• Anonym (Hjälp)

Göra abort utan att berätta för honom?

Jag är 31 år, frånskild med två yngre barn (4 och 6 år) och har nu blivit gravid med en man som jag varit i förhållande med sedan tidigt i våras, alltså väldigt nyligen och nu har jag fått veta att jag är oplanerat gravid! 
    Jag är inställd på att göra abort och är redan i vecka 10 så vill inte dra ut på det längre än nödvändigt men saken är den att min kille inte vet något om graviditeten än och jag funderar på att inte säga något.

Han har inga barn och har hintat om att han vill ha det med mig , kanske lite väl ofta till och med, men jag vill ABSOLUT INTE ha fler barn! Och absolut inte med någon jag bara känt så pass kort tid. Nu kanske han också anser att det bästa är att göra abort för det är ju det enda vettiga i vår situation men det är omöjligt att veta vad han skulle tycka och tänka och jag vill inte att han ska påverka vad jag vill.

Är också orolig hur allt det här kan påverka vårt förhållande om jag berättar och gör abort, särskilt om han inte vill ta bort det. Jag ser en framtid med honom och tycker verkligen om honom. Är det fel av mig att göra abort utan att berätta för honom? Jag vill helst bara bli av med det här ?problemet? så att jag kan gå vidare. Har börjat må illa också så det är jobbigt även på andra sätt

• Svar på tråden Göra abort utan att berätta för honom?
  • Anonym (Ida)

Berätta. Du kommer ångra att ha detta på ditt samvete. Berätta för allas skull.

• Anonym (Hjälp)

Lugna er. Jag HAR sagt till honom att jag inte vill ha fler barn.
    Jag vet inte om han kanske tror att jag kommer ändra mig längre fram eller om hans hintar mer varit åt skämt hållet och inget seriöst menat. Men han har liksom bara svarat okej när jag sagt det. 
    Vi har varit tillsammans så pass kort tid också så vi har inte börjat prata om framtiden mer än att han hintat om barn och att jag sagt att jag inte vill ha fler. Vi har inte ens pratat om att flytta ihop än. 

• Anonym (?)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-20 21:45:38 följande:

Jag vet inte om han kanske tror att jag kommer ändra mig längre fram eller om hans hintar mer varit åt skämt hållet och inget seriöst menat. Men han har liksom bara svarat okej när jag sagt det. 
    Vi har varit tillsammans så pass kort tid också så vi har inte börjat prata om framtiden mer än att han hintat om barn och att jag sagt att jag inte vill ha fler. Vi har inte ens pratat om att flytta ihop än. 

Jamen dåså, då vet han vart du står och du bör definitivt berätta
  • Anonym (Linda)

Och kanske tänker han samma sak om ditt nej till barn? Han kanske hoppas du ska ändra dig eller tror att du skämtar? 

Varför ska det vara så himla svårt att tala klarspråk?  Upplever du honom otydlig- be honom förklara. Klarar du inte själv av att vara ärlig då får du åtminstone förstå att det får konsekvenser och det är precis där du är nu. 
  • Anonym (....)

Fast varför skulle du inte kunna föda barnet? Du är fortfarande tillräckligt ung - och frisk får man förmoda? Det är sant att det inte är "vettigt" att medvetet skaffa barn så tidigt i en relation, men det här barnet finns ju redan. Det blir ett syskon till till de barn du redan har, det knyter ihop familjen. Och snubben VILL tydligen ha barn, annars skulle han inte börja prata om det, män säger inte så om de inte vill, då är de bara glada att slippa tjat om barn från kvinnan. 

Det är ju dessutom väldigt orättvist om du tänker att han i framtiden - om ni flyttar ihop - ska vara med och försörja och ta hand om dina barn (för oavsett vilket "avtal" ni har så kommer han att påverkas av att dina barn finns där ändå), samtidigt som han inte ska få några egna. Jag förstår mig inte på människor - kvinnor som män - som tycker att detta är en juste deal mot sin barnlösa partner. Ser man sig som Guds gåva till det motsatta könet, eller hur tänker man?

Men om du redan har bestämt dig för abort, så är det snällast att inte berätta för mannen. Tänk om han skulle vilja ha det här barnet JÄTTEMYCKET, och så går du och dödar det, och han har i Sverige inga som helst möjligheter att stoppa det. Det blir ju ett livstrauma för honom. Skona honom från den upplevelsen i så fall, och berätta inte för någon utanför vården vad du har gjort. För man kan aldrig lita på att personen inte pratar bredvid munnen, så att han får reda på det ändå.

• Anonym (.)

Tycker också att du ska berätta. En relation ska bygga på ärlighet, och förutom aspekter som andra redan tagit upp tänker jag att det kan vara bra för honom att veta ur ett medicinskt perspektiv även om du gör abort. Skulle han senare i livet försöka bilda familj, med dig, eller någon annan är det viktig information för honom att veta, att han har gjort en kvinna gravid. Vid en ev fertilitetsutredning kommer det vara viktig information. Information som jag tycker han har rätt till, då det handlar om honom också. 

• Jemp
    Anonym (....) skrev 2024-08-21 02:41:07 följande:

Fast varför skulle du inte kunna föda barnet? Du är fortfarande tillräckligt ung - och frisk får man förmoda? Det är sant att det inte är "vettigt" att medvetet skaffa barn så tidigt i en relation, men det här barnet finns ju redan. Det blir ett syskon till till de barn du redan har, det knyter ihop familjen. Och snubben VILL tydligen ha barn, annars skulle han inte börja prata om det, män säger inte så om de inte vill, då är de bara glada att slippa tjat om barn från kvinnan. 

Det är ju dessutom väldigt orättvist om du tänker att han i framtiden - om ni flyttar ihop - ska vara med och försörja och ta hand om dina barn (för oavsett vilket "avtal" ni har så kommer han att påverkas av att dina barn finns där ändå), samtidigt som han inte ska få några egna. Jag förstår mig inte på människor - kvinnor som män - som tycker att detta är en juste deal mot sin barnlösa partner. Ser man sig som Guds gåva till det motsatta könet, eller hur tänker man?

Men om du redan har bestämt dig för abort, så är det snällast att inte berätta för mannen. Tänk om han skulle vilja ha det här barnet JÄTTEMYCKET, och så går du och dödar det, och han har i Sverige inga som helst möjligheter att stoppa det. Det blir ju ett livstrauma för honom. Skona honom från den upplevelsen i så fall, och berätta inte för någon utanför vården vad du har gjort. För man kan aldrig lita på att personen inte pratar bredvid munnen, så att han får reda på det ändå.

För att hon inte vill ha fler barn. Det räcker som anledning.
    Inte särskilt schysst mot barnet heller att vara ovälkommet.
  • Anonym (....)
    Jemp skrev 2024-08-21 07:00:31 följande:
    För att hon inte vill ha fler barn. Det räcker som anledning.
    Inte särskilt schysst mot barnet heller att vara ovälkommet.
    Fast barnet får ingen mer chans, this is it. Jag tror att det skulle välja livet, faktiskt. TS har ett bra språk och verkar normalvettig, och pappan vill vara involverad. Det finns två storasyskon som väntar. TS kommer runt, det gör man alltid när grundförutsättningarna är normala. Han eller hon kan få ett jättebra liv. Hade mamman varit en 17-årig crackhora så hade jag svarat annorlunda. 
  • Anonym (Jane)

Men varför säger du inte som det är? Att du är seriös med att inte skaffa fler barn. Det är väl inget ämne man skojar om? 

Dessutom, det är väl bättre att ni gör slut nu än att ni flyttar ihop och sedan gör slut. Tänker du inte på de barn du redan har? 

• Anonym (Jane)
    Anonym (....) skrev 2024-08-21 07:09:14 följande:
    Fast barnet får ingen mer chans, this is it. Jag tror att det skulle välja livet, faktiskt. TS har ett bra språk och verkar normalvettig, och pappan vill vara involverad. Det finns två storasyskon som väntar. TS kommer runt, det gör man alltid när grundförutsättningarna är normala. Han eller hon kan få ett jättebra liv. Hade mamman varit en 17-årig crackhora så hade jag svarat annorlunda. 
    Det finns inget barn, så lugna ner dig. Det är tillåtet med abort i Sverige, så så låt TS ta det beslutet själv. Din anti abort propaganda hör inte hemma i tråden. 
Svar på tråden Göra abort utan att berätta för honom?