktar dem med rätt uppgifter, så kommer de dra mindre. 

De drar inte utan förvarning, du måste ju åtminstone ha vetat om dina skulder och då kommer de att börja dra så fort de vet att du har inkomst. Det är dock eget ansvar att lämna in sina uppgifter så de vet hur mycket de ska dra.

Fast skulderna är på intet sätt nya, och jag har som sagt betalat på dem hela tiden, även när utmärningen varit pausad pga för liten inkomst. Jag anmälde även i våras när min ekonomi förändrades att den gjorde det, och tycker att jag borde fått ett gensvar, antingen på lfms hemsida, I mejlen eller per brev, fysiskt eller med kivra. Men icke. Samtidigt hade ju inte heller min aktuella hyra registrerats, den uppdaterade jag också så.

Ja, någonstans har det uppenbarligen tjorvat till sig. 
    Anonym (Man) skrev 2024-09-08 08:14:08 följande:

Om kronofogden gått på personens upplevelse så hade dom aldrig fått in några pengar.

Det är aldrig personens fel och man har aldrig tillräckligt med pengar just då för att kunna betala tillbaka.

Som någon skrev tidigare, det är andras pengar vi pratar om.

Och som jag skrev tidigare så har jag hela tiden gjort vad jag kunnat för att betala, även när kronofogden bedömt att min inkomst är för liten för utmätning. Varje vecka har jag strävat efter att kunna betala 200 kronor, men även om jag bara haft en tia över har jag skickat in den. 
    Anonym (Lillia) skrev 2024-09-08 08:20:59 följande:
    Men det är ens eget ansvar att fylla i rätt uppgifter. De skickar ett brev om att de ska börja utmäta ens inkomst, och att det är viktigt att man fyller i rätt för annars drar de ett schablonbelopp vilket gör att de kan dra för mycket.

Ts skriver att hen haft utmätning förut så ts borde veta detta. Kronofogden kan inte kolla utgifterna på någon, man fyller i själv. Det enda ts behöver göra nu är att lämna in rätt uppgifter så kommer de inte dra så mycket.

Det kan heller inte komma som en överraskning att krinofogden plötsligt utmäter, man vet väl om att man har skulder? Och särskilt som detta inte är första gången för ts - ts har väl fyllt i sina uppgifter förut, vid förra utmätningen.
    Det är lite annorlunda när man är långtidskund hos både kfm och försäkringskassan. FK skickar inkomstuppgifter direkt till kfm. Och vanligtvis får jag en uppdateringsbrev vid årsskiftet där de nya uppgifterna står ang hur mycket kronofogden drar per månad kommande året, vad det baseras på, och hur mycket jag ska ha kvar, och uppmaning att gå in och uppdatera hyran genom webbsidan. Så även i år. Då, vid årsskiftet, var den utmätningsbara summan 0 kr. När några saker förändrades som gjorde att jag fick större inkomst gick jag in och ändrade inkomst, men tittade inte så noga på delen där man fyller i boendekostnad. När jag inte fick någon uppdatering innan sommaren, och alltså varit inloggad varje vecka för att betala på mina skulder, I släppte jag funderingen med att tänka att de kanske bara uppdaterar vid årsskiftet. 
  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2024-09-08 08:14:08 följande:

Om kronofogden gått på personens upplevelse så hade dom aldrig fått in några pengar.

Det är aldrig personens fel och man har aldrig tillräckligt med pengar just då för att kunna betala tillbaka.

Som någon skrev tidigare, det är andras pengar vi pratar om.

Du har inte läst ts va? Utan bara rubriken?
  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2024-09-08 08:42:47 följande:

Det är alltid någon annans fel.

VAr menar du att ts har skyllt ifrån sig?
    JAg tycker att det verkar som att ts tar sitt ansvar.
    Anonym (Typ) skrev 2024-09-08 08:36:37 följande:

Ring och prata med dem. Det kan ha blivit fel någonstans. Något brev som kommit bort eller så. KF består ju trots allt av människor som kan göra misstag. Det borde gå bra att du fyller i korrekta uppgifter och får summan justerad. 

Eller är det kanske värt att leva riktigt sparsamt några månader nu och sen vara av med eländet? 

Jag velar också lite på det. Som sagt handlar det inte om pengarna i sig, utan chocken av att mitt i natten läsa ett utbetalningsbesked från min enda, inte jättestora, inkomstkälla som utan förvarning är flera tusen kronor mindre.  Jag har dragits med kronofogdeskulder i många år och det hade ju varit skönt att bli av med dem, samtidigt som jag vet hur det är att varje månad bara nätt och jämnt klara livhanken och aldrig kunna göra något utöver att äta. Men har jag gjort det i 15 år så kan jag väl göra det i 4/20 månader till. 
Svar på tråden Kronofogden börjar dra pengar igen utan förvarning