• Anonym (Hjälp)

Göra abort utan att berätta för honom?

Jag är 31 år, frånskild med två yngre barn (4 och 6 år) och har nu blivit gravid med en man som jag varit i förhållande med sedan tidigt i våras, alltså väldigt nyligen och nu har jag fått veta att jag är oplanerat gravid! 
    Jag är inställd på att göra abort och är redan i vecka 10 så vill inte dra ut på det längre än nödvändigt men saken är den att min kille inte vet något om graviditeten än och jag funderar på att inte säga något.

Han har inga barn och har hintat om att han vill ha det med mig , kanske lite väl ofta till och med, men jag vill ABSOLUT INTE ha fler barn! Och absolut inte med någon jag bara känt så pass kort tid. Nu kanske han också anser att det bästa är att göra abort för det är ju det enda vettiga i vår situation men det är omöjligt att veta vad han skulle tycka och tänka och jag vill inte att han ska påverka vad jag vill.

Är också orolig hur allt det här kan påverka vårt förhållande om jag berättar och gör abort, särskilt om han inte vill ta bort det. Jag ser en framtid med honom och tycker verkligen om honom. Är det fel av mig att göra abort utan att berätta för honom? Jag vill helst bara bli av med det här ?problemet? så att jag kan gå vidare. Har börjat må illa också så det är jobbigt även på andra sätt

• Svar på tråden Göra abort utan att berätta för honom?
  • Anonym (Jane)

Jag tycker du ska berätta och samtidigt säga att ni inte är kompatibla. Du vill inte ha fler barn, han vill ha barn. Det fungerar ju inte. 

• Jemp

Jag tycker du bör berätta. Svårt att bygga en bra relation på att underhålla något sådant. 

Hur tänker du att framtiden med honom ser ut när ni inte är överens om barn? (Nu tänker jag alltså just framtid, inte kring just denna graviditet).

• Anonym (Som)

Fast.. om han vill ha barn och du inte, oavsett om det är nu eller i framtiden, så är ni inte kompatibla med varandra. Då är han inte den du bör planera in en framtid med.

Av respekt ska du vara ärlig mot honom. Ärlig med att du inte vill ha det här barnet och ärlig med att du inte vill ha fler barn. Det finns inget mer sårande än att gå bakom ryggen på en partner eller ödsla dens tid med falska förhoppningar.

• Anonym (Linda)

Hur kan du se en framtid med honom när du inte delar hans önskan om barn? Detta är ju uppenbarligen en dealbreaker för dig .

Abort må vara din kropp och ditt val men du inser vilka konsekvenser du får leva med sen med att ha hemligheter, gå bakom ryggen och faktiskt ljuga för honom? 

• Anonym (?)

Jag undrar också hur du tänker om framtiden när ni vill olika saker, första gången han hintade om barn så borde du sagt något, även om ni inte träffats så länge så är den en sak som bör nämnas ganska tidigt, speciellt om ni båda är över 30, det är extremt onödigt att lägga både tid och känslor på någon man inte har en framtid med

• Anonym (Lea)

Givetvis måste du berätta. Han måste ju få veta din inställning till barn och det är verkligen inte bra att börja förhållanden med en lögn. Finns ju alltid en risk att det kommer komma fram någon gång i framtiden att du gjorde abort.

Du måste tänka på dina existerande barn här och nu också. Så onödigt att inleda ett förhållande med en man du inte är kompatibel med. Ni kanske är tillsammans i flera år och han blir involverad i barnens liv, och sedan får han veta att du inte vill ha fler barn trots att han varit tydlig med att han vill det.

Du är inte ensam i förhållandet och det är inte du som avgör vad som är viktigt eller inte för honom. Vill du göra abort ska du givetvis göra det utan att låta någon annans åsikt avgöra, men du måste ge honom samma möjlighet att välja att stanna eller gå. Allt annat är taskigt.

• Anonym (Kim)

Hur kom det sig att du blev ofrivilligt gravid? Nu är det som det är. Jag tror du behöver tänka några varv till. Ingen idé att säga att du är egoistisk. Hur kan du planera en framtid med den här mannen som tydligt uttalat sin önskan om barn. Du är helt säker på att inte ha fler barn. Bara där skiter det dig. Otroligt taskigt att gå bakom ryggen på honom med din graviditet. Vilket stort svek. Sedan vill du fortsätta relationen med honom efter en så stor fet lögn. Samvete och ärlighet försvann rätt snabbt här. Han borde ju få chansen att själv välja om han vill fortsätta en relation med dig eller inte. Han borde lämna dig och söka efter en kvinna som är beredd att bilda familj med honom. Det är inte du. Sedan är ju nästa fråga varför du inte steriliserat dig om du är säker på att inte föda fler barn? Även där hade varit ärligare om du redan från början kunnat säga att du är opererad och han hade haft valet redan där. Nu går du bakom ryggen på honom med bland det grövsta i lögnväg. 

• Anonym (Sonja)

Abort är inte nåt enkelt ,dessutom är du redan i v 10.Säg ärligt att du inte vill ha flera barn.

• Anonym

Att vara gravid är en svår tid. 
    Jag tycker att du ska tänka på dig själv nu i första hand. Ta hand om dig själv. 
    Det är inte mannen du ska sätta i första rummet just nu.
    Du har det tillräckligt svårt .

Svar på tråden Göra abort utan att berätta för honom?