Inlägg från: Anonym (skriver av mig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (skriver av mig)

Kronofogden börjar dra pengar igen utan förvarning

Hej. Jag behöver mest bara skriva av mig.

Jag fick precis nu månadsbeskedet från försäkringskassan per mejl. Jag höll på att få en hjärtattack, då det fattades 4000 kronor! Jag har sjukersättning på grundnivå. Jag undrade självklart varför, detta är inget jag har förvarnats om på något sett. Jag försökte logga in på mina sidor för att kolla speccen, men sidan är nere för underhåll.

Nästa tanke var att gå in på Kronofogden och se om det är de. Jag har haft utmätning förut. Och, japp, där är den. Utmätning, 4000 kronor i månaden, ca. 

Nu vill jag bara säga att det faktiskt är ok. Jag klarar mig. Efter räkningar och utmätning har jag då kvar ca 3000. Jag kommer få säga upp mina streamingtjänster igen, men ok. Men en förvarning hade ju varit kul.

Sedan gick jag även in och kollade så att mina uppgifter hos KFM stämmer, men det gör de inte. Hyran står 2000 kronor för lågt ungefär. En gammal uppgift eller schablon. Nufiken som jag är gick jag in på deras beräkningsverktyg och kollade vad de skulle dra med den nya hyran och då stod det ca 500. Logiken i huvudet sa att du kan de ju inte dra 3500 mer om huran hade var 2000 kr mindre. Och se, skrev in den gamla hyran, och då är beloppet de, enligt beräkning, kan dra, 2500, dvs 2000 mer. Jag vet att beräkningsgrejen inte är exakt, men en så stor diff?

Som sagt, jag klarar mig, det gör jag. Om de drar 4000 i månaden är nuvarande skulder fördigbetalade i januari, och lägger vi sedan på skulden till FK blir det maj 2026. Det går. Jag har levt på marginalen/sjukersättning i 20 år, fram tills i våras, jag kan göra det några år till. 

Men som sagt, lite förvarning hade varit trevligt.

• Svar på tråden Kronofogden börjar dra pengar igen utan förvarning
    Anonym skrev 2024-09-08 00:47:29 följande:

Men det var väl tur att det är ok att folk får tillbaka pengar som du varit skyldig dem.
    Visst. Absolut. Det jag menade är att det är ok att de drar så mycket. Jag kommer överleva/betala mina räkningar. Men om det hade varit för ett halvår sen hade det inte blivit några pengar över till mig och mina räkningar pga att de har gamla uppgifter och inte har frågat efter nya.
    Anonym skrev 2024-09-08 01:08:32 följande:
    Hela grundgrejen är ju att det är andras pengar och uppenbarligen har det gått så långt att dessa andra inte ser någon annan utväg än att låta KFM hjälpa dem att helt enkelt ta pengarna, då de anser sig säkra på att du annars inte betalar.
    I det läget är man inte riktigt i position att avgöra hur mycket som är ok eller om det ska bli pengar över till en själv.
    Ja, förlåt att jag hamnade mellan stolarna och inte kunde betala mina räkningar på 8 månader för att Försäkringskassan inte fick tumme ur. Jag är extremt hemskt ledsen för det, jag mår jävligt dåligt, och även denna period när Kronofogden inte har gjort någon utmätning har jag ändå gjort vad jag kunnat för att betala. I snitt 200 kronor i veckan har jag betalat in.

Och Kronofogden har faktiskt belopp för hur mycket pengar som sak bli kvar, som man ska klara sig på.
    Anonym skrev 2024-09-08 01:15:06 följande:
    Ja? Inget av detta har jag berört.
    SÅ, vad vill du då? Förutom att berätta självklarheter på ett sätt som gör att det ser ut som att du vill trycka ner mig?
    Anonym (Lillia) skrev 2024-09-08 07:58:02 följande:

De har skickat ett brev om att du ska länna in dina uppgifter. Och du har missat det eller om det kommit bort på posten, något av det har hänt.
    Fyller man inte i sina uppgifter så dras ett schablonbelopp. Det är det som hänt här.

Om du kontaktar dem med rätt uppgifter, så kommer de dra mindre. 

De drar inte utan förvarning, du måste ju åtminstone ha vetat om dina skulder och då kommer de att börja dra så fort de vet att du har inkomst. Det är dock eget ansvar att lämna in sina uppgifter så de vet hur mycket de ska dra.

Fast skulderna är på intet sätt nya, och jag har som sagt betalat på dem hela tiden, även när utmärningen varit pausad pga för liten inkomst. Jag anmälde även i våras när min ekonomi förändrades att den gjorde det, och tycker att jag borde fått ett gensvar, antingen på lfms hemsida, I mejlen eller per brev, fysiskt eller med kivra. Men icke. Samtidigt hade ju inte heller min aktuella hyra registrerats, den uppdaterade jag också så.

Ja, någonstans har det uppenbarligen tjorvat till sig. 
    Anonym (Man) skrev 2024-09-08 08:14:08 följande:

Om kronofogden gått på personens upplevelse så hade dom aldrig fått in några pengar.

Det är aldrig personens fel och man har aldrig tillräckligt med pengar just då för att kunna betala tillbaka.

Som någon skrev tidigare, det är andras pengar vi pratar om.

Och som jag skrev tidigare så har jag hela tiden gjort vad jag kunnat för att betala, även när kronofogden bedömt att min inkomst är för liten för utmätning. Varje vecka har jag strävat efter att kunna betala 200 kronor, men även om jag bara haft en tia över har jag skickat in den. 
    Anonym (Lillia) skrev 2024-09-08 08:20:59 följande:
    Men det är ens eget ansvar att fylla i rätt uppgifter. De skickar ett brev om att de ska börja utmäta ens inkomst, och att det är viktigt att man fyller i rätt för annars drar de ett schablonbelopp vilket gör att de kan dra för mycket.

Ts skriver att hen haft utmätning förut så ts borde veta detta. Kronofogden kan inte kolla utgifterna på någon, man fyller i själv. Det enda ts behöver göra nu är att lämna in rätt uppgifter så kommer de inte dra så mycket.

Det kan heller inte komma som en överraskning att krinofogden plötsligt utmäter, man vet väl om att man har skulder? Och särskilt som detta inte är första gången för ts - ts har väl fyllt i sina uppgifter förut, vid förra utmätningen.
    Det är lite annorlunda när man är långtidskund hos både kfm och försäkringskassan. FK skickar inkomstuppgifter direkt till kfm. Och vanligtvis får jag en uppdateringsbrev vid årsskiftet där de nya uppgifterna står ang hur mycket kronofogden drar per månad kommande året, vad det baseras på, och hur mycket jag ska ha kvar, och uppmaning att gå in och uppdatera hyran genom webbsidan. Så även i år. Då, vid årsskiftet, var den utmätningsbara summan 0 kr. När några saker förändrades som gjorde att jag fick större inkomst gick jag in och ändrade inkomst, men tittade inte så noga på delen där man fyller i boendekostnad. När jag inte fick någon uppdatering innan sommaren, och alltså varit inloggad varje vecka för att betala på mina skulder, I släppte jag funderingen med att tänka att de kanske bara uppdaterar vid årsskiftet. 
    Anonym (Typ) skrev 2024-09-08 08:36:37 följande:

Ring och prata med dem. Det kan ha blivit fel någonstans. Något brev som kommit bort eller så. KF består ju trots allt av människor som kan göra misstag. Det borde gå bra att du fyller i korrekta uppgifter och får summan justerad. 

Eller är det kanske värt att leva riktigt sparsamt några månader nu och sen vara av med eländet? 

Jag velar också lite på det. Som sagt handlar det inte om pengarna i sig, utan chocken av att mitt i natten läsa ett utbetalningsbesked från min enda, inte jättestora, inkomstkälla som utan förvarning är flera tusen kronor mindre.  Jag har dragits med kronofogdeskulder i många år och det hade ju varit skönt att bli av med dem, samtidigt som jag vet hur det är att varje månad bara nätt och jämnt klara livhanken och aldrig kunna göra något utöver att äta. Men har jag gjort det i 15 år så kan jag väl göra det i 4/20 månader till. 
    Anonym (M) skrev 2024-09-08 13:00:24 följande:
    Det finns dom som jobbar ett helt liv men ändå behöver leva på marginalen. Så du har det långtifrån sämst. Varför har du satt dig i en situation så du har skulder hos KRF? Du har misskött dig alltså och nu ska folk tycka synd om dig.
    För det första så har jag inte sagt att jag har det sämst. För det andra är det ingen tävling. För det tredje vill jag inte att någon ska tycka synd om mig. För det fjärde har jag inte misskött mig. 
    Anonym (X) skrev 2024-09-08 15:51:44 följande:

Varför slutade de dra pengar en period?

För att sjukersättning är en ganska låg summa, och för att inflationen har varit hög. Förra året och i början av detta nådde jag helt enkelt inte upp till deras mininivå för hur mycket pengar man ska ha kvar att leva på, alltså kunde de inte dra pengar. 
    Anonym (Vera) skrev 2024-09-08 18:50:37 följande:

Det är väl jättebra att du blir av med skulderna lite snabbare! Tyvärr måste Kronofogden göra såhär då du själv inte vill betala tillbaka pengar du är skyldig. Man kan inte smita ifrån sitt ansvar hur länge som helst. 

Läs tråden. Eller i all fall mina inlägg. 
    Anonym (Vera) skrev 2024-09-09 12:59:26 följande:
    Det har jag gjort. Du hade kunnat söka försörjningsstöd under de 8 månaderna utredningen pågick. Varför gjorde du inte det? Och varför betalade du så lite som 200 kronor i veckan?
    Det gjorde jag. 

För att det var de pengarna jag hade.
    Anonym (Jösses) skrev 2024-09-08 23:42:35 följande:

Kan bara krasst konstatera här. Att det är ett antal idiotier i din tråd TS, som sitter på jävligt höga och snorskiga hästar.

Den typen av människa vill jag snudd på önska att karma tar dom. För den näsbrännan kan dom gott ha. 

Det går definitivt att göra precis allting rätt, men ändå hamna mellan stolarna. Det låter även på TS här, i precis allt hen skriver, som om det är en genuin person som vill göra rätt för sig och dessutom aktivt har gjort rätt för sig. Även då kfm ansett att inkomsten varit för låg. Att då komma och stampa på ändå? Försöka trycka ner och aktivt få personen att må sämre. Alltså, det där är inget vidare trevligt personlighetsdrag, alls. Skämmes! 

Skit i dessa kommentarer TS. Det är endast empatistörda människor som håller på på det där viset. Givetvis förstår vi andra att det såklart måste vara en enorm chock, att plötsligt se så mycket mindre pengar i utbetalning. Speciellt när man inte vet varför, och det då även tycks handla om att det blivit fel någonstans. 

Tack för att du säger det. Det värmer.
    Anonym (Malin) skrev 2024-09-09 16:18:00 följande:

Jag kanske har missat men om du loggar in hos KF, ser du dina beslut där? Har bara varit inne som arbetsgivare och inte som privatperson så att säga.
    För jag tänker att det kanske finns ett beslut som är fattat för länge sen. Men som inte kunnat verkställas på länge. 
    Och så nu har man bedömt att det går och då kör man liksom.
    I det fallet så finns det ju ett beslut i grunden?

Annars, om det var ett beslut som upphävdes helt så behövs det ju ett NYTT beslut och utan att kommunicera det till dig borde de inte få dra en krona.

Man kan hamna hos KF på massa olika sätt, så är det. Och den som är fri kan ju kasta första stenen (många som kastar i den här tråden)...

Men du hanterar det bra måste jag säga. Hoppas du får svar så småningom när alla tjänster är up and going. 

Jag kan se den förra, avslutade, utmätningen. Den står under rubriken "Avslutade", och så står det lite information, bla att den avslutades sista december 2022, och "pga ingen utmätbar inkomst" eller något liknande, jag har den inte framför mig.  I övrigt står det bara en ruta med en graf på min inkomst, skatt, och den nya utmätningen. Inget riktigt beslut som i att det finns en länk till ett dokument eller något. På hela den här tiden har jag inte heller haft något meddelande om "Saker du behöver göra" i den meddeladerutan. Så de enda papper jag har är från slutet av december förra året inför 2024, där det står "Ingen utmätbar inkomst." Inte heller har jag fått något, varken på webplatsen, kivra eller brevledes, efter jag var inne i våras och ändrade uppgifter när jag började få en större inkomst. 

Jag ska gå in igen om en stund på hemsidan och uppdatera mig om skuldsaldot, som jag gör varje vecka, så jag kan kolla igen.

Tack, jag kämpar på så gott jag kan.
Svar på tråden Kronofogden börjar dra pengar igen utan förvarning