• Anonym (M)

Uppfödare kräver tillbaka katten

Vi behöver tyvärr omplacera vår katt och uppfödaren såg annonsen. Nu kräver hon att få tillbaka honom och säger att det står i kontraktet att hon ska tillfrågas först om en sån situation skulle uppstå.

Är det verkligen bindande?

• Svar på tråden Uppfödare kräver tillbaka katten
  • Anonym (...)

Ett kontrakt man skriver på brukar väl vara bindande, varför vill du inte ge tillbaka katten till uppfödaren?

• Anonym (V)

Ja, det brukar de flesta uppfödare ha med i kontraktet. Varför vill du inte omplacera till uppfödaren? Är det så att du försöker sälja katten? 

• Anonym (JAPP)

Japp, katten ska tillbaka till uppfödaren. Vad är problemet

• Anonym (M)
    Anonym (V) skrev 2024-09-04 16:34:28 följande:

Ja, det brukar de flesta uppfödare ha med i kontraktet. Varför vill du inte omplacera till uppfödaren? Är det så att du försöker sälja katten? 

Klart han inte ges bort, då kan det ju bli vilken oseriös som helst som får honom.

Uppfödaren kändes väldigt oseriös. Hade inte köpt från henne om jag vetat det innan, men när vi väl var där hade jag inte hjärta att lämna honom kvar.
  • Anonym

Menar du allvar med att du skrivit på ett kontrakt i tron att det ju säkert inte är bindande ändå?
    Du skämtar väl?

• Anonym (JAPP)
    Anonym (M) skrev 2024-09-04 16:41:39 följande:
    Klart han inte ges bort, då kan det ju bli vilken oseriös som helst som får honom.

Uppfödaren kändes väldigt oseriös. Hade inte köpt från henne om jag vetat det innan, men när vi väl var där hade jag inte hjärta att lämna honom kvar.
    Den som låter oseriös här är ju du. Skriver på ett kontrakt utan att förstå att det är bindande och köper en katt som du plötsligt sedan vill sälja själv.

För övrigt kommer ju uppfödaren att hitta ett nytt hem till katten, så att den inte ska tillbaka till uppfödaren för att hon är oseriös håller inte. Den kommer inte att stanna där ändå.
  • Anonym (J)

Själva syftet med ett kontrakt är väl att det ska vara bindande?

• Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-09-04 17:08:22 följande:

Menar du allvar med att du skrivit på ett kontrakt i tron att det ju säkert inte är bindande ändå?
    Du skämtar väl?

Om det varit i närtid för kattens bästa, men den är tre år.

Den är min, då måste jag väl ändå få bestämma själv vem som får ta hand om den?

Jag såg det inte som ett kontrakt heller, utan en lista med önskemål. Min signatur finns inte på det pappret, men hon menar att det hänger ihop med köpekontraktet och att jag godkände det iom köpet.
  • Anonym (M)

Hon håller mängder av olika djur i en liten lägenhet som luktar kiss. Det var smutsigt och skräp överallt. Nej jag vägrar låta honom återvända dit. Jag är förvånad att hon ens släppte in oss där.

• Anonym
    Anonym (M) skrev 2024-09-04 18:01:23 följande:
    Om det varit i närtid för kattens bästa, men den är tre år.

Den är min, då måste jag väl ändå få bestämma själv vem som får ta hand om den?

Jag såg det inte som ett kontrakt heller, utan en lista med önskemål. Min signatur finns inte på det pappret, men hon menar att det hänger ihop med köpekontraktet och att jag godkände det iom köpet.
    Nej, det är självklart inte upp till dig att bestämma eftersom du skrivit på ett kontrakt om motsatsen. Att du inte fattade att det var ett kontrakt är ju mer ett skäl att inte skriva under, än en ursäkt för att du har skrivit.

Annars hade du fått bestämma, ja.

Vad tror du att vitsen med kontrakt är?
    Nu har du skrivit på och kan inte skylla på att du springer och skriver på saker som du inte fattar innebörden av.
Svar på tråden Uppfödare kräver tillbaka katten