• Anton19

Bör jag hjälpa till med hushållssysslorna?

Hej !
    nu är det så att jag och min fru har varit tillsammans i 5 år och gifta i 2 år samt har barn på 1,5 år och en på 3,5 år. på dessa 5 år vi varit tillsammans så har inte frun jobbat mycket alls utan varit mycket mamma ledig och sommarjobbat (medans jag varit hemma som pappaledig/semester). jag själv jobbar 100% 07-16 måndag till fredag och försörjer i princip hela familjen. Utöver jobbet så bör jag nämna vad jag mest lägger min tid på när det blir helg och då blir det oftast en hel dag som jag försöker sätta av till att lägga på familjen hemma. men även försöker jag iallafall varannan helg att åka iväg och spela nån discgolf tävling som funkar lite som terapi för mitt huvud då det är den enda stunden som jag känner att jag kan koppla av och rensa huvet lite. då jag uppfattar det som att min vardag går i 150% fart. värt att tillägga här nu är att jag lämnar barnen på förskolan och hämtar dom varje dag medans frun hemma nu mera pluggar. Hennes plugg består av måndag,tisdag hemma studier (här är alltså barnen på förskola). sedan har hon lektioner resterande dagar av veckan.

det var lite viktig info som det känns som ni bör känna till.
    nu är det så att vi inte riktigt känner att vi har hunnit med varandra lite och hon känner väl att vi har glidit ifrån varandra lite och säger att en stor orsak till detta är att jag inte hjälper till så mycket hemma med hushållssysslorna och det jag känner över det är väl att jag redan gör väldigt mycket för familjen hemma sen har jag väl även tagit förgivet lite att hon sak ta det eftersom hon ändå har så mycket tid hemma när barnen är på förskolan under hela min arbetstid. detta kom alltså fram nu efter att jag kände att hon verkade inte lika intresserad av mig längre så då satt vi oss ner o prata och detta kom fram och nu känns det nästan lite som jag fått ett ultimatum att om inte jag börjar hjälpa till med detta hemma så kommer det inte hålla imellan oss som jag uppfatta det på henne medans jag känner att jag är redan är på toppen av vad jag orkar psykiskt i vardagen.
    Tack om ni nu kommit ända hit att ni tog er tid att läsa detta och jag skulle bli så glad om jag kunde få lite synpunkter av folk på detta .
    tack på förhand

• Svar på tråden Bör jag hjälpa till med hushållssysslorna?
  • Anonym (Dela)

Om båda jobbar 8 h plus 1 h restid har barnen rätt till 9 h per dag. Det är LÅNGA dagar för ett barn. Att man då inte skulle ge dem 1 h kortare tid de dagar en part har möjlighet att lämna och hämta senare och tidigare, utan att de fortfarande skulle gå 9 h för att den heltidsarbetande föräldern hemma också skulle städa ensam hemma en h. 

Låter det rätt?

• Anonym (Milla)

Du bör inte hjälpa till, du bör göra din del. Ni är två vuxna föräldrar som båda har heltidssysselsättning utöver hemarbetet. Om du inte orkar nu, hur ska du då orka när din tjej börjar jobba? 

• Agda90
    Tow2Mater skrev 2024-08-28 20:31:08 följande:
    TS kan likväl då ha sin egentid med en pod i öronen medan hon skurar toaletten, och ta vägen via köket när hon känner för en kaffe.

barnen hämtas och lämnas direkt, tror inte du forstod mitt exempel.
    När du har rast på ditt jobb, skurar du dassen där medan du sörplar kaffe?
    Om inte så lägg ner det här, rent ut sagt, idiotiska snacket om att TS sambo ska göra hushållsarbete på sina raster! 
    Är man två i ett förhållande så ser båda två till att bidra. I dags läget gror TS mer rötter i soffan än bidrar till hushållet! Varför inte lägga fokus där den hör hemma?
    Vad är det med vissa män som är så jäkla rädda för att kavla upp ärmarna och dra sitt strå till stacken?

Både jag och min man har jobbat hemifrån i omgångar. Vissa dagar har vi fixat hushållssysslor, andra dagar har vi inte gjort det. Aldrig att någon av oss skulle tycka att den andra gjorde fel som valde att faktiskt ta en riktig rast istället för att fixa med en massa måsten. 

Kvinnan i hemmet är ingen husa. Dags att inse det!
  • Cereal Killer

Småbarnsåren är tuffa, särskilt när båda föräldrarna är heltidssysselsatta. Ni är liksom inget undantag på något sätt. Man får bita ihop och ta de där 20 minuterna till att röja upp/hacka grönsaker till middagen när man kommer hem, även om man helst bara vill lägga sig på soffan. Om den ena i ett par ofta lägger sig på soffan så att den andra får göra bådas jobb är det givetvis nästan garanterat att känslorna kommer att dö ut så småning om. 

Att ensam behöva försörja familjen medan partnern inte hjälper till är också något som kan leda till stor frustration och slita på relationen. Jag hoppas att din fru valt en utbildning som ger jobb och en ok lön, så att hon kommer in på arbetsmarknaden.

Om hon valt att inte ta CSN är det ju möjligen ett alternativ att hon tar ut tex 50% av låndelen och att ni lägger detta på städhjälp. 

• Agda90
    Anonym (A) skrev 2024-08-29 05:55:44 följande:
    Har du missat att alla barn har rätt till förskola från 3 års ålder oavsett om någon är hemma?
    ALLA barn har rätt att gå 15 timmar (varierar från kommun till kommun, vissa har 20, andra har 25) om man är f-leidg eller arbetslös eller liknande. Från 3 år har alla barn rätt till något som heter ALLMÄN FÖRSKOLA och då betalar man inte för de 15 timmarna under vanliga terminer. Ingen avgifts reducering under juni, juli,och augusti.
  • Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym skrev 2024-08-29 05:39:06 följande:
    VAd pysslar mamman med då om ni ändå behöver barnomsorg?
    Hon är arbetslös.
  • Anonym (Lova)

Problemet när det är lite tid är att ett par börjar konkurrera med varandra istället för att komplettera varandra.

Det hela är egentligen ganska lätt. Ni slutar jämföra vad ni gör och mäter istället -hur likvärdig är vår återhämtning-.

Sen är det såhär, det kanske inte är möjligt för henne att plugga 100% just nu med tanke på barnens ålder och att du jobbar 100+. Hon kanske behöver avbryta studierna tills barnen är större, jobbar så att ni båda två kan ha möjlighet att gå ner i tid. Kanske att båda jobbar 90%? så ni får tid till familjen.

Och du kanske måste tänka i banorna att du måste se över om ditt arbete är kompatibel med din familjesituation TS (och hon likaså). Inget arbete eller studier är viktigare än relationen. Den ska vara prio.

• Tow2Mater
    Agda90 skrev 2024-08-29 08:35:35 följande:
    Om inte så lägg ner det här, rent ut sagt, idiotiska snacket om att TS sambo ska göra hushållsarbete på sina raster! 
    Är man två i ett förhållande så ser båda två till att bidra. I dags läget gror TS mer rötter i soffan än bidrar till hushållet! Varför inte lägga fokus där den hör hemma?
    Vad är det med vissa män som är så jäkla rädda för att kavla upp ärmarna och dra sitt strå till stacken?

Både jag och min man har jobbat hemifrån i omgångar. Vissa dagar har vi fixat hushållssysslor, andra dagar har vi inte gjort det. Aldrig att någon av oss skulle tycka att den andra gjorde fel som valde att faktiskt ta en riktig rast istället för att fixa med en massa måsten. 

Kvinnan i hemmet är ingen husa. Dags att inse det!
    ännu en som inte alls fattar mitt exempel. Ar nu fsklärare kanske.
  • Tow2Mater
    Anonym (Dela) skrev 2024-08-29 08:11:42 följande:

Om båda jobbar 8 h plus 1 h restid har barnen rätt till 9 h per dag. Det är LÅNGA dagar för ett barn. Att man då inte skulle ge dem 1 h kortare tid de dagar en part har möjlighet att lämna och hämta senare och tidigare, utan att de fortfarande skulle gå 9 h för att den heltidsarbetande föräldern hemma också skulle städa ensam hemma en h. 

Låter det rätt?

Du får fråga TS om det är så i deras fall. Men annars är det ingen som har pratat om detta scenario.
  • Agda90
    Tow2Mater skrev 2024-08-29 13:01:18 följande:
    ännu en som inte alls fattar mitt exempel. Ar nu fsklärare kanske.
    Nope men jag har arbetat fackligt många år och gått många utbildningar i arbetsmiljö. 
    Men du vägrar att förstå andras argument så jag gissar på att du är en politiker. 
  • Anonym
    Anonym (A) skrev 2024-08-29 05:55:44 följande:
    Har du missat att alla barn har rätt till förskola från 3 års ålder oavsett om någon är hemma?
    Jo, det hade jag visst. Det hade jag ingen aning om.
    Men varför lämnar man ungarna om man ändå är hemma tänker jag då...
  • Jemp
    Tow2Mater skrev 2024-08-29 13:03:36 följande:
    Du får fråga TS om det är så i deras fall. Men annars är det ingen som har pratat om detta scenario.
    Det framgår ju i ts att hans barn går ännu längre. 9 timmar plus tiden mellan jobb och förskola. 
  • Jemp
    Anonym (Lova) skrev 2024-08-29 12:52:07 följande:

Problemet när det är lite tid är att ett par börjar konkurrera med varandra istället för att komplettera varandra.

Det hela är egentligen ganska lätt. Ni slutar jämföra vad ni gör och mäter istället -hur likvärdig är vår återhämtning-.

Sen är det såhär, det kanske inte är möjligt för henne att plugga 100% just nu med tanke på barnens ålder och att du jobbar 100+. Hon kanske behöver avbryta studierna tills barnen är större, jobbar så att ni båda två kan ha möjlighet att gå ner i tid. Kanske att båda jobbar 90%? så ni får tid till familjen.

Och du kanske måste tänka i banorna att du måste se över om ditt arbete är kompatibel med din familjesituation TS (och hon likaså). Inget arbete eller studier är viktigare än relationen. Den ska vara prio.

Eller att ts går ner i tid. 
  • Tow2Mater
    Jemp skrev 2024-08-29 15:49:32 följande:
    Det framgår ju i ts att hans barn går ännu längre. 9 timmar plus tiden mellan jobb och förskola. 
    Du antar då att den som studerar och jobbar hemma har möjlighet att lämna och hämta senare och tidigare, men inte gör det? Själv antar jag de redan gör det de kan för att minimera barnens fsktid. Men kanske borde den som studerar och jobbar hemma både lämna och hämta barnen.
  • Jemp
    Tow2Mater skrev 2024-08-29 15:55:19 följande:
    Du antar då att den som studerar och jobbar hemma har möjlighet att lämna och hämta senare och tidigare, men inte gör det? Själv antar jag de redan gör det de kan för att minimera barnens fsktid. Men kanske borde den som studerar och jobbar hemma både lämna och hämta barnen.
    Det är ju inte mitt antagande utan det ni har diskuterat halva tråden. 
  • Tow2Mater
    Jemp skrev 2024-08-29 17:20:50 följande:
    Det är ju inte mitt antagande utan det ni har diskuterat halva tråden. 
    "Ni' får tala for sig själva, men jag diskuterar den specifika tid som spenderas på att transportera barn till/från fsk och ta sig till jobbet (och tillbaka hem) under den specifika forutsättningen att TS transporterar medan hans sambo jobbar/studerar hemifrån (och inte transporterar) just de dagarna.
  • Anonym
    Agda90 skrev 2024-08-29 08:35:35 följande:
    Vilken imponerande syn på lokalvårdaryrket!

Skurar du verkligen dasset hemma? Hur då?
  • Anonym (D)

Baserat på informationen i tråden låter det som Ts behöver ta större ansvar för hemmet. När det gäller att gå ner i tid för Ts eller Ts partner så är det ju Ts som försörjer familjen just nu, så om inte Ts partner kommer tjäna minst lika mycket som Ts eller mer efter att studierna avslutats och studierna kommer avslutas inom rimlig tid så är det nog partnern som måste gå ner i tid för att de ska få ihop ekonomin. 

Svar på tråden Bör jag hjälpa till med hushållssysslorna?