• Jemp

Göra abort utan att berätta för honom?

Jag tycker du bör berätta. Svårt att bygga en bra relation på att underhålla något sådant. 

Hur tänker du att framtiden med honom ser ut när ni inte är överens om barn? (Nu tänker jag alltså just framtid, inte kring just denna graviditet).

• Jemp
    Anonym (....) skrev 2024-08-21 02:41:07 följande:

Fast varför skulle du inte kunna föda barnet? Du är fortfarande tillräckligt ung - och frisk får man förmoda? Det är sant att det inte är "vettigt" att medvetet skaffa barn så tidigt i en relation, men det här barnet finns ju redan. Det blir ett syskon till till de barn du redan har, det knyter ihop familjen. Och snubben VILL tydligen ha barn, annars skulle han inte börja prata om det, män säger inte så om de inte vill, då är de bara glada att slippa tjat om barn från kvinnan. 

Det är ju dessutom väldigt orättvist om du tänker att han i framtiden - om ni flyttar ihop - ska vara med och försörja och ta hand om dina barn (för oavsett vilket "avtal" ni har så kommer han att påverkas av att dina barn finns där ändå), samtidigt som han inte ska få några egna. Jag förstår mig inte på människor - kvinnor som män - som tycker att detta är en juste deal mot sin barnlösa partner. Ser man sig som Guds gåva till det motsatta könet, eller hur tänker man?

Men om du redan har bestämt dig för abort, så är det snällast att inte berätta för mannen. Tänk om han skulle vilja ha det här barnet JÄTTEMYCKET, och så går du och dödar det, och han har i Sverige inga som helst möjligheter att stoppa det. Det blir ju ett livstrauma för honom. Skona honom från den upplevelsen i så fall, och berätta inte för någon utanför vården vad du har gjort. För man kan aldrig lita på att personen inte pratar bredvid munnen, så att han får reda på det ändå.

För att hon inte vill ha fler barn. Det räcker som anledning.
    Inte särskilt schysst mot barnet heller att vara ovälkommet.
  • Jemp
    Anonym (....) skrev 2024-08-21 07:09:14 följande:
    Fast barnet får ingen mer chans, this is it. Jag tror att det skulle välja livet, faktiskt. TS har ett bra språk och verkar normalvettig, och pappan vill vara involverad. Det finns två storasyskon som väntar. TS kommer runt, det gör man alltid när grundförutsättningarna är normala. Han eller hon kan få ett jättebra liv. Hade mamman varit en 17-årig crackhora så hade jag svarat annorlunda. 
    Det är inte upp till dig att avgöra. 
  • Jemp
    Core skrev 2024-08-22 16:16:19 följande:

Helt sjukt hur olika inställning folk har mellan män och kvinnor, bara för att kvinnan är den som bär barnet. Visst, i det praktiska är det kvinnan som avgör, men den etiska frågeställningen som ofta dyker upp när män knullar oskyddat och sedan inte vill bli pappa kommer inte alls upp när det är kvinnan som gör likadan.

Varför i helvete skyddar man sig inte om man inte vill ha barn? Du riskerar relationen till honom, du riskerar att försätta honom i lidande. Visst kan du ljuga och förvränga sanning men det är då en lögn du ska leva med även om ni blir långsiktigt seriösa.

Hade det nu i efterhand dykt upp att min fru gjort abort utan att säga något till mig, hade jag undrat vad hon är för sociopat och ifrågasatt vad det är för människa jag lever med, oavsett vad min inställning till barnet hade varit. Får rysningar av att det finns människor med tankegångar som dessa.

Fast gällande just abort är ju inställningen densamma. Den gravida kvinnan bestämmer. 

Med det sagt håller jag med om att berätta. 

• Jemp
    Anonym (....) skrev 2024-08-23 03:16:27 följande:
    Vad är det för mening med att han får veta, när han ändå inte - med Sveriges lagstiftning - kan stoppa det? Det kommer bara att ge honom ångest och mardrömmar och förtvivlan. Grymt att berätta, skulle jag säga.
    Varför man bör berätta om stora gemensamma händelser när man är i ett förhållande?
Svar på tråden Göra abort utan att berätta för honom?