• Anonym (Villlämna)

En bra anledning till att skilja mig?

Hej 

Ska kortfatta detta 

Jag och min sambo har två små barn och vi bor på ett utsätta området. Jag har  fast jobb och tjänar 27k efter skatt. Min sambo har en låg lön på 18k efter skatt men just nu har 6 månaders kontrakt och tjänar 30k efter skatt. 

Min sambos mamma och hennes sambo samt deras barn bor på ett fint område, de bor på 4 rumslägenhet. Reser till Spanien varje år. Både min sambos mamma och  hennes sambo arbetar. 

Men min sambo swishar sin mamma varje månad, han påstår att hon inte har så mycket pengar. 

När min mans syster hörd om hur mycket han hjälper sin mamma, frågar hon med om pengar. Han swishat då och då men tillslut kom hon med 17k fakturan och han sa då nej. 

pengar till mamman är ett känsligt ämnen men har tagit upp detta om att han inte kan ge pengar till systern. Vi bråkade men han förstod tillslut. 

Nyligen gav han 3000k till mamman som födelsedagen present. 

Vi har delad ekonomi men sparar ihop för att köpa en lägenhet eller radhus. Vi har sparat typ 20k 😁

Tycker inte drömmen om att köpa ett radhus kommer att uppfylla med denna man som jag fortsätter vara med honom. 

• Svar på tråden En bra anledning till att skilja mig?
  • Anonym (P)

Börja med parterapi. Han behöver få sig en tankeställare och börja fundera över vad som är hans högsta  prioritet: hans mamma eller hans barn.

Det kan också hända att han behöver stöd för att lära sig att säga nej till mamma. Det kan vara supersvårt att börja göra som vuxen, ifall man aldrig bröt sig loss som tonåring. 

• Anonym (k)

Han är säkert medberoende till sin mamma och behöver komma loss från det. Hon har manipulerat honom och detta är något systern också tänker utnyttja. Det låter helt uppåt väggarna. De är inte i behov av ekonomisk stöttning någon av dem. Är de så okunniga i att ta hand om sin egen ekonomi borde både mor och syster nog ha gode män, inte din man. Han måste lära sig sätta vettiga gränser . Han får vara "tuff" och säga att nu är det slut med det, de får ta ansvar för sin ekonomi precis som alla andra vuxna. Det är inte synd om dem. Jag hade bara känt mig utnyttjad om det där hade varit min mamma och syster. Jag hade inte låtit dem förstöra vår relation och den familj jag har nu. Det är kalla handen som gäller. Det är tyvärr så här i vissa familjer att en del har koll på ekonomin och en del har det inte. De som inte har det försöker spela att de är som de andra som det verkligen är synd om, som är ekonomiskt utsatta, av olika anledningar som har lett fram till det och som jag hade gett råd och stöttning till, och man måste som vuxen förstå skillnaden. Det här är bara ett patetiskt spel från den här mamman och systern. Det hade retat gallfeber på mig. Det är bra du sätter ner foten men jag förstår att du har tappat tilltron och attraktion till honom när han släpper in det här hotet, för det är ett hot mot er enhet, ni som par som planerar er ekonomi och för era barn. Jag vet den känslan. Dags för han att vakna upp. 

• Anonym (Villlämna)

Tack för svaren. Jag läser här och tar in. Men fortfarande tror jag att det är min mans fel. Jag har en ensamstående mamma som jag inte hjälper ekonomisk. Vi hjälper varandra endast vid behov. Det var faktiskt min mamma som hjälpte oss när jag var student och under min föräldraledighet. 

Jag tror att min man vill visa falska bild om sig själv. Hans mamma tror jag inte att de har svårt att förstå ekonomi. Vem vill inte extra 1500kr i månaden? 

• Tow2Mater

Men två små barn är en månatlig 1500kr gåva till mamma inte en anledning till att skiljas. Inte heller att ni inte lyckas spara mer till kontantinsats. Lös problemen du ser istället. 

• Anonym (Villlämna)

Ja, tror inte att du har läst det jag har skrivit. Jag ger pengar varje månad och mamma blir arg om han inte ger. 

En gåva är okej om det är några gånger om året men varje månad? Till en mamma som har det bättre än oss. 

• Anonym (Galen.)

Precis håller med dig, vadå månatlig gåva?För vad liksom? Hon har det ju bättre ställt än er med barn och tar 1500 kr varje månad och försvårar ert sparande. Gam utan skam i kroppen skulle jag säga. Självklart bra att ge sina föräldrar och se till att de alltid har det bra. Gäller tvärtom också man är familj, men det hon och din man gör är inte ok, låter mer som avgift till en gam. Du måste ta ett riktigt seriöst snack med honom. Va sysslar de med??

• Elin pelin

Jag hade inte haft gemensam ekonomi med de förutsättningarna.
    Din sambo måste på något sätt inse att er familj är prio och han får självklart hjälpa mamman om det krisar men hans mamma är själv ansvarig för sin ekonomi. Skulle det hjälpa att ni sätter er ner och skriver ner vad ni lägger pengar på var månad, sätta upp realistiska mål för ert gemensamma sparande och följa upp detta regelbundet?

• Anonym (Galen.)
    Anonym (Villlämna) skrev 2024-08-11 11:08:28 följande:

Tack för svaren. Jag läser här och tar in. Men fortfarande tror jag att det är min mans fel. Jag har en ensamstående mamma som jag inte hjälper ekonomisk. Vi hjälper varandra endast vid behov. Det var faktiskt min mamma som hjälpte oss när jag var student och under min föräldraledighet. 

Jag tror att min man vill visa falska bild om sig själv. Hans mamma tror jag inte att de har svårt att förstå ekonomi. Vem vill inte extra 1500kr i månaden? 

Du tänker rätt. Snällt av din mamma. Man hjälper ju sin familj när det behövs :)

Förstår att det inte handlar om skilsmässa bara sådär utan det de gör är fel och du vill ha förändring. Prata med honom. Inte friskt beteende av hans mamma och syrra.
  • Anonym (Villlämna)

Tack 
    Ja, jag vill ha en förändring, vill han inte det, då är det dags för mig att lämna. Jag har börjat titta på lägenheter nu men  vill inte lämna utan att vara tydlig med honom. 

Denna månad precis när lönerna kom, den 27, ringde hans mamma och grät att hon inte har råd med att köpa sina mediciner. Allså vi är ju Sverige och mediciner är Inte svindyra. Hon har diabetes och högblodtryck, så jag fattar noll. Hon sa att hon lånade pengar från andra för att köpa medicinen förra månad och nu är de slut igen. 

Hon sa att det känns som att hon inte har några barn 😁 och han hjälper inte henne. Nej, jag är så arg. OBS hon gjorde stort 50 års fest förra månad och varit i spainen i 5 veckor. 

Jag fyller 30 och vill resa men vi har inte ens råd. Jag vill ha en tvättmaskin för att underlätta vardagen men vi har inte råd efter två föräldraledigheter och en högskola studien. 

De vill bara utnyttja honom så gott det går och jag kommer inte orka om han inte sätta gränser. 

Obs han var långtidsarbetslösa när jag träffade honom. Jag trots studien försörjde oss båda genom ett deltidsjobb vid sidan. Det är de senaste två åren han lyckades hitta ett heltidsjobb. Han fortfarande inte har ett stabil jobb, då hans kontraktet går ut sista sep. 

Så jag kommer att fortsätta fortsätta ta de flesta hushållskostnad om han inte får något jobb efter att hans familj har utnyttjat honom. Jag orkar typ inte och ursäkta för ett långt meddelande. Jag måste utrycka mig. 

• Anonym (Beep)

Är det en kulturell grej (dvs kommer hans familj från ett land där man ger pengar till sina föräldrar)? Tänker att taktiken för hur man ska hantera det hela beror en del på det...
    Men det är oavsett helt absurt att han ger pengar till andra medan ni själva inte ens har råd att köpa tvättmaskin. Jag hade aldrig i livet köpt en bostad med någon som inte kan dra en gräns mot mamsingen och låter den egna familjens ekonomi gå på knäna för att finansiera mammans resor. 

• Anonym (Beep)

Det låter ju faktiskt lite som att du skulle ha bättre ekonomi som särbo. Så ja, det är kanske läge att separera. Hur motiverar han det hela, alltså vad säger han när du förklarar att er ekonomi inte klarar av att han ger bort pengar?

• Anonym (Fly)

Först får du gifta dig om du ska skilja dig...

Men ja. Han låter galen faktiskt. Bryt upp.

• Anonym (Villlämna)

Hej, 

Vi är gift på ett islamisk sätt. Vi är från Gambia och hans mamma är gift med en man från Sverige. Mamman har honom innan. 

Han och jag har samma bakgrund. Våra mammor flyttade hit från gambia tillsammans med oss. Man skickar pengar till anhöriga som bor kvar i landet som inte har pengar men inte en mamma som bor här och jobbar. Så nej, det är inte en kultur grej. Bara ett sjuk beteende. 
    Min mamma som är ensamstående beter sig inte så, utan vi hjälper varandra. 

Han motiverar detta  att hans  mammas man inte hjälper henne, mammas man jobbar deltid och att det är hans mamma. Allt han ger är okej 😁. Hon är hans ansvarig. 

• Anonym (Beep)
    Anonym (Villlämna) skrev 2024-08-31 11:00:03 följande:

Hej, 

Vi är gift på ett islamisk sätt. Vi är från Gambia och hans mamma är gift med en man från Sverige. Mamman har honom innan. 

Han och jag har samma bakgrund. Våra mammor flyttade hit från gambia tillsammans med oss. Man skickar pengar till anhöriga som bor kvar i landet som inte har pengar men inte en mamma som bor här och jobbar. Så nej, det är inte en kultur grej. Bara ett sjuk beteende. 
    Min mamma som är ensamstående beter sig inte så, utan vi hjälper varandra. 

Han motiverar detta  att hans  mammas man inte hjälper henne, mammas man jobbar deltid och att det är hans mamma. Allt han ger är okej 😁. Hon är hans ansvarig. 

Ja det är verkligen ett sjukt beteende! De verkar se honom som sin personliga spargris som hela tiden fylls på på ett magiskt sätt. Hur är de mot honom annars? Är de kärleksfulla mot honom eller är det här ett sätt för honom att köpa deras kärlek? 

Jag hade i vilket fall som helst blivit galen. En tvättmaskin är liksom något ni kan spara ihop till på ttp ett halvår om han la de pengarna som han ger till mamman på ett sparkonto istället. Sjukt. Han måste sluta med det där. Och du behöver nog separera. Så får han försöka klara sig på sin egen lön. Då kanske det blir tydligare för honom vad han håller på med när du inte finns kvar och håller honom under armarna. Heja dig!

• Anonym (Villlämna)

Oj, tack för att du förstår mig och hela grejen. Han bodde hemma när jag träffades honom, sedan blev han utkastade hemifrån. Han hade inte pratat med sin mamma i flera år, han bönade och ringde men mamman vägrade att ha kontakt med honom. Vi gift oss hans mamma var inte med, vi fick vårt första och andra barn,  hon ringde aldrig. Hon började ha kontakt med oss för cirka 1 år. Så ja det här är hans sätt att köpa deras kärlek. Som jag sagt förut, jag tror att det är han som började hela grejen och sedan blir dem giriga och vill ha mer. 

Vi ska prata under veckan för att se om han fortfarande tycker att det här är ok. 

• Anonym (va?)

Vad hemskt. Jag är mamma och hjälper min son när jag kan.
    Att ta sonens pengar. som tjänar mindre är som att sno godis från ett barn.

Om mamman verkligen hade dålgt hade det varit okej att ge någon gång, men det här är ju bara konstigt.

Svar på tråden En bra anledning till att skilja mig?