• Anton19

Bör jag hjälpa till med hushållssysslorna?

Hej !
    nu är det så att jag och min fru har varit tillsammans i 5 år och gifta i 2 år samt har barn på 1,5 år och en på 3,5 år. på dessa 5 år vi varit tillsammans så har inte frun jobbat mycket alls utan varit mycket mamma ledig och sommarjobbat (medans jag varit hemma som pappaledig/semester). jag själv jobbar 100% 07-16 måndag till fredag och försörjer i princip hela familjen. Utöver jobbet så bör jag nämna vad jag mest lägger min tid på när det blir helg och då blir det oftast en hel dag som jag försöker sätta av till att lägga på familjen hemma. men även försöker jag iallafall varannan helg att åka iväg och spela nån discgolf tävling som funkar lite som terapi för mitt huvud då det är den enda stunden som jag känner att jag kan koppla av och rensa huvet lite. då jag uppfattar det som att min vardag går i 150% fart. värt att tillägga här nu är att jag lämnar barnen på förskolan och hämtar dom varje dag medans frun hemma nu mera pluggar. Hennes plugg består av måndag,tisdag hemma studier (här är alltså barnen på förskola). sedan har hon lektioner resterande dagar av veckan.

det var lite viktig info som det känns som ni bör känna till.
    nu är det så att vi inte riktigt känner att vi har hunnit med varandra lite och hon känner väl att vi har glidit ifrån varandra lite och säger att en stor orsak till detta är att jag inte hjälper till så mycket hemma med hushållssysslorna och det jag känner över det är väl att jag redan gör väldigt mycket för familjen hemma sen har jag väl även tagit förgivet lite att hon sak ta det eftersom hon ändå har så mycket tid hemma när barnen är på förskolan under hela min arbetstid. detta kom alltså fram nu efter att jag kände att hon verkade inte lika intresserad av mig längre så då satt vi oss ner o prata och detta kom fram och nu känns det nästan lite som jag fått ett ultimatum att om inte jag börjar hjälpa till med detta hemma så kommer det inte hålla imellan oss som jag uppfatta det på henne medans jag känner att jag är redan är på toppen av vad jag orkar psykiskt i vardagen.
    Tack om ni nu kommit ända hit att ni tog er tid att läsa detta och jag skulle bli så glad om jag kunde få lite synpunkter av folk på detta .
    tack på förhand

• Svar på tråden Bör jag hjälpa till med hushållssysslorna?
  • Tow2Mater
    Anonym (Dela) skrev 2024-08-29 02:04:30 följande:
    Jobba mer? Saken är att den ena partens inte får lämna barnen om den andre inte jobbar. Då ska den som jobbar kortare dagar lämna.
    Men du fattar ju inte vad jag säger. Ingen av dem jobbar kortare dagar.
    Om en forälder på väg till sitt jobb lämnar barnen på fsk, menar du att den som jobbar hemifrån (alt studerar) måste då sätta sig och jobba/studera direkt de lämnar bostaden och inte kan borja 30 minuter senare (dvs samtidigt som den andra foräldern anländer til sitt jobb), och får inte heller ta pauser under dagen och dammsuga, fast det betyder att hon jobbar/studerar då mer än heltid (och då utan exta betalt om det är jobb hemifrån då det knappast klassas som godkänd overtid)??
  • Anonym (Pappa till tre barn)

Jag är i ungefär samma sits som dig med två småbarn (och en tonåring). Det är bara jag som arbetar. Så här har vi delat upp det:

Jag:

Storhandlar

Lagar oftast maten

Mamman:

Hämtar och lämnar barnen på förskolan

Småhandlar vid behov

Tvättar

Båda:

Städar

Fyller och tömmer diskmaskinen

• Anonym (Dela)
    Tow2Mater skrev 2024-08-29 03:26:46 följande:
    Om en forälder på väg till sitt jobb lämnar barnen på fsk, menar du att den som jobbar hemifrån (alt studerar) måste då sätta sig och jobba/studera direkt de lämnar bostaden och inte kan borja 30 minuter senare (dvs samtidigt som den andra foräldern anländer til sitt jobb), och får inte heller ta pauser under dagen och dammsuga, fast det betyder att hon jobbar/studerar då mer än heltid (och då utan exta betalt om det är jobb hemifrån då det knappast klassas som godkänd overtid)??
    Jo jag förstår vad du säger men du vägrar inse att du har fel.

Man får inte jobba kortare än barnen är på förskola nej. Det du beskriver får man inte. Jag får inte flexa ut 30 min innan, handla och hämta barnen sen samma tid. På samma vis får man inte vänta 30 min att hämta efter man slutat för att städa, oavsett vilken förälder som hämtar. 

Nej, du får inte pausa utöver lunch och göra annat heller egentligen.

Och hon jobbar ju inte mer än heltid. Det är bara att fel förälder hämtar barnen om han gör det. 

Du får inte ha barnen fler h än du behöver. Om de gör på ditt vis har det det eftersom en förälder gör annat än att jobba eller plugga när barnen är på förskolan.
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2024-08-29 03:26:46 följande:
    Strunta i den där bråkstaken.

Det är klart att man kan ta en bensträckare med dammsugaren i släptåg. Vem kontrollerar det?
    Eller en långlunch från hemmastudierna.

Paragrafryttare ger jag inte mycket för, skulle gissa att dessa också skarvar och grejar i skymundan när de inte är upptagna med att vifta med pekpinnar.
  • Anonym
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-08-29 03:41:30 följande:

Jag är i ungefär samma sits som dig med två småbarn (och en tonåring). Det är bara jag som arbetar. Så här har vi delat upp det:

Jag:

Storhandlar

Lagar oftast maten

Mamman:

Hämtar och lämnar barnen på förskolan

Småhandlar vid behov

Tvättar

Båda:

Städar

Fyller och tömmer diskmaskinen

VAd pysslar mamman med då om ni ändå behöver barnomsorg?
  • Anonym (A)
    Anonym (Dela) skrev 2024-08-29 02:04:30 följande:
    Jobba mer? Saken är att den ena partens inte får lämna barnen om den andre inte jobbar. Då ska den som jobbar kortare dagar lämna.
    Du förstår ju inte.
    Säg att barnen lämnas av ts kl 8. De har rest till förskolan sedan 7:30 men lämnas in kl 8.
    Säg att ts sambo börjar studera hemma kl 8. 
    Varför skulle hon inte få städa kl 7:45?
    Barnen är inte inlämnade ännu.
    Du hävdar att hon då skall lämna dem istället för ts?
    Men om hon skall kunna vara hemma till studier kl 8 med 30 min restid hade hon ju behövt lämna redan 7;30 istället. 
    Barnen får alltså inte mer tid på förskolan om ts sambo städar under restiden, utan mindre tid än om sambon skulle lämnat dem för att hinna vara hemma i tid.

Oavsett vilket så måste ts sluta se det som om studier är mindre värda än jobb för att de inte ger betalt (än).
    Ts, ni jobbar lika mycket och skall göra lika mycket hemma.
    Är någon av er tröttare en period får den andra göra mer just då.
  • Anonym (A)
    Anonym skrev 2024-08-29 05:39:06 följande:
    VAd pysslar mamman med då om ni ändå behöver barnomsorg?
    Har du missat att alla barn har rätt till förskola från 3 års ålder oavsett om någon är hemma?
  • Cathariiina
    Anonym (Dela) skrev 2024-08-29 04:42:55 följande:
    Jo jag förstår vad du säger men du vägrar inse att du har fel.

Man får inte jobba kortare än barnen är på förskola nej. Det du beskriver får man inte. Jag får inte flexa ut 30 min innan, handla och hämta barnen sen samma tid. På samma vis får man inte vänta 30 min att hämta efter man slutat för att städa, oavsett vilken förälder som hämtar. 

Nej, du får inte pausa utöver lunch och göra annat heller egentligen.

Och hon jobbar ju inte mer än heltid. Det är bara att fel förälder hämtar barnen om han gör det. 

Du får inte ha barnen fler h än du behöver. Om de gör på ditt vis har det det eftersom en förälder gör annat än att jobba eller plugga när barnen är på förskolan.
    "får" och "får". Vem kontrollerar det? Är du alltid så här rigid, oavsett vad det gäller?

Om man ska ifrågasätta att mammor gör annat medan barnen är på dagis, så borde man även ifrågasätta varför mammor överhuvudtaget arbetar eller studerar under småbarnsåren, om det finns en pappa som kan försörja familjen. Mammorna borde väl vilja vara med sina små barn i stället? Det finns ingen logik alls i kritiken. 
  • Anonym (Dela)
    Anonym skrev 2024-08-29 05:36:58 följande:
    Strunta i den där bråkstaken.

Det är klart att man kan ta en bensträckare med dammsugaren i släptåg. Vem kontrollerar det?
    Eller en långlunch från hemmastudierna.

Paragrafryttare ger jag inte mycket för, skulle gissa att dessa också skarvar och grejar i skymundan när de inte är upptagna med att vifta med pekpinnar.
    Jag påtalar bara att det inte är något TS kan hävda för att ts sambo ska ta mer av hushållsarbetet per default.
  • Anonym (Dela)
    Cathariiina skrev 2024-08-29 06:45:36 följande:
    "får" och "får". Vem kontrollerar det? Är du alltid så här rigid, oavsett vad det gäller?

Om man ska ifrågasätta att mammor gör annat medan barnen är på dagis, så borde man även ifrågasätta varför mammor överhuvudtaget arbetar eller studerar under småbarnsåren, om det finns en pappa som kan försörja familjen. Mammorna borde väl vilja vara med sina små barn i stället? Det finns ingen logik alls i kritiken. 
    Det är inte mammorna jag kritiserar. Läs om.

Det är iden att ena parten, oavsett vem, ska vara hemma och plugga eller jobba heltid men ändå klämma in hushållsarbete på någon slags fejkad restid, så barnen får  en timmes längre tid på förskola.

Istället för att båda parter delar på det jobbet utanför arbetstid och barnen får kortare tid på förskolan.
Svar på tråden Bör jag hjälpa till med hushållssysslorna?