Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Bör jag hjälpa till med hushållssysslorna?

När man jobbar så är det tufft på ett sätt, när man är hemma på ett annat.

Sen är det ju så att vissa hushållssysslor är dödens tråkiga och själadödande oavsett om man har tid eller inte. Så bara av den anledningen kan man behöva få slippa ibland.

Men rent generellt så skulle jag säga att pluggar man så har man mer tid, och friare tid än om man jobbar heltid. Inget av det jag pluggat har krävt i närheten av 40 timmar i veckan på full fart. Men det betyder heller inte att man fixar att plugga koncentrerat hur många timmar som helst i rad. Man behöver avbrott och då kan man tvätta ibland och göra något för sig själv ibland. 

Men ni behöver förstå varandra och ni behöver lista vad ni gör. Du åker iväg, hon kanske knappt räknar lämningar och hämtningar för att det är på vägen. Hon är hemma, du kanske knappt tycker det är en uppoffring att hon tvättar o s v. Hon kanske kan tänka sig att göra en del av sakerna hemma men är trött på att behöva planera allt. Kanske kan ni gemensamt planera för t ex maten även om hon lagar den. Eller så åker du direkt hem och lagar mat några dagar i veckan och hon hämtar barnen.

Jag har både jobbat heltid och varit hemma på heltid och trots att jag gjort båda under längre perioder så är det lätt att fastna i att man alltid har det slitigast oavsett på vilken sida man är. Det är helt enkelt jobbigt på olika sätt.

Svar på tråden Bör jag hjälpa till med hushållssysslorna?