Inlägg från: Anonym (Kan det mesta om stress) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kan det mesta om stress)

Stress och märkliga symtom

Triillian skrev 2024-08-02 18:00:33 följande:

Var precis på massage och hon fokuserade på hals/nacke och överdel rygg/skuldror. Vet inte om det är inbillning men det känns lättare att andas. 

Bokade direkt ny tid om 2 veckor 😊

Läs om survival mode. Kroppen är då inställd på överlevnad och prioriterar ner funktioner i kroppen som vi normalt behöver. T ex djupandning. Syftet är att att kunna fly eller slåss för överlevnad. 

Massage och t ex meditation stimulerar det parasympatiska nervsystemet vilket vid regelbundenhet kan få dig ur survival mode. 

Triillian skrev 2024-08-22 20:38:46 följande:

Första träningen för terminen,  kände att orken inte fanns där på samma sätt som tidigare samt att andningen var tyngre än vanligt. Kände mig även mer trött i benen. Kanske detta är vanligt vid stress?

Absolut, det är vanligt. Var försiktig med hårdare träning. Har man utsatts för stress en period så blir det lätt att kroppen tolkar även träning som fara vilket ger ångest. Att du känner dig trött vid träning tyder på att du behöver lyssna på kroppen.
    Bra träning vid stress/ångest är t ex promenader, simning och yoga. 
    Triillian skrev 2024-08-25 19:04:03 följande:

Hur var dina erfarenheter av stress och survival mode anonym (kan det mesta om stress)? Hur kom du ur det? Vad hjälpte mig mest? Några speciella övningar som hjälper snabbt? 

För mig har det tagit många år att ställa om, genom att både förstå och att faktiskt göra saker som gör skillnad. 

Men några viktiga praktiska övningar som varit bra för mig är meditation, yin yoga och vagusnervsmassage. Allt går att göra hemma och finns instruktioner på t ex youtube. 

En del som också kan vara viktig (det var det för mig) är att gå i terapi. Eftersom allt hänger ihop, body & mind. 

En annan grej som kan vara bra att tänka på; om du dricker kaffe eller energidrycker så kan det vara värt att dra ner på det. Koffein ökar kortisolnivåerna vilket i förlängningen ökar på stress och ångest. 

Och att lägga bort mobilen på kvällarna. Inte ha den i sovrummet. Skaffa en väckarklocka

Har du instagram? I så fall kan jag tipsa om två konton som kan bidra med bra info. Det ena är @psykologenhenrik det andra är @healthwithholland

Triillian skrev 2024-08-26 10:09:13 följande:

Tack 😊 får man fråga vad du hade för kroppsliga symtom? 

Alla möjliga; yrsel (ibland så att jag var tvungen att ta tag i väggen en stund, ibland gungade det som att jag var på en båt), spända muskler framförallt i axelpartiet, hjärtklappning vid ansträngning, svårt att koncentrera mig och fick lätt huvudvärk vid t ex bilkörning eller läsning. 

Håller med Fjäril kär. 

Man kan inte fortsätta på samma väg, och förvänta sig ett nytt resultat. Dvs: om man vill ha en ändring måste man oftast göra en ganska radikal förändring av sitt liv.

Skönt att du blir ordentligt kollad, det blev jag också. Var inlagd, det gjordes diverse röntgen av hjärnan, ryggmärgsprov, var hos ögonläkare, yrsel & balansläkare mm. Det som är problemet när det gäller psykisk hälsa som ger fysiska uttryck är att det går inte att fastställa. Jag fick bara höra vad det inte var. 

Har märkt att framförallt svenska läkare är väldigt försiktiga med vad de säger. Det gör många gånger att man fastnar i övertygelsen om att det är kroppsligt eftersom ingen kan säga exakt vad det är och varför man har vissa symtom. 

Ett tillägg.

Om man är överbelastad kroppsligt och mentalt så kommer vissa funktioner i kroppen att bli nedsatta. Dvs om du har astma i grunden så kan du komma att få symtom på andningen utan att det är det som är orsaken. Om du förstår hur jag menar? 

Jag fick t ex mycket problem med huvudvärk, det kändes som att det var något fel på mina ögon för jag fick ont när jag försökte fokusera blicken. Fick glasögon och inbillade mig att det hjälpte. Hade en specialkudde för nacken som jag också kände att jag behövde.

Men i takt med att jag började må bättre (pga förändringar i mitt liv) så slutade jag använda alla dessa grejer och har inte använt dem på 20 år. För inget av det var orsaken till mitt mående utan bara symtom På en kropp i stress. 

Jag förstår precis angående ekonomin. Inte helt enkelt när man är ensamstående. Kanske kan du få bli sjukskriven en period? På deltid om inte annat. 

Jag har gått ner till så lite som 65%. Just för att förebygga återfall. Jag mår helt enkelt inte bra om jag jobbar mer.

Jobbar varannan helg när barnen inte är hos mig så väger upp det med extra ob-tid. Ekonomin är ansträngd såklart men vad ska man göra. Hälsan är det viktigaste. 

Jag kommer inte ihåg att jag hade det, men inte heller tryck över bröstet eller svårt att andas vilket alla kan är vanliga symtom på stress/ångest.

Tänkte dock på att det borde vara rätt enkelt att avgöra om det har med stress att göra genom att testa en ångestdämpande tablett typ Oxascand och se om det avtar. 

Läkare skriver dock gärna inte ut dessa hur som helst men det finns ju små askar. En del av ångesten sitter ofta i att man inte vet exakt vad det är. 

Triillian skrev 2024-09-13 16:33:15 följande:

Har faktiskt funderat på att be om det och testa. Får se hur villig läkaren är på onsdag. 

Hur gick det igår? 
Svar på tråden Stress och märkliga symtom