• Anonym (hajjen)

Separera med små barn?

Hej! 
    Någon som separerat med små barn? Vi har två små barn (under 2) och jag känner varje vecka att jag kvävs i förhållandet och här hemma. Jag har ingen tid för mig själv, jag måste konstant valsa efter sambons pipor. Jag har absolut inga känslor för hen. Sambon vägrar all form av samtalsterapi. Visar mig ingen respekt och jag känner mig konstant nedtryckt. Inget form av samliv över huvud taget. Vi hittar heller aldrig på något. Jag vill men han vägrar. Jag vill inget mer än att separera men kan inte ta mig för pga små barn. Någon som har erfarenhet av liknande?

• Svar på tråden Separera med små barn?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (+1) skrev 2024-08-21 09:31:22 följande:
    Längtan efter fler barn kan vara så stark att man helt enkelt blundar för hur illa det är. Jag har själv funderat på om jag ska skaffa ett till barn med mannen, men jag VET ju att det inte ens fungerar nu. Men jag tänker hela tiden att det kommer lösa sig, att han kommer ändra sig osv. Hoppet är det sista som överger en. Och det är väl en del av problemet, minsta vänlighet från hans sida känns som att allt är påväg att bli bra igen. Jag kan sitta på morgonen och planera separationen, så skickar han ett gulligt mess och jag börjar drömma om familjelivet igen. För att på kvällen hamna i argumentation, inför barn, om en struntsak och så börjar det om igen.
    Känner inte alls igen mig i den beskrivningen som du återger. Har man någon slags värdighet så försöker man aktivt att bryta sig loss från situationen som du beskriver. Men du sitter alltså på riktigt och planerar fler barn? Herregud. Det är verkligen många av er som j höver åtskilliga timmar terapi.
  • Anonym (An)
    Anonym (Suck) skrev 2024-08-21 13:33:33 följande:
    Känner inte alls igen mig i den beskrivningen som du återger. Har man någon slags värdighet så försöker man aktivt att bryta sig loss från situationen som du beskriver. Men du sitter alltså på riktigt och planerar fler barn? Herregud. Det är verkligen många av er som j höver åtskilliga timmar terapi.
    Snarare männen ifråga som behöver terapi och lära sig hur man tar hand om en familj och ett hushåll?

När kvinnor säger nej till såna män är vi för kräsna, och borde ge en sån snäll man en chans, när vi försöker leva med dem är vi korkade. Det går liksom inte att göra rätt.
  • Anonym (+1)
    Anonym (Suck) skrev 2024-08-21 13:33:33 följande:
    Du borde nog läsa på lite om psykisk misshandel och normaliseringsprocessen. Kanske försöka ha lite förståelse för att alla människor inte har samma självförtroende som du. Jag vet att det är galet och jag kommer inte skaffa fler barn. Men längtan finns där och jag är en människa med känslor och önskningar precis som du.
  • Tow2Mater
    Anonym (+1) skrev 2024-08-21 15:09:18 följande:
    Du borde nog läsa på lite om psykisk misshandel och normaliseringsprocessen. Kanske försöka ha lite förståelse för att alla människor inte har samma självförtroende som du. Jag vet att det är galet och jag kommer inte skaffa fler barn. Men längtan finns där och jag är en människa med känslor och önskningar precis som du.
    Alla har vi känslor och önskningar. Men de som skaffar allt de vill ha fast de vet det kan gå illa, om det så handlar om flera barn, större skulder eller mer arbetsfri tid etc hänger sig ju åväldigt destruktiva beteenden.
  • Anonym (H)
    Anonym (Suck) skrev 2024-08-20 22:06:19 följande:
    Suck, ser det ut som att ts sambo har förändrats? Nej, just det. 

Du borde sluta tänka med röven så slipper vi förhoppningsvis läsa fler hjärndöda kommentarer från dig.
    Eftersom du inte ens verkar förstå vad An menade så är det nog bäst att du lämnar tråden innan du gör bort dig totalt, för just nu är det du som framstår som totalt hjärndöd.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (H) skrev 2024-08-21 20:20:47 följande:
    Eftersom du inte ens verkar förstå vad An menade så är det nog bäst att du lämnar tråden innan du gör bort dig totalt, för just nu är det du som framstår som totalt hjärndöd.
    Förstår alldeles utmärkt. Däremot verkar du och dina gelikar inte fatta vad den springande punkten är eftersom ni uppenbarligen är lika "normaliserade" som trådskaparen. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Suck) skrev 2024-08-21 20:55:31 följande:
    Förstår alldeles utmärkt. Däremot verkar du och dina gelikar inte fatta vad den springande punkten är eftersom ni uppenbarligen är lika "normaliserade" som trådskaparen. 
    Berätta vad hen menade då.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (H) skrev 2024-08-21 22:10:28 följande:
    Berätta vad hen menade då.
    Hönan? Du har verkligen svart bälte i att inte förstå det du läser.
  • Anonym (Tina)

Jag tror tvärtom mot många här att det är viktigt att inte ta förhastade beslut baserade på hur man känner när man har en liten bebis. Det tiden är tuff och även om ens partner inte är drömmen just det året så har man många år kvar som föräldrar tillsammans. Det är ju trots allt samma människa som man bestämde sig för att skaffa barn med. 

Försök se på den andra med snälla glasögon och prata om det som skaver. Kan man inte få till ett bra samtal på egen hand så ta hjälp utifrån. 

Försök minnas känslorna som fanns där tidigare och hur man tänkte då. Ha lite tålamod och tro på att det blir bättre när barnen är lite större och man får sova mer. 

Naturligtvis ska man inte stå ut med misshandel eller grova kränkningar men tjafs och besvikelse får man lära sig att hantera om man vill ha en livslång relation. Det kostar mer än vad det ger vissa år men andra år ger det mer än det kostar.  I längden är det ovärdeligt att ha en partner som man har gått igenom svårigheter med och kommit ut starkare och bättre på andra sidan.  

Försök hålla fast i kärleken som fanns där 

• Anonym (H)
    Anonym (Suck) skrev 2024-08-21 22:24:27 följande:
    Hönan? Du har verkligen svart bälte i att inte förstå det du läser.
    Du är ett barn, precis som jag misstänkte. En vuxen normalintelligent person skulle inte bete sig eller skriva som du gör så jag hade mina aningar. Har inte skolan börjat för höstterminen än?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (H) skrev 2024-08-22 14:00:35 följande:
    Du är ett barn, precis som jag misstänkte. En vuxen normalintelligent person skulle inte bete sig eller skriva som du gör så jag hade mina aningar. Har inte skolan börjat för höstterminen än?
    Fint att du speglar dig själv i andra. Vet själv inte hur det är att vara korkad men jag kan vara beklaga att du är det. Tufft liv du måste ha.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Tina) skrev 2024-08-22 08:14:13 följande:

Jag tror tvärtom mot många här att det är viktigt att inte ta förhastade beslut baserade på hur man känner när man har en liten bebis. Det tiden är tuff och även om ens partner inte är drömmen just det året så har man många år kvar som föräldrar tillsammans. Det är ju trots allt samma människa som man bestämde sig för att skaffa barn med. 

Försök se på den andra med snälla glasögon och prata om det som skaver. Kan man inte få till ett bra samtal på egen hand så ta hjälp utifrån. 

Försök minnas känslorna som fanns där tidigare och hur man tänkte då. Ha lite tålamod och tro på att det blir bättre när barnen är lite större och man får sova mer. 

Naturligtvis ska man inte stå ut med misshandel eller grova kränkningar men tjafs och besvikelse får man lära sig att hantera om man vill ha en livslång relation. Det kostar mer än vad det ger vissa år men andra år ger det mer än det kostar.  I längden är det ovärdeligt att ha en partner som man har gått igenom svårigheter med och kommit ut starkare och bättre på andra sidan.  

Försök hålla fast i kärleken som fanns där 

Håller helt med. Jag skrev ett inlägg här tidigare om hur jag hade det och varför jag valde att lämna. Alla vänner som sedan dess funderar på skilsmässa har jag givet det rådet du ger för har man varit igenom en skilsmässa vet man att det är ett helvete och ingen quick fix för någon part.
    5 år efter skilsmässan fick jag lyckan att bli mamma igen till en liten underbar människa och när det varit slitsamt i min nya relation har jag tänkt just såsom du beskriver och det hjälper verkligen. Det är dock en väldig skillnad mellan min första man och min nuvarande. I min nuvarande relation förekommer ej kränkningar och förminskande beteende. Man kan känna sig trött och inte så kär men jag känner mig aldrig elakt behandlad eller kontrollerad (av typen skäl inte ut dig, så där kan du ju inte se ut, hur ser du ut när du äter etc etc)
Svar på tråden Separera med små barn?