Anonym (Maktlös) skrev 2024-08-24 22:54:42 följande:
Jag är inte så mycket för flummeri.
Mitt senaste besök hos svenska kyrkan var när jag sjöng: "den blomstertid nu kommer" . Jag sjöng falskt så jag är säkert portad.
För mig kvittar det om brudöverlämningen är en osvensk tradition. Det finns andra hederskulturer som är bra mycket värre än när Svensken föredrar en föråldrad tradition även om den är osvensk. Ser det snarare som att Svensken har skapat sig en egen tradition och gjort det till sin tolkning. Alla förknippar inte brudöverlämningen med någonting negativt även om du känner till bakgrunden.
Det är tradition att dricka alkohol till vissa maträtter, ritualer, seder eller traditioner, men hade rävgiftet upptäckts idag så hade det förmodligen varit förbjudet. Nu har vi en stat som förser oss med rävgiftet i stället;) Vill jag att man lägger ner rävgiftet för det, nej.
Skadar rävgiftet alla; nej.
Just nu tullar vi på våra grundlagar hela tiden. M och S tullar på våra grundlagar. Det är tyvärr en konsekvens pga. att statsförvaltningen inte har förvaltats väl. Jag är inte överförtjust i kameraövervakningslagen eller visitationszoner. Addera nu våra nya polisaspiranter som beter sig som stritspittar. Det är alltså stritspittarna som ska förvalta denna lag väl...
Det är bäddat för maktmissbruk!
Tyvärr måste vi ta till drastiska åtgärder och det värsta är att dessa åtgärder inte räcker till. Gillat jag det, nej
Så vist är vi ute och tullar på våra grundlagar även om Svenska Kyrkan har sina regler.
Du kan vara med och påverka kyrkan om du föredrar det. Skulle Svenska kyrkan införa en idiotisk idé så lär det vara många som kvittar att betala kyrkoavgiften för att visa sitt missnöje. Det hade varit synd då Svenska kyrkan fyller en god funktion när offentliga verksamheter inte hinner med. Jag gillar inte flummeri men ser att kyrkan fyller en god funktion. Vissa saker behöver vi inte ändra på bara för sakens skull. Konsekvenserna skulle kunna leda till att den mest utsatte inte får hjälp av Svenska kyrkan.
Är man tillräckligt trygg i sig själv så behöver vi inte göra brudsöverlämningen till en stor grej. Det är fördelaktigt att tänka i flera steg.
Alla förbund, organisationer, eller sekter har sina egna regler. Men regler står aldrig över lagen. LO skulle exempelvis kunna diskriminera andras åsikter eftersom LO har sina egna stadgar. Lite enkelt utryckt så sker det en krock.
Men nu ska jag hålla mig till ämnet och sluta vara dryg...
Det är så jag resonerar.
Ser inte du att det skulle kunna leda till konsekvenser om vi förbjöd brudgumsöverlämningen? Vi kanske kan lämna vissa värderingar åt sidan för en gångs skull, vi har faktiskt råd med det.
Om du inte är så mycket för flummeri undrar jag varför du ger så flummiga svar? Jag undrar också varför du svamlar om att förslag om att inte tillåta brudöverlämning i Svenska Kyrkan skulle strida mot Sveriges grundlagar? Det är ett befängt och felaktigt påstående.
Förvisso är är den mesta hederskulturen värre än brudöverlämning men alla borde kunna enas om att brudöverlämning där
kvinnan behandlas som en ägodel som en man ger till en annan är en ceremoni
som inte hör hemma i Svenska Kyrkan av år 2024.
Jag tycker att det är bra att Sverige och Svenska kyrkan städar framför egen dörr.