Anonym (Mystika) skrev 2024-08-16 18:52:41 följande:
Nyfiken vad det är med älgen som får dig att anse att den är besatt? Händer det konstiga saker, eller vaddå?
Förstår inte hur en pil av silver skulle hjälpa, det är inte en vampyr eller varulv? Händer något när du kastat dopvatten på den? Du kanske ska läsa högt ur bibeln och be?
Den följer mig med blicken. Jag vet att ögonen är av glas/porslin för man kan inte konservera ögon men den ser igenom de ändå. Den ändrar även min så att den ser aggressiv ut, ibland dömande typ högfärdigt dömande och sedan tillbaks till det där döda utseendet bara ett uppstoppat djurhuvud på en vägg, ingen fara.
Det händer inget direkt men om jag gjort åverkan på den kommer den där dömande blicken nästa gång jag tittar. Vid ett tillfälle plockade jag ner ett svärd från väggen, typ värja, långt smalt svärd från väggen och satte mig och väntade på den. Drack vin, somnade, och sedan vaknade jag av att det högg till i låret och då hade jag skurit mig med värjan, eller älgen hade gjort det vet ej. Efter det är även värjorna inlåsta i vapenskåpet och jag är "inte betrodd med dem för du är som ett barn med vapen och leker med dem" men det finns en hillebard (typ lång spjut/yxa i kombo) jag kan plocka ner.