Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Har makten slutat att utgå från folket?

Rataxes skrev 2024-08-25 11:18:42 följande:
    Marxistkyrkan har inga som helst problem med att samarbeta med islamic relief och ibn rushd, en tradition från Nordamerika är däremot fruktansvärd.

Jag är stolt över att mina barn inte är med i marxistkyrkan.
    Det märks att du är okunnig om detta med kyrkan och det beror kanske på att du aldrig sätter din fot där?  Att Svenska kyrkan samarbetar med andra trossamfund såsom Judiska kyrkan och Muslimska moskéer innebär inte att Svenska kyrkan tillämpar /tillåter ceremonier från dessa trossamfund  i den svenska kyrkan. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (Maktlös) skrev 2024-08-25 11:00:30 följande:
    Svara på mina frågor först, sen får du svar=)
    Jag kan utveckla mitt svar mer.

Det ska vara en ömsesidig dialog;)
    Kan du förtydliga vilken fråga som du vill att jag besvarar?
  • KillBill
    Anonym (Maktlös) skrev 2024-08-25 11:56:17 följande:

Ser inte du att det skulle leda till konsekvenser om vi förbjöd brudöverlämningen?

Då ska du ha med i beräkningen att Svenska kyrkan gör  viktiga insatser för den lilla människan och att det finns en risk att endel inte vill betala kyrkoskatten i ren protest. För alla tänker inte som dig och tycker inte överlämningen är ett stort problem, endel vill ha det så för att vi har gjort det till en tradition även om traditionen är osvensk.

Lämna dina värderingar åt sidan för en stund. Så ska jag sedan besvara din fråga =)

Om du lyckas så ska jag utveckla mitt svar. Om du misslyckas och duckar frågan (igen) så får du inget svar ;) 

Som jag tidigare berättat lyckas präster i Svenska Kyrkan nästan alltid  övertyga brudparet om det olämpliga med denna osvenska sed där kvinnan behandlas som en ägodel som en man ger till en annan och därför är ceremonin inte så vanlig.

Därför tror jag att konsekvenserna om Svenska Kyrkan helt upphörde med att tillåta denna tveksamma ceremoni skulle vara ytterst begränsad (Svenska Kyrkan behöver självklart förklara bakgrunden till beslutet)

För mig är det en självklarhet att trossamfunden i Sverige själva har rätt att beslut  över de ceremonier som ska gälla i det egna 
    trossamfunden.

Nu åter till dig. Varför påstod du att förslag om regler i Svenska kyrkan skulle strida mot svensk grundlag? Det stämmer ju inte? 
  • KillBill
    Anonym (Man41) skrev 2024-08-25 13:53:12 följande:

Att jämföra sig med Danmark är bra. Då Danmark också har en fantastisk demokrati och ett bra samhälle. 

Danmark må ha gått om oss från att Sverige hade en starkare ekonomi på 50, 60 och 70 talet. Vi måste inte bli bättre än Danmark då jag önskar dem fortsatta framgångar. Vi ska fokusera på att bli bättre oberoende hur bra det går för Danmark.

Sverige är en av världens finaste demokratier.

Ja Danmark är ett bra land. till skillnad mot Sverige har man där jobbat hårdare för att motverka utanförskaps-områden och lagt ner betydligt större resurser för att att ungdomar inte ska dras med i kriminella nätverk Danmark har också lagt mer resurser på grundskolan. Här har verkligen den SD- styrda regeringen något att lära av.  
  • KillBill
    Anonym (Maktlös) skrev 2024-08-25 18:33:52 följande:
    Sverige halkar efter på korruptionslistan. Danmark rankas som det minst korrupta landet i världen.

Det hade varit fint att få stiga lite i rankningen likt Danskarna. Sverige är ett sjunkande skepp.
    Ja resultatet av 18 år högermajoritet i riksdagen syns tydlig..
  • KillBill

Apropå korruption. Att fiffla till sig ersättning som man inte har rätt till och när man blir påkommen hävda att man har hanterat utbetalningen kontant något som sedan visar sig inte stämma. Skatteverket bör oavsett titta närmare på om maken intäkter var beskattade.  

PS. Erixons fd. make Jimmie Åkesson försökte få ut sjukpenning samtidigt som han hade lön. En vanlig löntagare hade blivit dömd för bidragsbrott

• KillBill
    Anonym (Maktlös) skrev 2024-08-25 16:56:14 följande:
    Herre min Gud, du klarar bara av att resonera utifrån ditt resonemang.  Nu har du hunnit göra mig religiös också! Fan!
    Jag ska be för dig, du behöver omvändelse och det är omgående=)

Att präster övertygar brudparen är bara olämpligt i sig!
    Att upplysa brudparen om att det är olämpligt är någonting annat. 

Många gör det för att hedra en förälder och ser det som en vacker gest. Att införa förbud skapar bara irritation och det är många präster som varnar för detta också. Det behöver inte finnas fler skäl att gå ur Svenska Kyrkan och det finns en poäng i det eftersom Svenska kyrkan fyller en mycket viktig funktion i vårt samhälle.

För att du ska bli klok på mitt resonemang så krävs det lite bakrundsinfon först. Det är nämligen en väldigt hårfin gräns som du förmodligen inte har tänkt på.

Bakgrundsinformation:

En stelbent präst får exempelvis vägra viga samkönade par men det finns också en möjlighet att bli vigd av en präst om paren är samkönade. Det finns en valmöjlighet åt båda hållen.  
    Här tycker jag att det är bra att det finns en möjlighet för då tar man hänsyn till religionsfriheten om det går emot prästens trosuppfattning. 
    Att en del präster kan kringgå att viga samkönade par är pga. prästerna omfattas av vigselrätt och inte vigselplikt. 

Det är inte många som tänker på det, men så är det.

Det går att hitta en liknande lösning för brudöverlämningen, den präst som inte föredrar brudöverlämningen ska inte vara tvungen att utföra det om det går emot ens trosuppfattning, men den präst som inte har någonting emot det ska kunna viga på ett sätt som behagar brudparen. 

Så ja, att införa ett förbud är indirekt en inskränkning mot religionsfriheten. Dels mot paren som föredrar brudöverlämning men också mot prästerna som inte ser det som ett problem ( alla präster ser det inte som ett problem).
    Självklart ska vi också ta hänsyn till prästerna som inte vill viga enligt en  osvensk tradition, det vore fel att tvinga åt andra hållet också! Prästerna omfattas inte av en plikt ( förutom tystnadsplikten och anmälningsplikten).

Det är alltså lika illa som när M inför förbud. Det är farligt när vi ska förbjuda andras uppfattningar. Det är en hårfin gräns som inte blir tydlig om man inte tänker till.

Det finns alltid två sidor av ett mynt även om du föredrar att bara se det ur ditt perspektiv. Antingen har vi en exkluderande kyrka eller en inkluderande kyrka. Väljer man att införa ett förbud så har vi fått en kyrka som exkluderar den grupp som har ett annat synsätt på brudsöverlämningen.

Tydligare än så här kan jag inte vara. Förstår du nu att vi faktiskt tullar på religionsfriheten om vi skulle införa ett förbud? 

Vilket semantiskt svammel.

Nej det är inte olämpligt att en präst argumenterar för/övertalar någon att gifta sig i enlighet svenska kyrkans traditionella ceremonier utan tvärtom så är det är bra att kyrkan lyfter fram det olämpliga med en ceremoni som har sin grund gamla och osvenska traditioner (där kvinnan behandlas som en ägodel som en man ger till en annan).

Svenska grundlagar, särskilt Regeringsformen, ger trossamfund omfattande rätt att bestämma över sina egna ritualer och religiösa praxis. Denna rättighet är skyddad genom religionsfriheten och så länge verksamheten inte bryter mot annan svensk lagstiftning, såsom diskrimineringslagen eller andra civilrättsliga bestämmelser så kan trossamfundens själva fatta beslut kring sina egna ritualer och ceremonier.   Därför är ditt påstående om att Svenska Kyrkan skulle bryta mot svensk lag om den inte tillät brud-överlämning helt fel.

• KillBill
    Det är inte förvånande att korruptionen i Sverige ökar..

Nordic Capitals managing partner gav alltså 450 000 kr till 
    moderaterna
    under valrörelsen 2022. Nu vill moderaterna belöna honom med stora skattesänkningar och detta medan moderaterna drar ned på Sveriges sjukvård, skola och äldreomsorg. Glöm inte när ni röstar 2026.
    www.di.se/nyheter/regeringen-vill-ge-tung-m-donator-skattelattnad/

"- Så som direktivet är formulerat måste det ses som en beställning från riskkapitalbranschen, säger Mats Tjernberg, skatterättsprofessor vid Lunds universitet, till SvD"

omni.se/riskkapitalistskatt-utreds-bestallning-fran-branschen/a/OoykzA
  • KillBill
    Anonym (Maktlös) skrev 2024-08-31 13:49:30 följande:
    Haha du pekar mot SD som ett immunförsvar men ett mer skurkaktigt och mer korrumperat parti finns inte..   Här kommer tre exempel, det finns säkert hundratals..

sverigesradio.se/artikel/middagar-och-dyra-hotellnotor-saknas-i-sds-bokforing
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPmQ25/sd-profil-doms-for-bedrageri-mot-riksdagen
    www.expressen.se/nyheter/sverige/sd-toppen-om-miljonerna-i-skatteparadiset-var-aktieportfolio/

• KillBill
    Padirac skrev 2024-08-31 18:38:12 följande:
    Nu skarvar du eller så har du helt enkelt fel.

Största parti vid valet och senaste opinionsundersökningar är S

Näst största parti vid valet och senaste opinionsundersökningar är M

Tredje  parti vid valet och senaste opinionsundersökningar är SD.

SD värnar knappast om demokratin.. det vet du oxå
    Det har du rätt i. så här har sympatierna utvecklats sedan valen enligt senaste Novus (Augusti 2024). SD är det parti som flest väljare har övergett. 

• KillBill

En vanlig människa hade blivit åtalad för bidragsfusk men för klägget gäller andra regler..

Svar på tråden Har makten slutat att utgå från folket?