• Xenia

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Så äntligen kastade den skröplige Joe Biden in handduken, Trycket blev för stort.

Synd att han inte gjorde det tidigare. Nu blir det ont om tid att kampanja för Harris.

Har hon en chans mot "martyren" och "hjälten" Trump?

Hon har tre saker emot sig:
    - Hon är kvinna
    - Hon är färgad (hälften svart, hälften indier)
    - Hon är impopulär?

• Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?
  • Cathariiina
    Hjärta Hjärta Hjärta

Så ska en RIKTIG president se ut! Allvarlig, stark, manlig, vis, erfaren och självuppofffrande!

May be an image of 1 person and text
  • Xenia

Vis? Smart kanske men knappast vis.

Självuppoffrande? Kanske alla som ställer upp som presidenter är självuppoffrande då, det innebär ju en hel del arbete.

"Expresidenten Bill Clinton sa det perfekt på Demokraternas partikonvent i augusti: ?Nästa gång ni hör Donald Trump tala ? don't count the lies, count the I:s.?

Ja, i detta svåröversatta rim sammanfattas Trump perfekt. Jag, jag, jag, det är vad han och hela hans politiska projekt handlar om.

Vänta nu, säger vän av ordning och whataboutism. Clinton? Presidenten som var otrogen mot sin fru Hillary med den unga Vita huset-praktikanten Monica Lewinsky? Ska han komma och snacka?

Ja, många minns Lewinskyaffären i mitten av 1990-talet. Den ledde till att Bill Clinton ställdes inför riksrätt men frikändes, och den orsakade enorm upprördhet i landet. Detta var nämligen på en tid då man fortfarande ställde höga krav på en president. Landets ledare skulle vara en förebild, även moraliskt.

Sedan kom Trump. Mannen som om några veckor mycket väl kan väljas till president trots att han skröt om att han brukade ta kvinnor i skrevet, som är dömd för bokföringsbrott (bland annat medelst pengar till en porrstjärna) och som anklagas för sexuella övergrepp av dussintals kvinnor."  www.dn.se/ledare/man-kan-diskutera-om-trump-ar-fascist-narcissist-ar-han-definitivt/

Ja, nu behöver inte presidenten vara något moraliskt omdöme, det räcker att han är en stark och karismatisk karlakarl med ett fantastiskt självförtroende. Iaf för de som röstar på Trump. Och tydligen för en del i Sverige också.

• Xenia

Inatt kl 3 börjar debatten mellan Kamala Harris och Donald Trump. Jag hoppas att Harris gör bra ifrån sig, hon bör iaf vara bättre än Joe Biden. 

Putin stöder förstås Trump (skurk stöder skurk) fast han låtsas stödja Harris.

"? Vår favorit i amerikanska presidentvalet var herr Biden, men han ställer inte upp. I stället rekommenderar han fru Harris. Så nu stöder vi henne. Hon skrattar så uttrycksfullt och smittande att man förstår: allt står väl till med hennesade Putin nyligen på ett ekonomiskt forum i Vladivostok.

Det lät som beröm. I själva verket var det hån.

I Ryssland uppfattas politiker som ler och skrattar som oseriösa. 
    ---
    Lyteskomik är en uppskattad genre i Ryssland. Att det är okej att skratta åt folk som man tycker ser konstiga ut har troligen att göra med synen på sjukdomar och funktionsvariationer överlag. Det är fortfarande mycket vanligt att föräldrar gömmer undan barn med funktionsvariationer. 
    ---

Han vädjade till den ryska publikens lägsta instinkter: Harris skrattar konstigt. Hon är därmed avvikande, onormal, någon att peka finger åt.

Att Putin sade ?Allt står väl till med henne? är talande. Vad han menar är motsatsen." www.dn.se/varlden/anna-lena-lauren-putins-stod-for-harris-ett-fortackt-han/

Nu kan man ju inte rösta i USAs presidentval i Ryssland. Så  får hoppas att inte amerikanerna påverkas av Putins hån.

Kamala Harris behöver inte vara varken ett geni el ett helgon för att vara att föredra framför Trump. Den som är konstig är Trump, men det inser inte trumpsekten.

• ClumsySmurf
    Xenia skrev 2024-09-11 02:35:16 följande:

Inatt kl 3 börjar debatten mellan Kamala Harris och Donald Trump. Jag hoppas att Harris gör bra ifrån sig, hon bör iaf vara bättre än Joe Biden. 

Det bör inte vara så svårt att vara bätte än presidenten som fick beröm av sin fru för att han var så duktig och svarade på frågor .

Har inte orkat sätta mej in in i det så mitt intryck av Kamala kan ju vara helt fel.

Jag tror inte det är bra marknadsföring av Kamala att undvika att svara på frågor, svamla ordsallad, ändra åsikt lite hur som helst och leka identitetspolitik.
    Hon blev kvoterad av Biden och många vet inte vad hon egentligen tycker.
    Jag har en bild av henner där hon tror att molnlagring är något som ska tolkas bokstavligt och den bilden är hennes eget fel.

Trump kan nog i vissa fall uppfattas som en jävla galning, jag misstänker att det kan få personer som Putin att känna sej lite osäker.

• linani

"It wasn't done by me, it was done by others"

Ett klassiskt Trump-citat från nattens debatt, från en man som aldrig tar ansvar och alltid sätter sig själv främst.

• Xenia
    ClumsySmurf skrev 2024-09-11 03:27:20 följande:
    Det bör inte vara så svårt att vara bätte än presidenten som fick beröm av sin fru för att han var så duktig och svarade på frågor .

Har inte orkat sätta mej in in i det så mitt intryck av Kamala kan ju vara helt fel.

Jag tror inte det är bra marknadsföring av Kamala att undvika att svara på frågor, svamla ordsallad, ändra åsikt lite hur som helst och leka identitetspolitik.
    Hon blev kvoterad av Biden och många vet inte vad hon egentligen tycker.
    Jag har en bild av henner där hon tror att molnlagring är något som ska tolkas bokstavligt och den bilden är hennes eget fel.

Trump kan nog i vissa fall uppfattas som en jävla galning, jag misstänker att det kan få personer som Putin att känna sej lite osäker.
    Vad menar du med 'kvoterad' ? Biden valde den vicepresidentkandidat han ansåg vara bäst, precis som alla presidentkandidater gör.
  • linani
    Andra minnesvärda Trump-citat från debatten:

"I"ve seen people on television! People on television says my dog was taken and used for food"

"- So yes or no, you still do do not have a plan?
    - I have concepts of a plan! I"m not president right now!"
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-09-11 02:14:34 följande:

Vis? Smart kanske men knappast vis.

Självuppoffrande? Kanske alla som ställer upp som presidenter är självuppoffrande då, det innebär ju en hel del arbete.

"Expresidenten Bill Clinton sa det perfekt på Demokraternas partikonvent i augusti: ?Nästa gång ni hör Donald Trump tala ? don't count the lies, count the I:s.?

Ja, i detta svåröversatta rim sammanfattas Trump perfekt. Jag, jag, jag, det är vad han och hela hans politiska projekt handlar om.

Vänta nu, säger vän av ordning och whataboutism. Clinton? Presidenten som var otrogen mot sin fru Hillary med den unga Vita huset-praktikanten Monica Lewinsky? Ska han komma och snacka?

Ja, många minns Lewinskyaffären i mitten av 1990-talet. Den ledde till att Bill Clinton ställdes inför riksrätt men frikändes, och den orsakade enorm upprördhet i landet. Detta var nämligen på en tid då man fortfarande ställde höga krav på en president. Landets ledare skulle vara en förebild, även moraliskt.

Sedan kom Trump. Mannen som om några veckor mycket väl kan väljas till president trots att han skröt om att han brukade ta kvinnor i skrevet, som är dömd för bokföringsbrott (bland annat medelst pengar till en porrstjärna) och som anklagas för sexuella övergrepp av dussintals kvinnor."  www.dn.se/ledare/man-kan-diskutera-om-trump-ar-fascist-narcissist-ar-han-definitivt/

Ja, nu behöver inte presidenten vara något moraliskt omdöme, det räcker att han är en stark och karismatisk karlakarl med ett fantastiskt självförtroende. Iaf för de som röstar på Trump. Och tydligen för en del i Sverige också.

Fast Trump har väl aldrig gett sig på någon som var i beroendeställning? Porrstjärnan var redan porrstjärna, det var inte Trump som fördärvade henne. Och det är inte kundernas fel att prostituerade kvinnor säljer sig heller. Möjligen kan man föra en sådan debatt kring trafficking - inga köpare, ingen marknad - men DET har Trump heller aldrig anklagats för (att utnyttja unga traffickingoffer som inte valt yrket frivilligt).

Däremot måste man ju som förälder kunna skicka sin begåvade, välutbildade dotter att praktisera i t.ex. en förvaltning, utan att den högste tuppen där introducerar henne till märkliga sexlekar med cigarrer i vagina som han sedan smakade på, och oralsex medan han satt vid presidentskrivbordet (och hon fick sitta under) och allt vad det var. Jag hade blivit väldigt illa berörd om det hade varit min dotter som utsatts för det.

Nu kan det förstås ha varit Lewinsky själv som attraherades av makten eller till och med planerat att bli känd på detta sätt, men det var fortfarande presidenten som hade the upper hand och alltså hade ansvaret att avstyra. Vidare: när det gäller de sexuella handlingar som Trump anklagats för, så var han inte president då - och kunde nog inte ens tänka sig att han någonsin skulle bli det. Så han hade inget ansvar för att vara ett föredöme då - vilket Clinton hade i allra högsta grad, när han höll på med Lewinsky. Sedan tror jag säkert att det inte kan vara lätt att vara gift med FRU Clinton, men det är ingen ursäkt ändå...
  • Cathariiina

"? Vår favorit i amerikanska presidentvalet var herr Biden, men han ställer inte upp. I stället rekommenderar han fru Harris. Så nu stöder vi henne. Hon skrattar så uttrycksfullt och smittande att man förstår: allt står väl till med henne, sade Putin nyligen på ett ekonomiskt forum i Vladivostok.

Det lät som beröm. I själva verket var det hån.

I Ryssland uppfattas politiker som ler och skrattar som oseriösa. 
    ---
    Lyteskomik är en uppskattad genre i Ryssland. Att det är okej att skratta åt folk som man tycker ser konstiga ut har troligen att göra med synen på sjukdomar och funktionsvariationer överlag. Det är fortfarande mycket vanligt att föräldrar gömmer undan barn med funktionsvariationer. 
    ---

Han vädjade till den ryska publikens lägsta instinkter: Harris skrattar konstigt. Hon är därmed avvikande, onormal, någon att peka finger åt.

Att Putin sade ?Allt står väl till med henne? är talande. Vad han menar är motsatsen." www.dn.se/varlden/anna-lena-lauren-putins-stod-for-harris-ett-fortackt-han/

Nu kan man ju inte rösta i USAs presidentval i Ryssland. Så  får hoppas att inte amerikanerna påverkas av Putins hån.

Kamala Harris behöver inte vara varken ett geni el ett helgon för att vara att föredra framför Trump. Den som är konstig är Trump, men det inser inte trumpsekten.

Jag tror nog att Putin önskar att Harris ska vinna. Inte för att han tycker om henne, utan för att hon blir betydligt lättare att hantera. 

...och Harris HAR ett konstigt skratt, det låter som en hyenas otäcka skratt i savann-natten. Hon borde låta bli att skratta.
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?