Inlägg från: Triillian |Visa alla inlägg
  • Triillian

Stress och märkliga symtom

Överlag är jag nog en stressad person men en sån som stressar på insidan, verkar alltid cool-lugn på utsidan. Ska alltid vara alla till lags, på jobbet och privat och inte ska jag be om hjälp I onödan heller. 

Gick igenom en tuff period 2020 då jag separerade och den inre stressen blev ju inte bättre av det. 

I samband med en lugn packning inför Japanresa på 14 dagar (som jag såklart oroat mig över en längre tid innan, gillar inte att flyga + måste hitta passning till kaninen och katten, där katten har diabetes och inte kan lämnas till vem som helst) får jag out of the blue tungt att andas. Känslan går inte över och utvecklas till en panikattack där jag på riktigt tror jag ska svimma/dö.
    Ringer i min skräck ambulans som tar kontroller, allt bra förutom lite hög puls.

Andningsbesvär kommer och går och resulterar i sammanlagt 3 besök på akuten. Blodprover tas, ekg, lyssnas på lungorna---> allt perfekt. Alla läkare kommer fram till stress och även globuskänsla (klumpkänsla/kramande/strypande känsla i halsen).

Under japanresan upplevde jag inte direkta bekymmer med andning. Allt hade funkat bra med djuren, de fick bo på djurhotell där katten kunde få insulin,  hade mao oroat mig i onödan. Tänkte att allt är över nu med andningen.

Men någon dag senare kom det tillbaka igen, vilket resulterade i ambulans och ytterligare ett besök på akuten. Åter igen alla prover bra, tom bättre än gången innan. Tolkas åter som stress och även globuskänsla (klumpkänsla, kramande känsla I halsen). 

Kontaktar VC, får utskrivet Ecitalopram, står ut i 1v pga hemska biverkningar. 

Har fått tid till psykolog för att hantera stress/ångest. Allt känns helt klart bättre men har en ständig oro att det ska vara någon allvarligt sjukdom. 
    Andningen är hela tiden i fokus och tycker jag har sämre ork än innan, känns inte som jag kan ta ordentliga andetag, men om jag nu ska vara positiv så är det lite bättre än innan. 

Någon med liknande erfarenhet?

Förlåt för långt inlägg. 

• Svar på tråden Stress och märkliga symtom
  • Triillian

Ok, nä jag vill gärna undvika utmattning. Är det vanligt att det känns svårt att djupandas mest hela tiden? Jag andas som vanligt men är när jag ska andas in och it djupt och det känns tyngre. 

Jag gör mitt bästa nu och ser över mitt liv.

• Triillian

Var precis på massage och hon fokuserade på hals/nacke och överdel rygg/skuldror. Vet inte om det är inbillning men det känns lättare att andas. 

Bokade direkt ny tid om 2 veckor 😊

• Triillian

Ska absolut läsa på om detta samt fortsätta regelbundet med massage. Men ska även hitta en psykolog och ta tag i grundproblemet. 

• Triillian

Sitta på Espresso house och dricka kaffe och äta paj lättade också på andningen.  
    Jag förstår absolut att grejen är att göra lite kravlösa/egoistiska saker. Om en stund ska jag på massage igen, ska testa Shiatsu massage. 

• Triillian

Första träningen för terminen,  kände att orken inte fanns där på samma sätt som tidigare samt att andningen var tyngre än vanligt. Kände mig även mer trött i benen. Kanske detta är vanligt vid stress?

• Triillian

Tränar jujitsu så det är ju ganska tuff träning. Märkte inget när jag tränade barnen men när jag själv skulle träna kändes det det tufft. 

• Triillian

Hur var dina erfarenheter av stress och survival mode anonym (kan det mesta om stress)? Hur kom du ur det? Vad hjälpte mig mest? Några speciella övningar som hjälper snabbt? 

• Triillian

Mitt har mer satt sig som svårt att ta djupa andetag, främst utandning, klumpkänsla hals, trött i benen, och att pulsen snabbt går upp även vid lätt aktivitet. 

Ska faktiskt boka en tid hos läkare på vc för känner mig ändå orolig att det är något annat. 
    Sen ska jag få tid hos psykolog nu i september.  

• Triillian

Har en läkartid nästa vecka, känns skönt att få kollat igenom sig. Kanske kan jag då släppa en del och bli lugnare. 
    Tog faktiskt min gamla astmamedicin nu som jag fick i samband med en 10 veckors långdragen hosta föra året. Kanske inbillning men känns lite bättre. Börjar fundera om jag kanske även har en sk tyst astma (som inte ger typiska symtom med hosta och pipig andning, utan mer diffus andnöd och trötthet bla. Hade astma som barn och även allergi mot pälsdjur, kvalster och pollen. Har nu både katt och kanin som hårar ner, katten sover dessutom gärna på min kudde. 

Säger inte att det inte även är stress/ångest för det har jag definitivt bekymmer med men hade känts skönt om en del var simpel allergi och astma, 

Symtomen med andningen är så skumma, en dag förra veckan var de som bortblåsta hela dagen men kom sedan tillbaka smygande och hade stora bekymmer natten söndag till måndag, kunde inte sova då pga andningen. 
     Vet inte om det har något samband men på morgonen dagen då symtomen var bortblåsta hade jag skrivit ett mail till mitt ex och förklarat hur jag kände (lång historia.

Har fått tid till Logoped också i nästa vecka för att ta tag i klumpkänslan i halsen samt tid till pskykolog den 25/9. Allt på en gång *haha*

• Triillian

Tack för fina svar Glad känns skönt att veta att man inte är ensam att må såhär.

Jo, jag har insett att jag behöver göra långvariga förändringar. Men vid obehagliga symtom som när andningen inte funkar så letar man efter alla möjliga quickfix:ar. Köpte vitaminer och receptfria lugnande (Valerina och Sedex, då jag trodde de skulle lätta på andningen samt hjälpa mig att sova, vilket de kanske gjorde i början men sedan hade de ingen effekt alls. Blev väldigt desperat ett tag. Provade alla avslappningsvideos på youtube och trodde på allvar att de skulle ha en direkt effekt vilket de ju inte har utan man får ha lite tålamod och tänka långsiktigt. 

Just nu har jag semester, tog ut lite extra för jag fattade att jag behöver bli mer självisk, har ju massa sparade semesterdagar, för vems skull sparar jag dom liksom? Känns jätteskönt och jag gör inte många knop när barnen är i skolan. Hade lätt kunnat bli hemmafru om ekonomin tillåtit *haha*, och extrasvårt som ensamstående, funkar inte ens att gå ner i tid, jobbade innan separationen 85%, ledig 3 torsdagar i månaden, men fick snabbt gå upp till 100% för att få det att gå runt. 

Förutom alla skumma symtom man får så letar man nog lite extra och noterar allt som är avvikande, från minsta huvudvärk som man helt plötsligt tror är en hjärntumör, så har jag aldrig tänkt tidigare. 

Här kommer definitivt att ske en livsstilsförändring och ta itu med att som ligger till grund för detta. 

• Triillian

Har någon upplevt en obehagskänsla i bröstet? Jag får det emellanåt, det gör inte ont och strålar inte ut i vä arm, men känns som en olustig ibland brännande känsla. Har fått taget EKG flera ggr som varit bra förutom lite för hög puls någon av gångerna och även blodprover som utesluter skada på hjärtat, 

• Triillian

Har faktiskt funderat på att be om det och testa. Får se hur villig läkaren är på onsdag. 

• Triillian

Det gick bra hos läkaren. De tog prover och EKG igen, hade 107 i vilopuls och blodtryck som låg på gränsen till för högt.

Fick rec på Metoprolol, som framför allt ska sänka min puls. Nu har jag iaf en normal puls som inte skjuter upp till 115 av att gå ut i köket och har inte längre 95 i puls i soffan. Hjärtat slår inte heller lika hårt.

Känner mig lugnare överlag, fortfarande något tungt med andningen ibland och obehagskänska i bröstet (fast lite mindre). 

Frågade inte om Oxascand, vill ju helst klara mig utan starka läkemedel. 

Var även hos logoped i början av veckan och nästa gång ska vi gå igenom avslappnande övningar. Nu på onsdag är det första besöket hos psykolog.n

• Triillian

Bara för att jag skrev att jag kände mig lugnare så fick mer bekymmer under em/kväll med andningen och oroskänsla bröstet *typiskt*.

Svar på tråden Stress och märkliga symtom