Inlägg från: Anonym (Dela) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dela)

Bör jag hjälpa till med hushållssysslorna?

Så din fru studerar heltid, 2 dagar hemma och 3 på skola. Du jobbar samma dagar. Men du tycker ändå att hon ska ta hand om hushållet nu?

Tidigare var hon föräldraledig och du jobbade. Då kanske hon hann lite mer hemma, men hon hade ändå jobbet att ha hand om barn, för att möjliggöra att du kan jobba. Så även där borde ni såklart ha delat på sysslorna.

Att ha två barn så tätt ni har är otroligt jobbigt. Hur mycket har du själv varit ensam med båda? 

• Anonym (Dela)
    cosinus skrev 2024-08-27 08:50:27 följande:

När man jobbar så är det tufft på ett sätt, när man är hemma på ett annat.

Sen är det ju så att vissa hushållssysslor är dödens tråkiga och själadödande oavsett om man har tid eller inte. Så bara av den anledningen kan man behöva få slippa ibland.

Men rent generellt så skulle jag säga att pluggar man så har man mer tid, och friare tid än om man jobbar heltid. Inget av det jag pluggat har krävt i närheten av 40 timmar i veckan på full fart. Men det betyder heller inte att man fixar att plugga koncentrerat hur många timmar som helst i rad. Man behöver avbrott och då kan man tvätta ibland och göra något för sig själv ibland. 

Men ni behöver förstå varandra och ni behöver lista vad ni gör. Du åker iväg, hon kanske knappt räknar lämningar och hämtningar för att det är på vägen. Hon är hemma, du kanske knappt tycker det är en uppoffring att hon tvättar o s v. Hon kanske kan tänka sig att göra en del av sakerna hemma men är trött på att behöva planera allt. Kanske kan ni gemensamt planera för t ex maten även om hon lagar den. Eller så åker du direkt hem och lagar mat några dagar i veckan och hon hämtar barnen.

Jag har både jobbat heltid och varit hemma på heltid och trots att jag gjort båda under längre perioder så är det lätt att fastna i att man alltid har det slitigast oavsett på vilken sida man är. Det är helt enkelt jobbigt på olika sätt.

Behöver dock hoppa in här. Det beror HELT på vad man pluggar. När jag pluggade la jag betydligt mer än 40 h i veckan då det var obligatoriska kurser om dagarna och inlämningsuppgifter som skulle göras utöver den tiden. Plus flera tentor på kort varsel som krävde mycket tid. Att börja jobba har känts som semester, just då när jag gick från jobbet var det ju slut. 

Det är ju skillnaden på många jobb jämfört med barn och plugg, att när man har tid utanför så är den fri. 

Oavsett så är det ju en sits här när hon är för trött och upplever att hon inte orkar och då behöver man ju se över saker hemma. Att vara den som ska ha koll på att råvaror finns, att tvätten är gjort i tid, alla special saker med förskolan, barnens aktiviteter etc tar tid - det är jobb i det tysta många gånger men som är en mental belastning.
  • Anonym (Dela)
    Tow2Mater skrev 2024-08-27 17:25:57 följande:

Under hemmastudier har hon ingen restid och borde kunna gora extra hushållsjobb under den tiden.

Eller så är det ju så att hon då behöver hämta barnen från barnomsorgen och då är det rätt fullt upp där.
  • Anonym (Dela)
    Tow2Mater skrev 2024-08-27 18:32:17 följande:
    Nej. TS sa att han  lämnar barnen på förskolan och hämtar dom varje dag medans frun hemma och pluggar.
    Ja fast de får ju inte ha barnen där utöver hennes studietid. Hon kan ju inte kompensera för restid med att städa hemma, då ska hon hämta barnen.
  • Anonym (Dela)
    Tow2Mater skrev 2024-08-28 13:28:27 följande:
    Hon kan då forlägga sin 'restid' till en annan tid på dagen i samband med en paus i studierna, och då gora hushållsarbete. Det är bara om den forläggs i borjan eller i slutet av dagen hon borde hämta barnen.
    Så hennes barn ska gå längre tid på dagen för det så att hennes man kan få mer egentid?

Sen är det väl att man inte får göra såna sysslor på en paus på dagen egentligen om man ska ta det strikt med vad som är okej? 
  • Anonym (Dela)

Eller snarare får man väl göra ärenden men bara på lunchen. Och det känns ärligt orimligt om den som är hemma och jobbar/pluggar ska som default ägna hela lunchrasten åt att fixa med allt hemma bara så partnern kan få mer egentid.

Det blir ju ett dubbelfel.

• Anonym (Dela)
    Tow2Mater skrev 2024-08-28 14:47:53 följande:
    Barnen går samma tid ändå oavsett. Och det är inte for att hennes man ska få mer egentid, han har ju sin resa till och från jobb. Klkart man får gora sysslor på sina pauser och raster.
    Fast det spelar ingen roll. Du får ha barnen på förskola när du har behov pga jobb eller studier. Du får göra ärenden på lunchen. Har du kortare dagar har du en lägre rätt till barnomsorg.

Och jag tror du medvetet provocerar, men orimligheten i att han får egentid på resan tor jobb att lyssna på poddar, andas, dricka en kaffe etc, och även får ostörda raster och luncher, medan hon ska ägna alla raster åt att även ta hand om deras gemensamma boende - det är ett gyllene recept att plöja henne in i väggen och skapa en skilsmässa.
  • Anonym (Dela)
    Tow2Mater skrev 2024-08-28 18:55:58 följande:
    Det sa jag ju inte, och vet inte hur du kan lasa in provocerande i detta. Ponera for enkelhetens skull de båda har liknande rutin på morgonen och han lämnar hemmet vid 7,30 och tar barnen till fsk när han åker till jobbet som borjar kl 8. Då har TS 30 minuter extra hon kan ägna åt extra hushållsarbete innan hennes studier borjar vid 8. Likaså om han slutar jobet kl 16 och åker hem via fsk och hämtar barnen så de är hemma vid 16,30 har TS 30 minuter till extra tid mellan 16 och 16,30 hon kan gora extra hushållssysslor. Att anse restid är egentid i sammanhanget är inte rättvist, om man inte också anser den tid någon åker till affären eller spenderar med all lägga in tvätt i tvättstugan etc som egentid.
    Ja. Men där har alltså TS:

-EGENTID vid resor tor jobb när TS sambo STÄDAR 

och kom igen, restid är solklar egentid jämfört med att städa. Restiden kan du ägna åt att sova, läsa en tidning, slösurfa. Kör du bil kan du svänga förbi mack och köpa en kaffe. Städar du städar du. Ts sambo jobbar i din kalkyl då också in 1 h hushållsarbete per dag som ts slipper.

Och. Slutar ts sambo 16 ska  barnen hämtas direkt. Börjar ts sambo plugga 0730 ska barnen lämnas då - inte 30 min senare eller tidigare pga simulerad restid. Hur svårt är det att förstå reglerna?
  • Anonym (Dela)
    Tow2Mater skrev 2024-08-28 18:55:58 följande:
    Det sa jag ju inte, och vet inte hur du kan lasa in provocerande i detta. Ponera for enkelhetens skull de båda har liknande rutin på morgonen och han lämnar hemmet vid 7,30 och tar barnen till fsk när han åker till jobbet som borjar kl 8. Då har TS 30 minuter extra hon kan ägna åt extra hushållsarbete innan hennes studier borjar vid 8. Likaså om han slutar jobet kl 16 och åker hem via fsk och hämtar barnen så de är hemma vid 16,30 har TS 30 minuter till extra tid mellan 16 och 16,30 hon kan gora extra hushållssysslor. Att anse restid är egentid i sammanhanget är inte rättvist, om man inte också anser den tid någon åker till affären eller spenderar med all lägga in tvätt i tvättstugan etc som egentid.
    I ditt exempel är alltså ts sambo upptagen med studier 08-16, men utnyttjar förskolan 0730-1630. Det får man inte när man inte har restiden du pratar om.
  • Anonym (Dela)
    Tow2Mater skrev 2024-08-28 20:32:32 följande:
    Det sa jag inte.
    Du sa att ts kunde städa 0730-08 och 16-1630. 
  • Anonym (Dela)
    Anonym (Dela) skrev 2024-08-28 21:12:23 följande:
    Du sa att ts kunde städa 0730-08 och 16-1630. 
    Ts sambo*
  • Anonym (Dela)
    Tow2Mater skrev 2024-08-28 20:31:08 följande:
    TS kan likväl då ha sin egentid med en pod i öronen medan hon skurar toaletten, och ta vägen via köket när hon känner för en kaffe.

barnen hämtas och lämnas direkt, tror inte du forstod mitt exempel.
    Mm,för det är lika avslappnande att sitta på en buss och lyssna på en podd som att jobba med skurning och göra det. Och särskilt med insikten att hon gör det så att ts får mer egentid sen hemma. Mysigt jämställd du är. Not. 

Om barnen lämnas 0730 och hämtas 1630 så får ju ts sambo jobba däremellan förutom lunch och raster som ts sambo vilar på. När ska hon då få in 1 h städ utan barn?
  • Anonym (Dela)
    Tow2Mater skrev 2024-08-28 22:19:32 följande:
    Kanske jag uttrycker mig fel. Han transporterar barnen. Under tiden kan Hon (hemmastuderande) städa.
    Det spelar ingen roll. En förälder skulle alltså kunna ha barnen mer än de har dem. De är isf på förskolan mer än de får.
  • Anonym (Dela)
    Tow2Mater skrev 2024-08-28 22:14:53 följande:
    ja, samtidigt som sambon transporterar barnen tll.och från fsk.

Menar du att TS ska folja med sambon och transportera barnen?
    Du blandar nog ihop ts och sambon här.

Men oavsett får ingen av föräldrarna göra privata ärenden på det vis du föreslår istället för att vara med barnen. 
  • Anonym (Dela)
    Tow2Mater skrev 2024-08-28 23:12:22 följande:
    Jo jag blande ihop ts och sambon. Men medan han lämnar barnen till fsk, vad menar du hans sambo ska gora då om de borjar samma tider om hon inte får städa?
    Jobba mer? Saken är att den ena partens inte får lämna barnen om den andre inte jobbar. Då ska den som jobbar kortare dagar lämna.
  • Anonym (Dela)
    Tow2Mater skrev 2024-08-29 03:26:46 följande:
    Men du fattar ju inte vad jag säger. Ingen av dem jobbar kortare dagar.
    Om en forälder på väg till sitt jobb lämnar barnen på fsk, menar du att den som jobbar hemifrån (alt studerar) måste då sätta sig och jobba/studera direkt de lämnar bostaden och inte kan borja 30 minuter senare (dvs samtidigt som den andra foräldern anländer til sitt jobb), och får inte heller ta pauser under dagen och dammsuga, fast det betyder att hon jobbar/studerar då mer än heltid (och då utan exta betalt om det är jobb hemifrån då det knappast klassas som godkänd overtid)??
    Jo jag förstår vad du säger men du vägrar inse att du har fel.

Man får inte jobba kortare än barnen är på förskola nej. Det du beskriver får man inte. Jag får inte flexa ut 30 min innan, handla och hämta barnen sen samma tid. På samma vis får man inte vänta 30 min att hämta efter man slutat för att städa, oavsett vilken förälder som hämtar. 

Nej, du får inte pausa utöver lunch och göra annat heller egentligen.

Och hon jobbar ju inte mer än heltid. Det är bara att fel förälder hämtar barnen om han gör det. 

Du får inte ha barnen fler h än du behöver. Om de gör på ditt vis har det det eftersom en förälder gör annat än att jobba eller plugga när barnen är på förskolan.
  • Anonym (Dela)
    Anonym skrev 2024-08-29 05:36:58 följande:
    Strunta i den där bråkstaken.

Det är klart att man kan ta en bensträckare med dammsugaren i släptåg. Vem kontrollerar det?
    Eller en långlunch från hemmastudierna.

Paragrafryttare ger jag inte mycket för, skulle gissa att dessa också skarvar och grejar i skymundan när de inte är upptagna med att vifta med pekpinnar.
    Jag påtalar bara att det inte är något TS kan hävda för att ts sambo ska ta mer av hushållsarbetet per default.
  • Anonym (Dela)
    Cathariiina skrev 2024-08-29 06:45:36 följande:
    "får" och "får". Vem kontrollerar det? Är du alltid så här rigid, oavsett vad det gäller?

Om man ska ifrågasätta att mammor gör annat medan barnen är på dagis, så borde man även ifrågasätta varför mammor överhuvudtaget arbetar eller studerar under småbarnsåren, om det finns en pappa som kan försörja familjen. Mammorna borde väl vilja vara med sina små barn i stället? Det finns ingen logik alls i kritiken. 
    Det är inte mammorna jag kritiserar. Läs om.

Det är iden att ena parten, oavsett vem, ska vara hemma och plugga eller jobba heltid men ändå klämma in hushållsarbete på någon slags fejkad restid, så barnen får  en timmes längre tid på förskola.

Istället för att båda parter delar på det jobbet utanför arbetstid och barnen får kortare tid på förskolan.
  • Anonym (Dela)

Om båda jobbar 8 h plus 1 h restid har barnen rätt till 9 h per dag. Det är LÅNGA dagar för ett barn. Att man då inte skulle ge dem 1 h kortare tid de dagar en part har möjlighet att lämna och hämta senare och tidigare, utan att de fortfarande skulle gå 9 h för att den heltidsarbetande föräldern hemma också skulle städa ensam hemma en h. 

Låter det rätt?

Svar på tråden Bör jag hjälpa till med hushållssysslorna?