• Anton19

Bör jag hjälpa till med hushållssysslorna?

Hej !
    nu är det så att jag och min fru har varit tillsammans i 5 år och gifta i 2 år samt har barn på 1,5 år och en på 3,5 år. på dessa 5 år vi varit tillsammans så har inte frun jobbat mycket alls utan varit mycket mamma ledig och sommarjobbat (medans jag varit hemma som pappaledig/semester). jag själv jobbar 100% 07-16 måndag till fredag och försörjer i princip hela familjen. Utöver jobbet så bör jag nämna vad jag mest lägger min tid på när det blir helg och då blir det oftast en hel dag som jag försöker sätta av till att lägga på familjen hemma. men även försöker jag iallafall varannan helg att åka iväg och spela nån discgolf tävling som funkar lite som terapi för mitt huvud då det är den enda stunden som jag känner att jag kan koppla av och rensa huvet lite. då jag uppfattar det som att min vardag går i 150% fart. värt att tillägga här nu är att jag lämnar barnen på förskolan och hämtar dom varje dag medans frun hemma nu mera pluggar. Hennes plugg består av måndag,tisdag hemma studier (här är alltså barnen på förskola). sedan har hon lektioner resterande dagar av veckan.

det var lite viktig info som det känns som ni bör känna till.
    nu är det så att vi inte riktigt känner att vi har hunnit med varandra lite och hon känner väl att vi har glidit ifrån varandra lite och säger att en stor orsak till detta är att jag inte hjälper till så mycket hemma med hushållssysslorna och det jag känner över det är väl att jag redan gör väldigt mycket för familjen hemma sen har jag väl även tagit förgivet lite att hon sak ta det eftersom hon ändå har så mycket tid hemma när barnen är på förskolan under hela min arbetstid. detta kom alltså fram nu efter att jag kände att hon verkade inte lika intresserad av mig längre så då satt vi oss ner o prata och detta kom fram och nu känns det nästan lite som jag fått ett ultimatum att om inte jag börjar hjälpa till med detta hemma så kommer det inte hålla imellan oss som jag uppfatta det på henne medans jag känner att jag är redan är på toppen av vad jag orkar psykiskt i vardagen.
    Tack om ni nu kommit ända hit att ni tog er tid att läsa detta och jag skulle bli så glad om jag kunde få lite synpunkter av folk på detta .
    tack på förhand

• Svar på tråden Bör jag hjälpa till med hushållssysslorna?
  • MsM84

Det låter som att din fru är slutkörd och baserat på det låter det som att du behöver göra mer. Men du beskriver inte alls vad eller om du gör något utöver att hämta och lämna två dagar i veckan. Så vad gör du mer konkret? 

• Anonym (Josefin)

Nej, du ska inte "hjälpa till". Du ska sköta din del av företaget Familjen AB. Dvs du är ansvarig för hälften av ALLT som rör hem och barn så fort din arbetstid är slut. 

• Mandel

Om hon studerar på heltid och du jobbar på heltid så är hon väl precis lika trött och slutkörd om dagarna som du är eller varför tror du att hon skulle ha mer ork än dig?
    Har hon också möjlighet att vara barn/familjefri någon stund varannan helg så som du är med discgolfen?
    Så hon har möjlighet att återhämta sig/ladda batterierna.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Dela)

Så din fru studerar heltid, 2 dagar hemma och 3 på skola. Du jobbar samma dagar. Men du tycker ändå att hon ska ta hand om hushållet nu?

Tidigare var hon föräldraledig och du jobbade. Då kanske hon hann lite mer hemma, men hon hade ändå jobbet att ha hand om barn, för att möjliggöra att du kan jobba. Så även där borde ni såklart ha delat på sysslorna.

Att ha två barn så tätt ni har är otroligt jobbigt. Hur mycket har du själv varit ensam med båda? 

• Anonym (anonym)

absolut jag kan beskriva vad jag gör när jag väl kommit hem från arbete. vi är hemma från förskolan ungefär kl 16.30 och då är barnen  oftast hungriga och jag fixar nånting till dom att äta och sedan om ork finns från antingen mig eller barnen så passar jag såklart på att leka med dom eftersom jag lägger mycket av min tid på jobbet annars i veckan. men ibland så kanske dom bara vill se på barnprogram eller nånting och då passar jag på att sitta med barnen bara. så i stort sett så lägger jag min lediga tid på att umgås med mina barn. matlagningen sköter oftast frun hemma. nån dag efter jobbet kanske jag är med på nån veckogolf bara för att jag känner att jag kanske behöver det.

• Anonym (intestatiskt)

Hur behoven i en relation ser ut är inte statiskt. Det behöver omvärderas löpande beroende på förändringar i familjestrukturen. Jag tror hårt på olika ansvarsområden. 

Tex: När jag var föräldraledig så arbetade min man heltid. Jag tog hand om barnen och hemmet, samt att middagen stod på bordet när han kom hem. Då började familjetiden för oss båda. Min man var ansvarig för disk, bilar och trädgård under den här tiden. Jag för städ, matlagning och tvätt. När vi båda var hemma så hjälptes vi åt med barnen. 

Nu när vi båda arbetar heltid (studier räknas in här också) så behöver fördelningen se annorlunda ut. Vi har familjeråd varje söndag där vi bestämmer hur veckan ser ut, med matlagning osv. Vi har fasta dagar där både vi och barnen (nu lite äldre) har varsin matlagnings- samt diskdag. Han har fortfarande huvudansvar för bilar och trädgård samt plock och dammsugning. Jag har huvudansvar för matinköp, klädinköp och tvätt. 

Det är så vi har delat upp det och som sagt, det behöver utvärderas löpande. En relations behov är inte statiskt!

OCH i vad jag läser så saknar din fru sig! Hon saknar att få känna sig som din kvinna, att du ser henne. Sitt ner och tala om era olika kärleksspråk. Ni behöver båda steppa upp gentemot varandra. Ni är inte bara föräldrar och arbetare/studenter. Ni är också ett kärlekspar och kärlek behöver vårdas!

• Anonym (anonym)

ser många undrar ifall jag är själv med barnen något och ja det är jag i princip varannan helg typ och även efter jobbet vissa dagar då jag oftast kolla med henne om hon känner att hon behöver ha lite egen tid o vila upp sig. sen försöker jag att ALLTID fixa barnvakt åt antingen ett av barnen eller båda när jag väl åker iväg en dag på discgolftväling. samtidigt när hon väl ska iväg själv så kommer jag aldrig någonsin att kräva att hon ska göra detsamma för mig då jag tycker och känner att det är ju mina barn och såklart så ska jag ju kunna ha dom själv en hel dag. det gör mig ju väldigt glad snarare då jag känner att jag tappat så mycket tid med barnen när man jobbar liksom.

• Anonym (Mia)
    Anonym (anonym) skrev 2024-08-27 08:32:23 följande:

ser många undrar ifall jag är själv med barnen något och ja det är jag i princip varannan helg typ och även efter jobbet vissa dagar då jag oftast kolla med henne om hon känner att hon behöver ha lite egen tid o vila upp sig. sen försöker jag att ALLTID fixa barnvakt åt antingen ett av barnen eller båda när jag väl åker iväg en dag på discgolftväling. samtidigt när hon väl ska iväg själv så kommer jag aldrig någonsin att kräva att hon ska göra detsamma för mig då jag tycker och känner att det är ju mina barn och såklart så ska jag ju kunna ha dom själv en hel dag. det gör mig ju väldigt glad snarare då jag känner att jag tappat så mycket tid med barnen när man jobbar liksom.

Så vem handlar, lagar mat, plockar, städar osv?
  • Anonym (D)

Pluggar hon heltid eller deltid? Pluggar hon heltid har hon nog inte så mycket mer tid för hemmet än vad du har.

Ett sätt är att ni skriver ner allt som ska göras på hemmaplan och hur lång tid det tar. Tvätt, disk, matlagning, inköp, planering, trädgård, reparationer, hämtning/lämning, olika saker att göra med barnen etc. och hur lång tid det tar. 

Ta hänsyn till arbetstid, restid och studietid och se hur ni kan fördela olika uppgifter så att ni båda får ungefär lika mycket fri tid. Krasst sett lär ni inte ha alltför mycket fri tid tillgänglig med två så små barn. 

• cosinus

När man jobbar så är det tufft på ett sätt, när man är hemma på ett annat.

Sen är det ju så att vissa hushållssysslor är dödens tråkiga och själadödande oavsett om man har tid eller inte. Så bara av den anledningen kan man behöva få slippa ibland.

Men rent generellt så skulle jag säga att pluggar man så har man mer tid, och friare tid än om man jobbar heltid. Inget av det jag pluggat har krävt i närheten av 40 timmar i veckan på full fart. Men det betyder heller inte att man fixar att plugga koncentrerat hur många timmar som helst i rad. Man behöver avbrott och då kan man tvätta ibland och göra något för sig själv ibland. 

Men ni behöver förstå varandra och ni behöver lista vad ni gör. Du åker iväg, hon kanske knappt räknar lämningar och hämtningar för att det är på vägen. Hon är hemma, du kanske knappt tycker det är en uppoffring att hon tvättar o s v. Hon kanske kan tänka sig att göra en del av sakerna hemma men är trött på att behöva planera allt. Kanske kan ni gemensamt planera för t ex maten även om hon lagar den. Eller så åker du direkt hem och lagar mat några dagar i veckan och hon hämtar barnen.

Jag har både jobbat heltid och varit hemma på heltid och trots att jag gjort båda under längre perioder så är det lätt att fastna i att man alltid har det slitigast oavsett på vilken sida man är. Det är helt enkelt jobbigt på olika sätt.

Svar på tråden Bör jag hjälpa till med hushållssysslorna?