• Anonym (M)

Uppfödare kräver tillbaka katten

Vi behöver tyvärr omplacera vår katt och uppfödaren såg annonsen. Nu kräver hon att få tillbaka honom och säger att det står i kontraktet att hon ska tillfrågas först om en sån situation skulle uppstå.

Är det verkligen bindande?

• Svar på tråden Uppfödare kräver tillbaka katten
  • Anonym (F.d. uppfödare)

Jag är en f.d. uppfödare som har god koll på detta.

1. Om det papperet med "kontraktet" att uppfödaren måste få köpa tillbaka katten inte ens är signerat så har du inte godkänt det. Det bör dessutom stå i huvudkontraktet/köpeavtal att det finns bilagor, hur många och vad de innehåller.
    2. Om du har skrivit under det och det inte står något om vite - inget kommer hända. Uppfödaren kan inte hävda någon ekonomisk skada så hur ska vinets storlek kunna bedömas?

• Aliona
    Anonym (M) skrev 2024-09-04 20:23:47 följande:
    Men hur kan det hålla rättsligt när jag inte ens skrivit på det pappret?
    Det kan det så klart inte vara om det inte antingen är påskrivet eller om det hänvisas till den bilagan i kontraktet som du har skrivit på. 
  • molly50
    Anonym skrev 2024-09-04 19:58:42 följande:

Det låg en hög papper på bordet vid en affär. Du skrev på ett och tog ingen vidare notis om resten. Det är vaksamt gjort och någon annans fel.

Men snälla du. Du tycker inte att uppfödaren borde ha informerat om att även papperet om att få köpa tillbaka katten skulle skrivas under?
    Istället för att säga att allt som skulle skrivas under var underskrivet och klart.
    Eftersom hon nu inte har gjort det så kan hon inte komma i efterhand och hävda sin rätt att köpa tillbaka katten.
    Dessutom tycker jag att TS borde anmäla uppfödaren till LS om det är så illa med misskötsel som TS skriver.
  • Meddelande borttaget
  • caveat emptor

Men givetvis behöver du inte ge eller sälja katten till uppfödaren. Djur i lagens mening är varor och det finns inget som helst lagstöd för uppfödaren att kräva något sådant. Det är som att sälja en bil men skriva på kontrakt att den absolut inte får säljas vidare utan att tillfråga säljaren först. Absurt med andra ord. 

Katten är din och du omplacerar helt efter eget huvud. Uppfödaren har sålt en vara och har inget med det att göra. Önskemål ja, krav nej.

• molly50
    Anonym skrev 2024-09-04 22:10:28 följande:
    Inte?
    Det trodde jag att jag tyckte.
    Jag tycker du lägger skulden på TS.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (M2)
    Anonym (M) skrev 2024-09-04 18:03:35 följande:

Hon håller mängder av olika djur i en liten lägenhet som luktar kiss. Det var smutsigt och skräp överallt. Nej jag vägrar låta honom återvända dit. Jag är förvånad att hon ens släppte in oss där.

Åh nej, snälla ta lite ansvar och anmäl vanskötseln till länsstyrelsen!
  • Anonym (M2)
    Anonym (M) skrev 2024-09-04 19:19:31 följande:
    Det var en hel drös med papper, jag läste allt som skulle skrivas på, det skrev jag inte på och hon sa inget om det heller, så hur skulle jag veta att hon såg det som ett kontrakt? Det låg i en hög med papper om erbjudanden på mat och sand etc, alltså inget jag såg som viktigt då. Hon borde ha varit tydlig med att det var ett kontrakt.
    Vad står det på papperet som du faktiskt skrev på? Står det att du har godtagit även bilaga eller liknande? 
  • Anonym (X)

Ts, är det viktigare att du får ta betalt för katten än att den får komma till ett tryggt och kärleksfullt hem?

Svar på tråden Uppfödare kräver tillbaka katten