• Anonym (Hjälp)

Göra abort utan att berätta för honom?

Jag är 31 år, frånskild med två yngre barn (4 och 6 år) och har nu blivit gravid med en man som jag varit i förhållande med sedan tidigt i våras, alltså väldigt nyligen och nu har jag fått veta att jag är oplanerat gravid! 
    Jag är inställd på att göra abort och är redan i vecka 10 så vill inte dra ut på det längre än nödvändigt men saken är den att min kille inte vet något om graviditeten än och jag funderar på att inte säga något.

Han har inga barn och har hintat om att han vill ha det med mig , kanske lite väl ofta till och med, men jag vill ABSOLUT INTE ha fler barn! Och absolut inte med någon jag bara känt så pass kort tid. Nu kanske han också anser att det bästa är att göra abort för det är ju det enda vettiga i vår situation men det är omöjligt att veta vad han skulle tycka och tänka och jag vill inte att han ska påverka vad jag vill.

Är också orolig hur allt det här kan påverka vårt förhållande om jag berättar och gör abort, särskilt om han inte vill ta bort det. Jag ser en framtid med honom och tycker verkligen om honom. Är det fel av mig att göra abort utan att berätta för honom? Jag vill helst bara bli av med det här ?problemet? så att jag kan gå vidare. Har börjat må illa också så det är jobbigt även på andra sätt

• Svar på tråden Göra abort utan att berätta för honom?
  • Anonym (Lea)
    Anonym (....) skrev 2024-08-21 14:14:58 följande:
    Nej, men det livet kanske inte blir något han eller hon kommer att tacka för? Och om det barnet ens överlever sin uppväxt, vilket inte alls är säkert med alla dödliga misshandelsfall i sådana hem, så går problemen troligen vidare. Det kallas "det sociala arvet". 
    Ok så du är alltså endast emot abort och att fostet inte får en chans till liv om föräldrarna är ok föräldrar men annars är det helt ok att göra abort och att fostret inte får någon chans till liv? Så chans till liv är visst inte så jätteviktigt ändå.
    Du ville bara trycka till ts lite och att hon ska föda ett barn hon inte vill ha?
  • Tow2Mater
    Anonym (S) skrev 2024-08-21 08:12:03 följande:

Jag tycker inte att du ska berätta om du bestämmer dig för att göra abort. Det finns ingen som helst mening med det. Man måste faktiskt inte berätta allt och vara ärlig jämt om det inte egentligen gagnar någon. Förmodligen blir han bara ledsen. Bespara honom det. Däremot måste ni tala klarspråk angående barn i framtiden och har inte inte samma önskemål är det kanske bättre att gå skilda vägar redan nu.

Precis så brukar en del prata om otrohet också. Men det brukar komma fram forr eller senare.
  • Anonym (....)
    Tow2Mater skrev 2024-08-21 17:36:14 följande:
    Precis så brukar en del prata om otrohet också. Men det brukar komma fram forr eller senare.
    En abort kan inte "komma fram", om inte någon vårdpersonal pratar bredvid munnen, men den risken är väldigt liten. Då måste det ju finnas någon connection mellan personalen och paret, också. Men hon får inte anförtro sig till någon såklart, och inte spara några papper så att han kan hitta dem. 

Och OM de skulle skaffa barn senare, så måste hon antingen ljuga för MVC om att hon har gjort abort, eller hålla mannen borta ifrån MVC och förlossningen, så att han inte får möjlighet att läsa journalen. För där skriver ju MVC-barnmorskan in uppgiften. 

Och hur skulle en otrohet komma fram "förr eller senare"? Det gör den inte om man följer samma regel, d.v.s. inte vara naiv och anförtro sig till någon. För blir man osams med väninnan som man berättade för, så kan hon hämnas genom att ringa upp frun. 
  • Anonym
    Anonym (....) skrev 2024-08-21 17:46:33 följande:
    En abort kan inte "komma fram", om inte någon vårdpersonal pratar bredvid munnen, men den risken är väldigt liten. Då måste det ju finnas någon connection mellan personalen och paret, också. Men hon får inte anförtro sig till någon såklart, och inte spara några papper så att han kan hitta dem. 

Och OM de skulle skaffa barn senare, så måste hon antingen ljuga för MVC om att hon har gjort abort, eller hålla mannen borta ifrån MVC och förlossningen, så att han inte får möjlighet att läsa journalen. För där skriver ju MVC-barnmorskan in uppgiften. 

Och hur skulle en otrohet komma fram "förr eller senare"? Det gör den inte om man följer samma regel, d.v.s. inte vara naiv och anförtro sig till någon. För blir man osams med väninnan som man berättade för, så kan hon hämnas genom att ringa upp frun. 
    Den man gökar med kanske inte är lika noga med att hålla truten, utan anförtror sig till en vän...
  • Anonym (Ps)
    Anonym (Maja) skrev 2024-08-21 08:36:46 följande:
    Löjligt, när det finns svenska uttryck för samma sak.
    Personen kanske har svenska som andraspråk och inte visste att uttrycket inte finns på svenska.

Det faktum att det var den enda input du hade i tråden är talande.
  • Anonym (Ps)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-20 21:45:38 följande:

Lugna er. Jag HAR sagt till honom att jag inte vill ha fler barn.
    Jag vet inte om han kanske tror att jag kommer ändra mig längre fram eller om hans hintar mer varit åt skämt hållet och inget seriöst menat. Men han har liksom bara svarat okej när jag sagt det. 
    Vi har varit tillsammans så pass kort tid också så vi har inte börjat prata om framtiden mer än att han hintat om barn och att jag sagt att jag inte vill ha fler. Vi har inte ens pratat om att flytta ihop än. 

Ts, trots ditt något nedlåtande "lugna er" tror jag du vet svaret inom dig eftersom du redan i trådstarten skriver (se det letade)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-20 19:30:04 följande:
    Göra abort utan att berätta för honom?

Jag är 31 år, frånskild med två yngre barn (4 och 6 år) och har nu blivit gravid med en man som jag varit i förhållande med sedan tidigt i våras, alltså väldigt nyligen och nu har jag fått veta att jag är oplanerat gravid! 
    Jag är inställd på att göra abort och är redan i vecka 10 så vill inte dra ut på det längre än nödvändigt men saken är den att min kille inte vet något om graviditeten än och jag funderar på att inte säga något.

Han har inga barn och har hintat om att han vill ha det med mig , kanske lite väl ofta till och med, men jag vill ABSOLUT INTE ha fler barn! Och absolut inte med någon jag bara känt så pass kort tid. Nu kanske han också anser att det bästa är att göra abort för det är ju det enda vettiga i vår situation men det är omöjligt att veta vad han skulle tycka och tänka och jag vill inte att han ska påverka vad jag vill.

Är också orolig hur allt det här kan påverka vårt förhållande om jag berättar och gör abort, särskilt om han inte vill ta bort det. Jag ser en framtid med honom och tycker verkligen om honom. Är det fel av mig att göra abort utan att berätta för honom? Jag vill helst bara bli av med det här ?problemet? så att jag kan gå vidare. Har börjat må illa också så det är jobbigt även på andra sätt

Hade ni båda varit på samma sida i det här hade du inte tvekat att berätta, eller hur? Nu vill du undanhålla detta enbart för att risken (om än liten) finns att han vill behålla, och ni kanske tvingas till ett samtal du inte vill ha så här tidigt i förhållandet (innan han bundit sig tillräckligt till dig), som kanske gör att ni bryter upp. Med andra ord vet du att du borde berätta, om du bryr dig tillräckligt om den du säger dig tycka om.

Berätta. Överlever förhållandet detta går ni starkare ur situationen tillsammans, överlever förhållandet inte detta var det för att ni inte hade samma förhållandemål från början, vilket ändå hade medfört ett bäst-före-datum. Undanhåller du detta från honom är förhållandet dödsdömt oavsett.
  • Jemp
    Anonym (....) skrev 2024-08-21 07:09:14 följande:
    Fast barnet får ingen mer chans, this is it. Jag tror att det skulle välja livet, faktiskt. TS har ett bra språk och verkar normalvettig, och pappan vill vara involverad. Det finns två storasyskon som väntar. TS kommer runt, det gör man alltid när grundförutsättningarna är normala. Han eller hon kan få ett jättebra liv. Hade mamman varit en 17-årig crackhora så hade jag svarat annorlunda. 
    Det är inte upp till dig att avgöra. 
  • Anonym (....)
    Anonym skrev 2024-08-21 20:27:56 följande:
    Den man gökar med kanske inte är lika noga med att hålla truten, utan anförtror sig till en vän...
    Folk får sluta anförtro sig. 
  • Core

Helt sjukt hur olika inställning folk har mellan män och kvinnor, bara för att kvinnan är den som bär barnet. Visst, i det praktiska är det kvinnan som avgör, men den etiska frågeställningen som ofta dyker upp när män knullar oskyddat och sedan inte vill bli pappa kommer inte alls upp när det är kvinnan som gör likadan.

Varför i helvete skyddar man sig inte om man inte vill ha barn? Du riskerar relationen till honom, du riskerar att försätta honom i lidande. Visst kan du ljuga och förvränga sanning men det är då en lögn du ska leva med även om ni blir långsiktigt seriösa.

Hade det nu i efterhand dykt upp att min fru gjort abort utan att säga något till mig, hade jag undrat vad hon är för sociopat och ifrågasatt vad det är för människa jag lever med, oavsett vad min inställning till barnet hade varit. Får rysningar av att det finns människor med tankegångar som dessa.

• Core

Med det motsätter jag mig inte rätten till abort, kan behöva tilläggas. Men han har en rätt att veta.

Svar på tråden Göra abort utan att berätta för honom?