Inlägg från: Anonym (intestatiskt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (intestatiskt)

Bör jag hjälpa till med hushållssysslorna?

Hur behoven i en relation ser ut är inte statiskt. Det behöver omvärderas löpande beroende på förändringar i familjestrukturen. Jag tror hårt på olika ansvarsområden. 

Tex: När jag var föräldraledig så arbetade min man heltid. Jag tog hand om barnen och hemmet, samt att middagen stod på bordet när han kom hem. Då började familjetiden för oss båda. Min man var ansvarig för disk, bilar och trädgård under den här tiden. Jag för städ, matlagning och tvätt. När vi båda var hemma så hjälptes vi åt med barnen. 

Nu när vi båda arbetar heltid (studier räknas in här också) så behöver fördelningen se annorlunda ut. Vi har familjeråd varje söndag där vi bestämmer hur veckan ser ut, med matlagning osv. Vi har fasta dagar där både vi och barnen (nu lite äldre) har varsin matlagnings- samt diskdag. Han har fortfarande huvudansvar för bilar och trädgård samt plock och dammsugning. Jag har huvudansvar för matinköp, klädinköp och tvätt. 

Det är så vi har delat upp det och som sagt, det behöver utvärderas löpande. En relations behov är inte statiskt!

OCH i vad jag läser så saknar din fru sig! Hon saknar att få känna sig som din kvinna, att du ser henne. Sitt ner och tala om era olika kärleksspråk. Ni behöver båda steppa upp gentemot varandra. Ni är inte bara föräldrar och arbetare/studenter. Ni är också ett kärlekspar och kärlek behöver vårdas!

Svar på tråden Bör jag hjälpa till med hushållssysslorna?