Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Har makten slutat att utgå från folket?

Anonym (Rambaud) skrev 2024-08-13 21:56:51 följande:
    TS har två frågor

-Anser ni att makten börjar falla folket ur händerna?

-Vad är orsaken till att makten faller oss ur händerna?

På vilket sätt svarar ditt inlägg på någon av dessa frågor?
    Ja? tror du att folket anser att det är rätt att Sverige först ska ge en syrisk flykting  en högskoleutbildning för att sedan betala honom eller henne flera hundra tusen för att lämna landet? Är det sådant  som våra skattepengar ska gå till  och detta samtidigt som det råder brist på högutbildade?
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (Rambaud) skrev 2024-08-13 21:56:51 följande:
    TS har två frågor

-Anser ni att makten börjar falla folket ur händerna?

-Vad är orsaken till att makten faller oss ur händerna?

På vilket sätt svarar ditt inlägg på någon av dessa frågor?
    Om du läser TS lite mer noggrant så finner du att TS bla. önskar exempel på när  politiker /makthavare missbrukar den makt som har getts till dem. 
  • KillBill
    Anonym (Maktlös) skrev 2024-08-13 22:39:19 följande:

@Raumbuad

Vad var det jag sa?😂

Hade önskat att jag hade haft fel. men drömma kan man alltid göra!

Du är verkligen maktlös Skrattande
  • KillBill

Hur kan det komma sig att de politiker som styr landet (SD, M, KD och L) försvarar ett skolsystem där sådant här kan ske?

Här har vi en friskola i Sundsvall som  fick miljonbidrag retroaktivt för att ge skolan samma förutsättningar som kommunala skolor. Istället gav ledningen i hemlighet sig själva 14 miljoner i utdelning.. 

Hur fan kan politiker som säger sig måna om skattebetalarnas pengar försvara något sådant?

omni.se/friskolans-styrelse-plockade-ut-miljoner-i-hemlighet/a/6341b8

• KillBill
    Anonym (On point) skrev 2024-08-18 13:08:09 följande:

Har en fråga till er som ondgör er över att politiska partier är maktgalna.

Är det inte själva tanken med partier att tävla om makter och när de fått den nyttja den på bästa sätt så att partiets agenda kommer till uttryck ?

Vad ska man annars med partier till?
    Hur ska annars demokratin fungera som styrelsesätt?

Om man sympatiserar med parti som inte är i regeringsställning måste man väl inse att det finns partier som samlar fler röster och därmed sitter på makten.

När partier suttit vid makten under lång tid är det för att partiets agenda samlat fler sympatisörer än andra. Inte som ett utslag av maktfullkomlighet.

Demkrati kräver ödmjukhet. Har man inte ödmjukhet inför väljarnas val är man inte demokrat

Om vi tar frågan om att ägare till friskolor plockar ut pengar ur verksamheten som var tänkta att gå till undervisning och skolelever så visar alla opinionsundersökningar att folket är mot detta. Partier som Sverigedemokrater och moderaterna har inte stöd för sin politik ens hos de egna väljarna. Att dessa partier driver en politik som inte har stöd hos väljarna är inte särskilt demokratiskt..
  • KillBill
    Anonym (On point) skrev 2024-08-18 14:26:32 följande:
    Då kommer väljarnas dom bli hård i nästa val, och ovan nämnda partier förlorar röster.
    Man kan nästan ana att detta kommer att bli fallet.  Då kommer demokratins/väljarnas dom vara hård. 
    Tyvärr är det inte så enkelt.

När det gäller SD så bytte partiet i frågan om vinster i välfärden sida redan 2015 efter intensiv påverkan från Svenskt Näringsliv och KREAB. SD gick alltså till val år 2014 på att förbjuda vinster i välfärden men strax efter valet (efter uppvaktning från lobbyister) gjorde partiet helt om och blev plötsligt det parti som är mest positiv till vinster i välfärden och även om SDs väljare är emot att privata aktiebolagsdriva skolkoncerner tömmer svensk grundskola på resurser så röstar SDs väljare inte på partiet för dess skolpolitik utan för SDs främlingsfientliga migrationspolitik. 

Det är nästan samma sak med Moderaterna. Svenskt Näringsliv är Moderaternas största finansiär och för Svenskt Näringsliv är det viktigt att moderaterna driver en politik för vinster i välfärden och då gör Moderaterna detta även om väljarna är emot denna politik.  

• KillBill
    Anonym (Maktlös) skrev 2024-08-18 21:07:27 följande:

Det är just det som är charmen med demokratin. 

Dock finns det ett litet problem och det är när partier har omvandlar sin makt till vanstyre. Somliga föredrar att socialdemokraterna tillsammans med miljöpartiet missbrukar sin makt medans en person som mig föredrar demokrati.

Smaken är som baken. Jag kan faktiskt inte hjälpa att jag föredrar demokrati framför diktatur. Jag kan heller inte hjälpa att endel av våra invånare beter sig som om vi bodde i en diktakturstat. Men vem är jag att döma? Endel kanske mentalt har ställt in sig på att det är diktatur som kommer förbli vår framtid? 

Det är förvisso ett smart drag att blunda för verkligheten, då är man verkligen förberedd inför diktaturens framfart.
    Kill Bill kanske är ett geni trots allt?😬
    Hmm..synd att poletten inte har trillat ner hos mig tidigare! 

Jag tror att du är ensam om att tycka att det är charmigt när våra folkvalda köps av näringslivet. De flesta tyckte nog att det var rätt äckligt att se när SD uppfattning i skolpolitiken så enkelt kunde köpas av lobbyisterna på KREAB. 
  • KillBill
    Anonym (Konservativ) skrev 2024-08-18 21:17:12 följande:
    Det där sista var MP-regeringens paradgren när man tillsatte sossar som myndighetschefeter mest överallt.
    Även de  M regeringar som Sverige haft har pysslat med politiska tillsättningar. Se bara på den tidigare M-ledaren Anna Kinberg Batra som fick ett toppjobb av den SD-styrda (M/KD/L) regeringen. 

• KillBill
    Anonym (Konservativ) skrev 2024-08-18 21:32:26 följande:
    Alla vet sedan länge att allt är SD-regeringens fel, enligt dig.

Det är lugnt.
    Ja och var du har din politiska hemvist är inte heller någon hemlighet..
  • KillBill
    Anonym (Maktlös) skrev 2024-08-18 21:58:29 följande:
    Här har vi någon som väckte mitt intresse på riktigt!
    Ja många beslut fattas i EU men inte allt. Ser även en ökad trend att allt fler vill gå ur EU och trenden finns både hos högern och vänstern.
    Var hämtar du din information egentligen? 

Faktum är att stödet för EU idag är rekordstort både bland SDs och Vs väljare. 

Svar på tråden Har makten slutat att utgå från folket?