• Anonym (Isabella)

Orkar inte mer att alla blir gravida utom vi!!

Jag är själv gravid nu och har barn sen innan (men fått missfall också).. och jag tycker folk är lite väl hårda mot TS.

Vet inte på vilket sätt systern berättade det, hon gjorde väl inte fel om hon bara berättade helt enkelt men det är inte heller fel av TS och sambon att inte bli överlyckliga. Om jag visste att någon kämpade och hade kämpat väldigt länge för att få barn skulle jag inte förvänta mig att de skulle låta jätteglada när jag berättade. 

Och om man känner att man behöver en paus från en familjemedlem eller vän ett ett tag är det ok också. Det här är inte samma situation alls men jag hade en extremt traumatisk förlossning med mitt andra barn som slutade med akutsnitt på grund av en läkarmiss, lång historia men det gjorde också att jag trodde att jag inte kunde få fler barn på grund av kompilkationer.. Ett tag efter det hade jag faktiskt lite svårt för allt som hade med graviditeter och förlossningar att göra. 

• Anonym (Isabella)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2024-08-11 08:36:55 följande:

Jag kan absolut förstå dig midsommarblomman. Varit i liknande situation själv, försökt i över två år och lyckades nyligen bli gravid med trippeldos Letrozol (på naturlig väg) efter 3 misslyckade inseminationer. Har flera kompisar som under tiden blivit gravida och jag tänkt att vad kul om vi lyckas få samtidigt och kan umgås under mammaledigheten. Men så har tiden gått och de har fått sina barn medan vi fortfarande bara fick negativa test varje månad. Var öppen om saken till de närmaste, och så får man höra av släkt att kusinen blev gravid på första försöket. Även fast man är glad för de andras skull har bitterheten och depressionen bara ökat. Hela instagram fyllt med "vi ska bli tre" posts. Så kan definitivt förstå hur du känner. 

Och som tilläggskommentar så var jag väldigt nere efter de misslyckade inseminationsförsöken när vi sedan lyckades på egen hand. Också läkaren har sagt att det inte finns nåt bevis på att stress inverkar på chanserna att bli gravid. Herregud folk blir våldtagna och sedan gravida. Så bry dig inte om dessa totalt ignoranta kommentarer om att du inte blir gravid pga. Bitterhet. Önskar er all lycka och att det ännu ska ta sig!

Grattis till graviditeten!
    Jag tror inte heller att stress påverkar så mycket. Jag har blivit gravid under några av de värsta perioderna i mitt liv. Mitt första barn var med en kille som slog mig när jag var väldigt ung (lämnade honom strax efter) och mitt tredje barn  var precis efter ett missfall när jag var väldigt väldigt ledsen. Tror inte heller att stress orsakar missfall.. jag har fått två missfall men har inte varit mer stressad då än under graviditeterna som blev barn. 
Svar på tråden Orkar inte mer att alla blir gravida utom vi!!