Anonym (Missfall sen tidigare) skrev 2024-07-23 21:49:36 följande:
Lägg av. Vad får dig att säga något så elakt?! Hur mår du egentligen? Är det för att TS säger att de kommer att välja att avsluta om det visar på något fel med fostret? Du vet att det är var persons rätt att välja det, annars hade inte dessa tester funnits eller gjorts innan gränsen för fri abort tagit slut.
Till TS.
Vi hade två misslyckade graviditeter (ett spontant i v12 och ett upptäckt på kuben) i bagaget när vi blev gravida för tredje gången.
Jag väntade missfall fram till vi gjort RUL. Då hade vi ett vul plus kuben innan. Tack och lov väntade jag tvillingar så vi hade extra ultraljud v28, 32 och 36 innan de sen kom ut v40+2. Hade vi inte haft det hade jag nog blivit tokig.
Gällande kuben fick vi "sämre" siffror än er men ändå långt över gränsen så vi valde att lita på resultatet. Redan när vi började prata om barn diskuterade vi hur vi skulle hantera kromosomfel så att vi var överens och sen vid varje graviditet stämde vi av med varandra att vi fortfarande tänkte lika om det hela.
Det handlade inte om att vi inte ville ha barn, utan om att vi sett i vår närhet vilken enorm påfrestning det är att ha ett barn som det är "fel" på från start och hur man måste bråka med precis varenda instans konstant. Att något kan gå snett med barnet sen är något helt annat.
Elakt?
Vad var det som var elakt? Sanningen eller!? Jag gick bara efter vad TS själv hade skrivit.
Jag tolkade TS inlägg som att vad än resultatet visar så vill hon inte tro på det utan hon vill må dåligt och hitta något litet fel så hon kan avbryta..
Viket är upp till var och en.
Det är ju värre att behålla barnet om man mår så psykiskt dåligt.
Sen var det ju missvisande av TS att skriva själ? när hon tydligen inte ens vet vad det är eller vad egot är..
Alla har ett ego, för annars skulle vi inte överlevt mot tex vilda djur... Egot= instinkten/reaktionen för faror, osv.
Nuförtiden så blir vi sällan attackerade av rovdjur, men egot kan ff hitta på otroligt sjuka saker att få panik/oroa sig över.
Jag tyckte iaf att det lät som om TS ville ha ett perfekt barn eller inget barn, vilket blir svårt. Ingen är perfekt och man kan knappast skaffa ett barn som är bättre än en själv.
Annars letar man väl inte efter småfel.
Och då är det väl bättre att låta bli att skaffa barn.
För tänk om det blir något fel på barnet senare när det är fött..ska dom avbryta sitt föräldraskap då kanske.
Ja visst det är ett fritt land att göra som man vill..även mot levande barn tyvärr men det är väl också fritt att tycka vad man vill och jag tycker ff att barn har rätt till friska föräldrar först. Föräldrar har rätt att låta bli att skaffa barn så slipper dom ngr problem överhuvudtaget.