• Anonym (Midsommarblomman)

Orkar inte mer att alla blir gravida utom vi!!

Hej,
    Vi har försökt skaffa barn i 3 år utan resultat. I början av processen var jag naiv och trodde att det skulle gå plättlätt men icke. Inte heller IVF har gått bra då vi fått avbryta flera gånger för att jag inte fått några ägg. iVF-försöken vi gjort har sedan misslyckats. 

Vi har varit väldigt öppna mer vår resa gentemot familj och vänner och pratat om längtan efter barn, sorg över vilken tid det tar osv. Alla mina vänner är förstående. 

Min sambo har två yngre systrar och vi pratade med dem i början av sommaren om våra känslor och att det nu börjar bli riktigt jobbigt när alla blir gravida. Hans ena syster har sagt att hon och hennes kille har tänkt börja skaffa barn nästa år. Hon har varit väldigt förstående vilket vi uppskattar.

Så till saken: här om dagen hade vi min sambos systrar och mamma över på middag. I slutet av middagen droppar den yngre systern på ett väldigt plumpt sätt att hon är gravid. Både jag och min sambo sa grattis men samtidigt att det är blandade känslor. Då får vi höra att vi inte ska stressa utan tänka positivt så blir vi också gravida. Sen måste min sambo trösta sin syster för att det är så synd om henne för att det är så jobbigt för henne att vara gravid när hon vet hur länge vi försökt. Men ingen tröstade oss när vi satt och grät utan vi fick bara massa kommentarer slängda på oss att vi stressar. Helt plötsligt ska min sambos mamma börja be massa böner och blåsa på oss för att det ska leda till graviditet. Jag var helt handlingsförlamad och visste inte vad jag skulle säga eller göra.

Jag känner mig ledsen över att vi fick veta detta hemma i vårt hem så man inte kunde gå undan och vara ledsen. Jag är ledsen över alla kommentarer om att tänka positivt (vilket vi 10000 ggr sagt till min sambos familj att vi är trötta på att höra). 

Hur hanterar ni andra graviditetsbesked? Är jag taskig som känner att jag behöver en paus från min sambos familj framöver? Jag orkar inte höra mer snack om graviditet och kommentarer till oss :( 

• Svar på tråden Orkar inte mer att alla blir gravida utom vi!!
  • Ballerina1991
    Anonym (Delat) skrev 2024-08-09 17:13:54 följande:

man kan inte alltid fokusera på vad som är orättvist. vi har betalat för ivf och en vän till mig är tex helt infertil. Gissar att du inte blir gravid när du verkar så bitter. De andra har väl inte med er att göra. Vissa har tex inte ens en familj eller partner. Ni verkar dramatiska och ego

På vilket sätt är det egoistiskt att man blir ledsen när ens syster berättar om graviditet i ens safe place när man bett om att få besked på annat sätt? Hade du gjort så mot din syster eller bror? Jag hade då inte det. 
  • Anonym (g)
    Anonym (Delat) skrev 2024-08-09 17:13:54 följande:

man kan inte alltid fokusera på vad som är orättvist. vi har betalat för ivf och en vän till mig är tex helt infertil. Gissar att du inte blir gravid när du verkar så bitter. De andra har väl inte med er att göra. Vissa har tex inte ens en familj eller partner. Ni verkar dramatiska och ego

Du verkar själv väldigt bitter med tanke på hur du beter dig.
  • Anonym (Delat)
    Anonym (g) skrev 2024-08-09 18:43:11 följande:
    Du verkar själv väldigt bitter med tanke på hur du beter dig.
    Ja och det är inget jag rekommenderar om man vill bli gravid. När jag jobbade bort det blev jag gravid direkt. Så det är ett råd i all välmening. Behöver nog jobba lite på det nu igen bara :D
  • Anonym (Missy)

Frågade ni systern varför hon valde att berätta på det sätt hon gjorde trots att ni talat om att ni inte vill det? 

Att berätta om graviditeten samt de plumpa kommentarerna var osympatiskt med tanke på att ni varit tydliga mot dem, men jag har svårt att tro att systern medvetet ville såra sin bror. De verkar inte riktigt ha förstått hur jobbigt ni har det även om ni har berättat det för dem. Men alla är tyvärr inte empatiska och måste ha gått igenom samma situation själva för att kunna sätta sig in i hur någon annan känner.

• Anonym (Missy)

Till Delat.

Att du blev gravid till slut hade ingenting att göra med att du blev mer positiv. Din kommentar är ju i likhet med broderns familjs kommentar och är bara osympatiskt och förminskande att säga till någon i ts situation. Hade du själv uppskattat att få en sådan oförstående kommentar när du var i ts sits? 

• Anonym (g)
    Anonym (Delat) skrev 2024-08-09 18:57:55 följande:
    Ja och det är inget jag rekommenderar om man vill bli gravid. När jag jobbade bort det blev jag gravid direkt. Så det är ett råd i all välmening. Behöver nog jobba lite på det nu igen bara :D
    Jobbade du även bort hjärnceller eller vad menar du, för du kan inte tro på att detta elaka beteende är hjälpsamt för TS eller tyder på att du faktiskt jobbat bort något då du mest verkar hakat upp dig på ordet bitter??
  • Anonym (Delat)
    Anonym (Missy) skrev 2024-08-09 19:54:34 följande:

Till Delat.

Att du blev gravid till slut hade ingenting att göra med att du blev mer positiv. Din kommentar är ju i likhet med broderns familjs kommentar och är bara osympatiskt och förminskande att säga till någon i ts situation. Hade du själv uppskattat att få en sådan oförstående kommentar när du var i ts sits? 

Ja, jag fick rådet och uppskattade det när det faktiskt fungerade, stress sätter sig ju i kroppen. 
  • Anonym (Delat)
    Anonym (g) skrev 2024-08-09 20:04:26 följande:
    Jobbade du även bort hjärnceller eller vad menar du, för du kan inte tro på att detta elaka beteende är hjälpsamt för TS eller tyder på att du faktiskt jobbat bort något då du mest verkar hakat upp dig på ordet bitter??
    Haka upp sig på ordet har jag verkligen inte gjort. Och om du tycker jag är oförskämd är du ju inte mycket bättre
  • Anonym (Isabella)

Jag är själv gravid nu och har barn sen innan (men fått missfall också).. och jag tycker folk är lite väl hårda mot TS.

Vet inte på vilket sätt systern berättade det, hon gjorde väl inte fel om hon bara berättade helt enkelt men det är inte heller fel av TS och sambon att inte bli överlyckliga. Om jag visste att någon kämpade och hade kämpat väldigt länge för att få barn skulle jag inte förvänta mig att de skulle låta jätteglada när jag berättade. 

Och om man känner att man behöver en paus från en familjemedlem eller vän ett ett tag är det ok också. Det här är inte samma situation alls men jag hade en extremt traumatisk förlossning med mitt andra barn som slutade med akutsnitt på grund av en läkarmiss, lång historia men det gjorde också att jag trodde att jag inte kunde få fler barn på grund av kompilkationer.. Ett tag efter det hade jag faktiskt lite svårt för allt som hade med graviditeter och förlossningar att göra. 

• Anonym (Missy)

Till Delat.

Det tror jag inte på. Klart du inte vill erkänna för då tappar du ju masken. Finns inte någon som skulle ta till sig en sådan oförstående och förminskande kommentar, och som dessutom inte ens stämmer, när man försökt bli gravid i 3 år. 

• Anonym (Missy)

Till Delat.

Dessutom skulle stressen bli ännu högre om människor i ens närhet skulle komma med sådana kommentarer. För att inte tala om irritationen man skulle känna vilket absolut inte skulle hjälpa en att bli mer positiv. 

• Anonym (Kvinna 30plus)

Jag förstår att det är jobbigt men jag tycker ni gör vissa saker fel. 
    Jag själv befinner mig i samma sits som du, vi har försökt få barn i 6 år utan resultat. 

Men vi har begränsat vad vi sagt till människor otroligt mycket just för att undvika frågor och kommentarer. Era nära och kära vill bara väl, men nu har ni bjudit in dom till samtalet. Då är det inte så konstigt att det pratas om det och blir jobbigt. 
    Vi behåller all info för oss själva just för att slippa tala om besvikelser. Det är tillräckligt jobbigt som det är. 

Sen tycker jag ni hanterar systerns graviditet helt fel. Det handlar inte om er på något vis. Skäms! 
    Ni borde gratulera och glädjas åt henne, gråta kan man göra när alla gäster har gått hem. 
    Vad spelar det för roll att det var i erat hem hon berättade? Det spelar ju ingen som helst roll. Som sagt, det handlar inte om er, utan henne. 
    Om jag var er skulle jag göra om och göra rätt, skicka blommor till henne med gratulationer. 

• Anonym (Förstår dig)

Jag kan absolut förstå dig midsommarblomman. Varit i liknande situation själv, försökt i över två år och lyckades nyligen bli gravid med trippeldos Letrozol (på naturlig väg) efter 3 misslyckade inseminationer. Har flera kompisar som under tiden blivit gravida och jag tänkt att vad kul om vi lyckas få samtidigt och kan umgås under mammaledigheten. Men så har tiden gått och de har fått sina barn medan vi fortfarande bara fick negativa test varje månad. Var öppen om saken till de närmaste, och så får man höra av släkt att kusinen blev gravid på första försöket. Även fast man är glad för de andras skull har bitterheten och depressionen bara ökat. Hela instagram fyllt med "vi ska bli tre" posts. Så kan definitivt förstå hur du känner. 

Och som tilläggskommentar så var jag väldigt nere efter de misslyckade inseminationsförsöken när vi sedan lyckades på egen hand. Också läkaren har sagt att det inte finns nåt bevis på att stress inverkar på chanserna att bli gravid. Herregud folk blir våldtagna och sedan gravida. Så bry dig inte om dessa totalt ignoranta kommentarer om att du inte blir gravid pga. Bitterhet. Önskar er all lycka och att det ännu ska ta sig!

• Anonym (Isabella)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2024-08-11 08:36:55 följande:

Jag kan absolut förstå dig midsommarblomman. Varit i liknande situation själv, försökt i över två år och lyckades nyligen bli gravid med trippeldos Letrozol (på naturlig väg) efter 3 misslyckade inseminationer. Har flera kompisar som under tiden blivit gravida och jag tänkt att vad kul om vi lyckas få samtidigt och kan umgås under mammaledigheten. Men så har tiden gått och de har fått sina barn medan vi fortfarande bara fick negativa test varje månad. Var öppen om saken till de närmaste, och så får man höra av släkt att kusinen blev gravid på första försöket. Även fast man är glad för de andras skull har bitterheten och depressionen bara ökat. Hela instagram fyllt med "vi ska bli tre" posts. Så kan definitivt förstå hur du känner. 

Och som tilläggskommentar så var jag väldigt nere efter de misslyckade inseminationsförsöken när vi sedan lyckades på egen hand. Också läkaren har sagt att det inte finns nåt bevis på att stress inverkar på chanserna att bli gravid. Herregud folk blir våldtagna och sedan gravida. Så bry dig inte om dessa totalt ignoranta kommentarer om att du inte blir gravid pga. Bitterhet. Önskar er all lycka och att det ännu ska ta sig!

Grattis till graviditeten!
    Jag tror inte heller att stress påverkar så mycket. Jag har blivit gravid under några av de värsta perioderna i mitt liv. Mitt första barn var med en kille som slog mig när jag var väldigt ung (lämnade honom strax efter) och mitt tredje barn  var precis efter ett missfall när jag var väldigt väldigt ledsen. Tror inte heller att stress orsakar missfall.. jag har fått två missfall men har inte varit mer stressad då än under graviditeterna som blev barn. 
Svar på tråden Orkar inte mer att alla blir gravida utom vi!!