Stress och märkliga symtom
Överlag är jag nog en stressad person men en sån som stressar på insidan, verkar alltid cool-lugn på utsidan. Ska alltid vara alla till lags, på jobbet och privat och inte ska jag be om hjälp I onödan heller.
Gick igenom en tuff period 2020 då jag separerade och den inre stressen blev ju inte bättre av det.
I samband med en lugn packning inför Japanresa på 14 dagar (som jag såklart oroat mig över en längre tid innan, gillar inte att flyga + måste hitta passning till kaninen och katten, där katten har diabetes och inte kan lämnas till vem som helst) får jag out of the blue tungt att andas. Känslan går inte över och utvecklas till en panikattack där jag på riktigt tror jag ska svimma/dö.
Ringer i min skräck ambulans som tar kontroller, allt bra förutom lite hög puls.
Andningsbesvär kommer och går och resulterar i sammanlagt 3 besök på akuten. Blodprover tas, ekg, lyssnas på lungorna---> allt perfekt. Alla läkare kommer fram till stress och även globuskänsla (klumpkänsla/kramande/strypande känsla i halsen).
Under japanresan upplevde jag inte direkta bekymmer med andning. Allt hade funkat bra med djuren, de fick bo på djurhotell där katten kunde få insulin, hade mao oroat mig i onödan. Tänkte att allt är över nu med andningen.
Men någon dag senare kom det tillbaka igen, vilket resulterade i ambulans och ytterligare ett besök på akuten. Åter igen alla prover bra, tom bättre än gången innan. Tolkas åter som stress och även globuskänsla (klumpkänsla, kramande känsla I halsen).
Kontaktar VC, får utskrivet Ecitalopram, står ut i 1v pga hemska biverkningar.
Har fått tid till psykolog för att hantera stress/ångest. Allt känns helt klart bättre men har en ständig oro att det ska vara någon allvarligt sjukdom.
Andningen är hela tiden i fokus och tycker jag har sämre ork än innan, känns inte som jag kan ta ordentliga andetag, men om jag nu ska vara positiv så är det lite bättre än innan.
Någon med liknande erfarenhet?
Förlåt för långt inlägg.