Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Bör jag hjälpa till med hushållssysslorna?

Under hemmastudier har hon ingen restid och borde kunna gora extra hushållsjobb under den tiden.

• Tow2Mater
    Anonym (Dela) skrev 2024-08-27 17:54:55 följande:
    Eller så är det ju så att hon då behöver hämta barnen från barnomsorgen och då är det rätt fullt upp där.
    Nej. TS sa att han  lämnar barnen på förskolan och hämtar dom varje dag medans frun hemma och pluggar.
  • Tow2Mater
    Anonym (Dela) skrev 2024-08-27 21:47:02 följande:
    Ja fast de får ju inte ha barnen där utöver hennes studietid. Hon kan ju inte kompensera för restid med att städa hemma, då ska hon hämta barnen.
    Hon kan då forlägga sin 'restid' till en annan tid på dagen i samband med en paus i studierna, och då gora hushållsarbete. Det är bara om den forläggs i borjan eller i slutet av dagen hon borde hämta barnen.
  • Tow2Mater
    Anonym (Dela) skrev 2024-08-28 14:43:36 följande:
    Så hennes barn ska gå längre tid på dagen för det så att hennes man kan få mer egentid?

Sen är det väl att man inte får göra såna sysslor på en paus på dagen egentligen om man ska ta det strikt med vad som är okej? 
    Barnen går samma tid ändå oavsett. Och det är inte for att hennes man ska få mer egentid, han har ju sin resa till och från jobb. Klkart man får gora sysslor på sina pauser och raster.
  • Tow2Mater
    Anonym (Dela) skrev 2024-08-28 14:51:29 följande:
    Fast det spelar ingen roll. Du får ha barnen på förskola när du har behov pga jobb eller studier. Du får göra ärenden på lunchen. Har du kortare dagar har du en lägre rätt till barnomsorg.

Och jag tror du medvetet provocerar, men orimligheten i att han får egentid på resan tor jobb att lyssna på poddar, andas, dricka en kaffe etc, och även får ostörda raster och luncher, medan hon ska ägna alla raster åt att även ta hand om deras gemensamma boende - det är ett gyllene recept att plöja henne in i väggen och skapa en skilsmässa.
    Det sa jag ju inte, och vet inte hur du kan lasa in provocerande i detta. Ponera for enkelhetens skull de båda har liknande rutin på morgonen och han lämnar hemmet vid 7,30 och tar barnen till fsk när han åker till jobbet som borjar kl 8. Då har TS 30 minuter extra hon kan ägna åt extra hushållsarbete innan hennes studier borjar vid 8. Likaså om han slutar jobet kl 16 och åker hem via fsk och hämtar barnen så de är hemma vid 16,30 har TS 30 minuter till extra tid mellan 16 och 16,30 hon kan gora extra hushållssysslor. Att anse restid är egentid i sammanhanget är inte rättvist, om man inte också anser den tid någon åker till affären eller spenderar med all lägga in tvätt i tvättstugan etc som egentid.
  • Tow2Mater
    Anonym (Dela) skrev 2024-08-28 19:18:26 följande:
    Ja. Men där har alltså TS:

-EGENTID vid resor tor jobb när TS sambo STÄDAR 

och kom igen, restid är solklar egentid jämfört med att städa. Restiden kan du ägna åt att sova, läsa en tidning, slösurfa. Kör du bil kan du svänga förbi mack och köpa en kaffe. Städar du städar du. Ts sambo jobbar i din kalkyl då också in 1 h hushållsarbete per dag som ts slipper.

Och. Slutar ts sambo 16 ska  barnen hämtas direkt. Börjar ts sambo plugga 0730 ska barnen lämnas då - inte 30 min senare eller tidigare pga simulerad restid. Hur svårt är det att förstå reglerna?
    TS kan likväl då ha sin egentid med en pod i öronen medan hon skurar toaletten, och ta vägen via köket när hon känner för en kaffe.

barnen hämtas och lämnas direkt, tror inte du forstod mitt exempel.
  • Tow2Mater
    Anonym (Dela) skrev 2024-08-28 19:20:23 följande:
    I ditt exempel är alltså ts sambo upptagen med studier 08-16, men utnyttjar förskolan 0730-1630. Det får man inte när man inte har restiden du pratar om.
    Det sa jag inte.
  • Tow2Mater
    Anonym (Dela) skrev 2024-08-28 21:12:23 följande:
    Du sa att ts kunde städa 0730-08 och 16-1630. 
    ja, samtidigt som sambon transporterar barnen tll.och från fsk.

Menar du att TS ska folja med sambon och transportera barnen?
  • Tow2Mater
    Anonym (Dela) skrev 2024-08-28 21:16:20 följande:
    Mm,för det är lika avslappnande att sitta på en buss och lyssna på en podd som att jobba med skurning och göra det. Och särskilt med insikten att hon gör det så att ts får mer egentid sen hemma. Mysigt jämställd du är. Not. 

Om barnen lämnas 0730 och hämtas 1630 så får ju ts sambo jobba däremellan förutom lunch och raster som ts sambo vilar på. När ska hon då få in 1 h städ utan barn?
    Kanske jag uttrycker mig fel. Han transporterar barnen. Under tiden kan Hon (hemmastuderande) städa.
  • Tow2Mater
    Anonym (Dela) skrev 2024-08-28 22:46:49 följande:
    Du blandar nog ihop ts och sambon här.

Men oavsett får ingen av föräldrarna göra privata ärenden på det vis du föreslår istället för att vara med barnen. 
    Jo jag blande ihop ts och sambon. Men medan han lämnar barnen till fsk, vad menar du hans sambo ska gora då om de borjar samma tider om hon inte får städa?
  • Tow2Mater
    Anonym (Dela) skrev 2024-08-29 02:04:30 följande:
    Jobba mer? Saken är att den ena partens inte får lämna barnen om den andre inte jobbar. Då ska den som jobbar kortare dagar lämna.
    Men du fattar ju inte vad jag säger. Ingen av dem jobbar kortare dagar.
    Om en forälder på väg till sitt jobb lämnar barnen på fsk, menar du att den som jobbar hemifrån (alt studerar) måste då sätta sig och jobba/studera direkt de lämnar bostaden och inte kan borja 30 minuter senare (dvs samtidigt som den andra foräldern anländer til sitt jobb), och får inte heller ta pauser under dagen och dammsuga, fast det betyder att hon jobbar/studerar då mer än heltid (och då utan exta betalt om det är jobb hemifrån då det knappast klassas som godkänd overtid)??
  • Tow2Mater
    Agda90 skrev 2024-08-29 08:35:35 följande:
    När du har rast på ditt jobb, skurar du dassen där medan du sörplar kaffe?
    Om inte så lägg ner det här, rent ut sagt, idiotiska snacket om att TS sambo ska göra hushållsarbete på sina raster! 
    Är man två i ett förhållande så ser båda två till att bidra. I dags läget gror TS mer rötter i soffan än bidrar till hushållet! Varför inte lägga fokus där den hör hemma?
    Vad är det med vissa män som är så jäkla rädda för att kavla upp ärmarna och dra sitt strå till stacken?

Både jag och min man har jobbat hemifrån i omgångar. Vissa dagar har vi fixat hushållssysslor, andra dagar har vi inte gjort det. Aldrig att någon av oss skulle tycka att den andra gjorde fel som valde att faktiskt ta en riktig rast istället för att fixa med en massa måsten. 

Kvinnan i hemmet är ingen husa. Dags att inse det!
    ännu en som inte alls fattar mitt exempel. Ar nu fsklärare kanske.
  • Tow2Mater
    Anonym (Dela) skrev 2024-08-29 08:11:42 följande:

Om båda jobbar 8 h plus 1 h restid har barnen rätt till 9 h per dag. Det är LÅNGA dagar för ett barn. Att man då inte skulle ge dem 1 h kortare tid de dagar en part har möjlighet att lämna och hämta senare och tidigare, utan att de fortfarande skulle gå 9 h för att den heltidsarbetande föräldern hemma också skulle städa ensam hemma en h. 

Låter det rätt?

Du får fråga TS om det är så i deras fall. Men annars är det ingen som har pratat om detta scenario.
  • Tow2Mater
    Jemp skrev 2024-08-29 15:49:32 följande:
    Det framgår ju i ts att hans barn går ännu längre. 9 timmar plus tiden mellan jobb och förskola. 
    Du antar då att den som studerar och jobbar hemma har möjlighet att lämna och hämta senare och tidigare, men inte gör det? Själv antar jag de redan gör det de kan för att minimera barnens fsktid. Men kanske borde den som studerar och jobbar hemma både lämna och hämta barnen.
  • Tow2Mater
    Jemp skrev 2024-08-29 17:20:50 följande:
    Det är ju inte mitt antagande utan det ni har diskuterat halva tråden. 
    "Ni' får tala for sig själva, men jag diskuterar den specifika tid som spenderas på att transportera barn till/från fsk och ta sig till jobbet (och tillbaka hem) under den specifika forutsättningen att TS transporterar medan hans sambo jobbar/studerar hemifrån (och inte transporterar) just de dagarna.
Svar på tråden Bör jag hjälpa till med hushållssysslorna?