• Triillian

Stress och märkliga symtom

Överlag är jag nog en stressad person men en sån som stressar på insidan, verkar alltid cool-lugn på utsidan. Ska alltid vara alla till lags, på jobbet och privat och inte ska jag be om hjälp I onödan heller. 

Gick igenom en tuff period 2020 då jag separerade och den inre stressen blev ju inte bättre av det. 

I samband med en lugn packning inför Japanresa på 14 dagar (som jag såklart oroat mig över en längre tid innan, gillar inte att flyga + måste hitta passning till kaninen och katten, där katten har diabetes och inte kan lämnas till vem som helst) får jag out of the blue tungt att andas. Känslan går inte över och utvecklas till en panikattack där jag på riktigt tror jag ska svimma/dö.
    Ringer i min skräck ambulans som tar kontroller, allt bra förutom lite hög puls.

Andningsbesvär kommer och går och resulterar i sammanlagt 3 besök på akuten. Blodprover tas, ekg, lyssnas på lungorna---> allt perfekt. Alla läkare kommer fram till stress och även globuskänsla (klumpkänsla/kramande/strypande känsla i halsen).

Under japanresan upplevde jag inte direkta bekymmer med andning. Allt hade funkat bra med djuren, de fick bo på djurhotell där katten kunde få insulin,  hade mao oroat mig i onödan. Tänkte att allt är över nu med andningen.

Men någon dag senare kom det tillbaka igen, vilket resulterade i ambulans och ytterligare ett besök på akuten. Åter igen alla prover bra, tom bättre än gången innan. Tolkas åter som stress och även globuskänsla (klumpkänsla, kramande känsla I halsen). 

Kontaktar VC, får utskrivet Ecitalopram, står ut i 1v pga hemska biverkningar. 

Har fått tid till psykolog för att hantera stress/ångest. Allt känns helt klart bättre men har en ständig oro att det ska vara någon allvarligt sjukdom. 
    Andningen är hela tiden i fokus och tycker jag har sämre ork än innan, känns inte som jag kan ta ordentliga andetag, men om jag nu ska vara positiv så är det lite bättre än innan. 

Någon med liknande erfarenhet?

Förlåt för långt inlägg. 

• Svar på tråden Stress och märkliga symtom
  • Fjäril kär

Typiska symptom på stress som utvecklats till ångest och troligtvis närmar du dig gränsen för att drabbas av utmattning och det är därför du känner din ork tar slut. 

Du behöver mediciner och terapi för att lära dig ta hand om din stress och kunna lära dig att hantera din vardag med hjälp. 

• Triillian

Ok, nä jag vill gärna undvika utmattning. Är det vanligt att det känns svårt att djupandas mest hela tiden? Jag andas som vanligt men är när jag ska andas in och it djupt och det känns tyngre. 

Jag gör mitt bästa nu och ser över mitt liv.

• Fjäril kär
    Triillian skrev 2024-08-02 12:17:10 följande:

Ok, nä jag vill gärna undvika utmattning. Är det vanligt att det känns svårt att djupandas mest hela tiden? Jag andas som vanligt men är när jag ska andas in och it djupt och det känns tyngre. 

Jag gör mitt bästa nu och ser över mitt liv.

Ja det är vanligt vid stress/utmattning/ångest att man har svårt att andas korrekt , det är kroppen som signalerar "fara" men det enda farliga här är att du måste lyssna på kroppens signaler om att du är sönderstressad.  
  • Triillian

Var precis på massage och hon fokuserade på hals/nacke och överdel rygg/skuldror. Vet inte om det är inbillning men det känns lättare att andas. 

Bokade direkt ny tid om 2 veckor 😊

• Anonym (Kan det mesta om stress)
    Triillian skrev 2024-08-02 18:00:33 följande:

Var precis på massage och hon fokuserade på hals/nacke och överdel rygg/skuldror. Vet inte om det är inbillning men det känns lättare att andas. 

Bokade direkt ny tid om 2 veckor 😊

Läs om survival mode. Kroppen är då inställd på överlevnad och prioriterar ner funktioner i kroppen som vi normalt behöver. T ex djupandning. Syftet är att att kunna fly eller slåss för överlevnad. 

Massage och t ex meditation stimulerar det parasympatiska nervsystemet vilket vid regelbundenhet kan få dig ur survival mode. 

• Triillian

Ska absolut läsa på om detta samt fortsätta regelbundet med massage. Men ska även hitta en psykolog och ta tag i grundproblemet. 

• Triillian

Sitta på Espresso house och dricka kaffe och äta paj lättade också på andningen.  
    Jag förstår absolut att grejen är att göra lite kravlösa/egoistiska saker. Om en stund ska jag på massage igen, ska testa Shiatsu massage. 

• Triillian

Första träningen för terminen,  kände att orken inte fanns där på samma sätt som tidigare samt att andningen var tyngre än vanligt. Kände mig även mer trött i benen. Kanske detta är vanligt vid stress?

• Anonym (Kan det mesta om stress)
    Triillian skrev 2024-08-22 20:38:46 följande:

Första träningen för terminen,  kände att orken inte fanns där på samma sätt som tidigare samt att andningen var tyngre än vanligt. Kände mig även mer trött i benen. Kanske detta är vanligt vid stress?

Absolut, det är vanligt. Var försiktig med hårdare träning. Har man utsatts för stress en period så blir det lätt att kroppen tolkar även träning som fara vilket ger ångest. Att du känner dig trött vid träning tyder på att du behöver lyssna på kroppen.
    Bra träning vid stress/ångest är t ex promenader, simning och yoga. 
  • Triillian

Tränar jujitsu så det är ju ganska tuff träning. Märkte inget när jag tränade barnen men när jag själv skulle träna kändes det det tufft. 

Svar på tråden Stress och märkliga symtom