Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Uppfödare kräver tillbaka katten

Vi behöver tyvärr omplacera vår katt och uppfödaren såg annonsen. Nu kräver hon att få tillbaka honom och säger att det står i kontraktet att hon ska tillfrågas först om en sån situation skulle uppstå.

Är det verkligen bindande?

• Svar på tråden Uppfödare kräver tillbaka katten
  • Anonym (M)
    Anonym (V) skrev 2024-09-04 16:34:28 följande:

Ja, det brukar de flesta uppfödare ha med i kontraktet. Varför vill du inte omplacera till uppfödaren? Är det så att du försöker sälja katten? 

Klart han inte ges bort, då kan det ju bli vilken oseriös som helst som får honom.

Uppfödaren kändes väldigt oseriös. Hade inte köpt från henne om jag vetat det innan, men när vi väl var där hade jag inte hjärta att lämna honom kvar.
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-09-04 17:08:22 följande:

Menar du allvar med att du skrivit på ett kontrakt i tron att det ju säkert inte är bindande ändå?
    Du skämtar väl?

Om det varit i närtid för kattens bästa, men den är tre år.

Den är min, då måste jag väl ändå få bestämma själv vem som får ta hand om den?

Jag såg det inte som ett kontrakt heller, utan en lista med önskemål. Min signatur finns inte på det pappret, men hon menar att det hänger ihop med köpekontraktet och att jag godkände det iom köpet.
  • Anonym (M)

Hon håller mängder av olika djur i en liten lägenhet som luktar kiss. Det var smutsigt och skräp överallt. Nej jag vägrar låta honom återvända dit. Jag är förvånad att hon ens släppte in oss där.

• Anonym (M)
    Anonym (r) skrev 2024-09-04 18:49:20 följande:

Nej, det är inte bindande. Står det något vite? Då kan du bli skyldig att betala men inte tvingande att lämna tillbaka.

Är det så dåligt skick på hennes hem hoppas jag att du anmälde det.

Nej och jag har som sagt inte skrivit på det pappret, det låg bara med i högen. Jag såg det inte som ett kontrakt, bara önskemål. Så vitt jag minns läste jag inte ens den listan där och då.
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-09-04 19:03:13 följande:
    Det spelar som sagt ingen som helst roll att du kutar omkring och skriver på saker som du inte fattar innebörden av. De gäller ändå.

Och nu har du alltså inte ens läst den, det är ju ett strålande försvar!
    Det var en hel drös med papper, jag läste allt som skulle skrivas på, det skrev jag inte på och hon sa inget om det heller, så hur skulle jag veta att hon såg det som ett kontrakt? Det låg i en hög med papper om erbjudanden på mat och sand etc, alltså inget jag såg som viktigt då. Hon borde ha varit tydlig med att det var ett kontrakt.
  • Anonym (M)
    SmulanFnulan skrev 2024-09-04 19:16:31 följande:
    Men du har "hjärta" nog att omplacera honom en kort tid efter hemgång? Kasta inte sten i glashus.
    Att barn skulle utveckla allergi tre år senare är inget vi kan göra något åt. Vi vill inte omplacera.
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-09-04 19:46:53 följande:

Men sluta nu. Du tjatar om att din omdömeslöshet är en ursäkt för att skriva på, Det är som sagt snarare ett skäl att inte skriva på något. Ideligen upplyser du om att du faktiskt klantat dig och därför ska det inte gälla.

Nu säger vi det igen då - Det hjälper INTE att du kutar omkring och skriver under på saker som du inte läser eller fattar. Det är inte till din fördel eller försvar att du inte begriper vad du gör.
    Du behöver inte berätta mer om hur korkat du betedde dig.

Som sagt, jag läste allt jag skrev på. Hon borde ha sagt att listan var en del av kontraktet, för det är inte tydligt alls.
  • Anonym (M)
    Kvittning skrev 2024-09-04 19:41:09 följande:

Men hallå??? Ts behöver av någon anledning omplacera katten. Hon har haft den i tre år och bryr sig om att den får ett bra hem vilket hon inte upplever att uppfödaren kan ge. Det är väl självklart att hon försöker hitta alla möjligheter som finns för att kunna ge katten ett bra hem istället för att tvingas lämna tillbaka den till ett hem hon misstänker inte är bra?

Varför ger ni inte henne råd istället för att komma med påhopp? Jag kan förstå utifrån trådstarten att man blir arg, den uppfattas som att ts vill tjäna pengar och uppfödaren är den som bryr sig. Men va efterföljande inlägg så verkar ju så inte vara fallet.

Tack.
    Och tjänar pengar gör jag rent krasst inte, betalade betydligt mer för honom än jag själv tar. Det viktigaste är ett bra hem, så att skänka honom är verkligen att bädda för att det är ogenomtänkt.
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-09-04 19:58:42 följande:

Det låg en hög papper på bordet vid en affär. Du skrev på ett och tog ingen vidare notis om resten. Det är vaksamt gjort och någon annans fel.

Nej, det var flera papper jag skrev på. Bläddrade igenom högen och såg mest reklam. Hon sa att allt som skulle skrivas på var påskrivet.
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-09-04 20:12:32 följande:

Kör på det. Du får säkert rätt om hon tar det vidare. 
    ?Hon hade det fulla ansvaret över min namnteckning?

Men hur kan det hålla rättsligt när jag inte ens skrivit på det pappret?
  • Anonym (M)
    Anonym (X) skrev 2024-09-05 12:35:26 följande:

Ts, är det viktigare att du får ta betalt för katten än att den får komma till ett tryggt och kärleksfullt hem?

Hur har du tolkat det så? Jag ser det som större risk att han kommer till någon oseriös om han skänks. Är det till någon jag känner, absolut, men inte till främlingar. Det handlar inte om att vilja tjäna något.
  • Anonym (M)
    Anonym (X) skrev 2024-09-05 13:48:37 följande:
    Varför skulle människor som på dagen kan hosta upp många tusen för en katt ta hand om den bättre?
    Hitta en förtidspensionär, sjukskriven eller deltidsarbetande utan barn om du vill att katten ska bli allt för någon och ha sällskap hela tiden.

Tolkade det så för att du skrev att du hellre vill sälja katten. Antar att det då är en dyr raskatt. Men fortfarande så är väl hemmet den kommer till viktigare än att du får igen vad du en gång la ut?
    Det sa jag inte, men om han bortskänkes kommer många fler svara och risken för oseriösa öka.
    Det handlar inte om pengarna och ja det är en raskatt.
Svar på tråden Uppfödare kräver tillbaka katten