• Anonym (M)

Uppfödare kräver tillbaka katten

Vi behöver tyvärr omplacera vår katt och uppfödaren såg annonsen. Nu kräver hon att få tillbaka honom och säger att det står i kontraktet att hon ska tillfrågas först om en sån situation skulle uppstå.

Är det verkligen bindande?

• Svar på tråden Uppfödare kräver tillbaka katten
  • Anonym (Kattmamma)

Om man inte tror att uppfödaren kan klara att ge katten ett bra hem så kanske det går att anmäla vederbörande? Vart, vet jag inte, men en sådan person ska väl inte föda upp djur?

• Anonym (J)
    Anonym (Kattmamma) skrev 2024-09-05 12:40:37 följande:

Om man inte tror att uppfödaren kan klara att ge katten ett bra hem så kanske det går att anmäla vederbörande? Vart, vet jag inte, men en sådan person ska väl inte föda upp djur?

Ja . Länsstyrelsen. Dock krävs ofta många anmälningar för att de ska kontrollera. Om man inte har foton och det ser väldigt illa ut då kan det räcka. 
  • Anonym (Anmäl)

Anmäl uppfödaren om förhållandena är så som du beskriver.

Be uppfödaren om en tydligare hänvisning till exakt var i giltigt kontrakt den den hävdar finns påskrivet eller nedlagt som bilaga som godkänts.

Lyft det mot Sverak.

Funderar också på vad vitet av ett sådant "kontraktsbrott" kan bli, kontrakt kan ju brytas om man är ense om viten/ersättningar med.

Och... Om ekonomin kring det inte är vad som bekymrar dig, går det att du skriver något typ fodervärdsavtal med någon annan om katten, så du inte säljer den? Vet inte vad det exakt kan få för konsekvenser dock vid sjukdom mm.

• Anonym (Bleep)

Som tidigare skrivits: om du inte signerat det dokumentet och det heller inte hänvisas till det dokumentet i något av det du skrivit på så är det inte del av kontraktet/avtalet. 

Säg att du ångrat dig och ska behålla katten, sen omplacerar du den ändå?

• Anonym (M)
    Anonym (X) skrev 2024-09-05 12:35:26 följande:

Ts, är det viktigare att du får ta betalt för katten än att den får komma till ett tryggt och kärleksfullt hem?

Hur har du tolkat det så? Jag ser det som större risk att han kommer till någon oseriös om han skänks. Är det till någon jag känner, absolut, men inte till främlingar. Det handlar inte om att vilja tjäna något.
  • Anonym (x9)

Djur anses vara lös egendom och därför kan det inte avtalas att man inte får överlåta/omplacera eller sälja vidare. Det är att likna vid att man inte får sälja vidare en bil utan att kontakta förre ägaren.

• Lönnsirap

Det tillhör god ton att kontakta uppfödare i samband med omplacering, utifrån att det är vanligt att uppfödare faktiskt vill få möjlighet att hjälpa till/köpa tillbaka djur.

Det är dock inget man kan avtala fram, utan vill uppfödare få tillbaka ett djur behöver de istället skriva fodervärds-kontrakt och behålla ägandet.

Om uppfödaren tänker att det finns ett kontrakt är det hennes jobb/uppgift att faktiskt visa det. Och avtal får faktiskt inte ha oskäliga klausuler... Vilket "inte sälja vidare" faktiskt har. 

Självklart säljer man inte ett husdjur till någon man uppfattar som olämplig... Så TS ska naturligtvis hänvisa till att det inte skrivits kontakt och att hon inte uppfattar att hon har några problem att själv hitta en ny ägare. 

• Anonym (J)
    Anonym (x9) skrev 2024-09-05 13:34:16 följande:

Djur anses vara lös egendom och därför kan det inte avtalas att man inte får överlåta/omplacera eller sälja vidare. Det är att likna vid att man inte får sälja vidare en bil utan att kontakta förre ägaren.

Vadå inte får. Om två personer skriver kontrakt om något så får de väl bestämma vad de vill 
  • Anonym (M2)
    Anonym (J) skrev 2024-09-05 12:43:07 följande:
    Ja . Länsstyrelsen. Dock krävs ofta många anmälningar för att de ska kontrollera. Om man inte har foton och det ser väldigt illa ut då kan det räcka. 
    Det är inte min erfarenhet iallafall. De har åkt första de gånger jag ringt.
  • Anonym (X)
    Anonym (M) skrev 2024-09-05 13:19:45 följande:
    Hur har du tolkat det så? Jag ser det som större risk att han kommer till någon oseriös om han skänks. Är det till någon jag känner, absolut, men inte till främlingar. Det handlar inte om att vilja tjäna något.
    Varför skulle människor som på dagen kan hosta upp många tusen för en katt ta hand om den bättre?
    Hitta en förtidspensionär, sjukskriven eller deltidsarbetande utan barn om du vill att katten ska bli allt för någon och ha sällskap hela tiden.

Tolkade det så för att du skrev att du hellre vill sälja katten. Antar att det då är en dyr raskatt. Men fortfarande så är väl hemmet den kommer till viktigare än att du får igen vad du en gång la ut?
Svar på tråden Uppfödare kräver tillbaka katten