• Anonym (Hjälp)

Göra abort utan att berätta för honom?

Jag är 31 år, frånskild med två yngre barn (4 och 6 år) och har nu blivit gravid med en man som jag varit i förhållande med sedan tidigt i våras, alltså väldigt nyligen och nu har jag fått veta att jag är oplanerat gravid! 
    Jag är inställd på att göra abort och är redan i vecka 10 så vill inte dra ut på det längre än nödvändigt men saken är den att min kille inte vet något om graviditeten än och jag funderar på att inte säga något.

Han har inga barn och har hintat om att han vill ha det med mig , kanske lite väl ofta till och med, men jag vill ABSOLUT INTE ha fler barn! Och absolut inte med någon jag bara känt så pass kort tid. Nu kanske han också anser att det bästa är att göra abort för det är ju det enda vettiga i vår situation men det är omöjligt att veta vad han skulle tycka och tänka och jag vill inte att han ska påverka vad jag vill.

Är också orolig hur allt det här kan påverka vårt förhållande om jag berättar och gör abort, särskilt om han inte vill ta bort det. Jag ser en framtid med honom och tycker verkligen om honom. Är det fel av mig att göra abort utan att berätta för honom? Jag vill helst bara bli av med det här ?problemet? så att jag kan gå vidare. Har börjat må illa också så det är jobbigt även på andra sätt

• Svar på tråden Göra abort utan att berätta för honom?
  • Jemp
    Core skrev 2024-08-22 16:16:19 följande:

Helt sjukt hur olika inställning folk har mellan män och kvinnor, bara för att kvinnan är den som bär barnet. Visst, i det praktiska är det kvinnan som avgör, men den etiska frågeställningen som ofta dyker upp när män knullar oskyddat och sedan inte vill bli pappa kommer inte alls upp när det är kvinnan som gör likadan.

Varför i helvete skyddar man sig inte om man inte vill ha barn? Du riskerar relationen till honom, du riskerar att försätta honom i lidande. Visst kan du ljuga och förvränga sanning men det är då en lögn du ska leva med även om ni blir långsiktigt seriösa.

Hade det nu i efterhand dykt upp att min fru gjort abort utan att säga något till mig, hade jag undrat vad hon är för sociopat och ifrågasatt vad det är för människa jag lever med, oavsett vad min inställning till barnet hade varit. Får rysningar av att det finns människor med tankegångar som dessa.

Fast gällande just abort är ju inställningen densamma. Den gravida kvinnan bestämmer. 

Med det sagt håller jag med om att berätta. 

• Anonym (Sonja)

Men abort är ju inte nån lätt grej,som att köpa mjölk i affären.Hur kan du följa ditt mående för honom?Har du tänkt på detta?

• Anonym (Sant)

Att han hintat om barn betyder inte att han såå gärna vill ha det NU. Snack är en sak, verkstad en annan. ALLA nykära killar pratar sådär. Han kommer sannolikt bli lättad om du väljer abort.

• Anonym (J)

Taskigt att inte säga något. Han har väl rätt att veta. Han borde väl dessutom vilja stötta dig genom det. 

• Anonym (J)

Tänk så här. Om du hade varit killen då, hade du blivit glad om tjejen imte hade sagt något? 

• Anonym (Hjälp)

Jag har bokat tid för abort nästa vecka och det känns som rätt beslut. Lutar åt att jag kommer berätta och isåfall innan aborten men inte bestämt mig helt. Jag mår rätt dåligt så orkar inte behöva förklara mig eller svara alla men tack ni som har gett välmenande råd

• Anonym (Sonja)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-22 20:44:55 följande:

Jag har bokat tid för abort nästa vecka och det känns som rätt beslut. Lutar åt att jag kommer berätta och isåfall innan aborten men inte bestämt mig helt. Jag mår rätt dåligt så orkar inte behöva förklara mig eller svara alla men tack ni som har gett välmenande råd

Blir det mini-förlossning eller hemma?Jobbigt oavsett.
  • Anonym (Fegis)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-20 19:30:04 följande:
    Göra abort utan att berätta för honom?

Jag är 31 år, frånskild med två yngre barn (4 och 6 år) och har nu blivit gravid med en man som jag varit i förhållande med sedan tidigt i våras, alltså väldigt nyligen och nu har jag fått veta att jag är oplanerat gravid! 
    Jag är inställd på att göra abort och är redan i vecka 10 så vill inte dra ut på det längre än nödvändigt men saken är den att min kille inte vet något om graviditeten än och jag funderar på att inte säga något.

Han har inga barn och har hintat om att han vill ha det med mig , kanske lite väl ofta till och med, men jag vill ABSOLUT INTE ha fler barn! Och absolut inte med någon jag bara känt så pass kort tid. Nu kanske han också anser att det bästa är att göra abort för det är ju det enda vettiga i vår situation men det är omöjligt att veta vad han skulle tycka och tänka och jag vill inte att han ska påverka vad jag vill.

Är också orolig hur allt det här kan påverka vårt förhållande om jag berättar och gör abort, särskilt om han inte vill ta bort det. Jag ser en framtid med honom och tycker verkligen om honom. Är det fel av mig att göra abort utan att berätta för honom? Jag vill helst bara bli av med det här ?problemet? så att jag kan gå vidare. Har börjat må illa också så det är jobbigt även på andra sätt

Va ingen sådan fegis. Berätta för honom, om du inte gör
    det så hoppas jag han dumpar dig.
  • Anonym (....)
    Core skrev 2024-08-22 16:18:37 följande:

Med det motsätter jag mig inte rätten till abort, kan behöva tilläggas. Men han har en rätt att veta.

Vad är det för mening med att han får veta, när han ändå inte - med Sveriges lagstiftning - kan stoppa det? Det kommer bara att ge honom ångest och mardrömmar och förtvivlan. Grymt att berätta, skulle jag säga.
  • Anonym (....)
    Anonym (Ps) skrev 2024-08-21 21:55:59 följande:
    Berätta. Överlever förhållandet detta går ni starkare ur situationen tillsammans, överlever förhållandet inte detta var det för att ni inte hade samma förhållandemål från början, vilket ändå hade medfört ett bäst-före-datum. Undanhåller du detta från honom är förhållandet dödsdömt oavsett.
    Varför skulle det vara det, om han aldrig behöver veta något? Det han inte vet har han inte ont av. 

Ni ger så konstiga råd här, en del av er, att jag misstänker att ni gör det av ren elakhet. 
Svar på tråden Göra abort utan att berätta för honom?