Xenia skrev 2024-09-11 02:14:34 följande:
Vis? Smart kanske men knappast vis.
Självuppoffrande? Kanske alla som ställer upp som presidenter är självuppoffrande då, det innebär ju en hel del arbete.
"Expresidenten Bill Clinton sa det perfekt på Demokraternas partikonvent i augusti: ?Nästa gång ni hör Donald Trump tala ? don't count the lies, count the I:s.?
Ja, i detta svåröversatta rim sammanfattas Trump perfekt. Jag, jag, jag, det är vad han och hela hans politiska projekt handlar om.
Vänta nu, säger vän av ordning och whataboutism. Clinton? Presidenten som var otrogen mot sin fru Hillary med den unga Vita huset-praktikanten Monica Lewinsky? Ska han komma och snacka?
Ja, många minns Lewinskyaffären i mitten av 1990-talet. Den ledde till att Bill Clinton ställdes inför riksrätt men frikändes, och den orsakade enorm upprördhet i landet. Detta var nämligen på en tid då man fortfarande ställde höga krav på en president. Landets ledare skulle vara en förebild, även moraliskt.
Sedan kom Trump. Mannen som om några veckor mycket väl kan väljas till president trots att han skröt om att han brukade ta kvinnor i skrevet, som är dömd för bokföringsbrott (bland annat medelst pengar till en porrstjärna) och som anklagas för sexuella övergrepp av dussintals kvinnor." www.dn.se/ledare/man-kan-diskutera-om-trump-ar-fascist-narcissist-ar-han-definitivt/
Ja, nu behöver inte presidenten vara något moraliskt omdöme, det räcker att han är en stark och karismatisk karlakarl med ett fantastiskt självförtroende. Iaf för de som röstar på Trump. Och tydligen för en del i Sverige också.
Fast Trump har väl aldrig gett sig på någon som var i beroendeställning? Porrstjärnan var redan porrstjärna, det var inte Trump som fördärvade henne. Och det är inte kundernas fel att prostituerade kvinnor säljer sig heller. Möjligen kan man föra en sådan debatt kring trafficking - inga köpare, ingen marknad - men DET har Trump heller aldrig anklagats för (att utnyttja unga traffickingoffer som inte valt yrket frivilligt).
Däremot måste man ju som förälder kunna skicka sin begåvade, välutbildade dotter att praktisera i t.ex. en förvaltning, utan att den högste tuppen där introducerar henne till märkliga sexlekar med cigarrer i vagina som han sedan smakade på, och oralsex medan han satt vid presidentskrivbordet (och hon fick sitta under) och allt vad det var. Jag hade blivit väldigt illa berörd om det hade varit min dotter som utsatts för det.
Nu kan det förstås ha varit Lewinsky själv som attraherades av makten eller till och med planerat att bli känd på detta sätt, men det var fortfarande presidenten som hade the upper hand och alltså hade ansvaret att avstyra. Vidare: när det gäller de sexuella handlingar som Trump anklagats för, så var han inte president då - och kunde nog inte ens tänka sig att han någonsin skulle bli det. Så han hade inget ansvar för att vara ett föredöme då - vilket Clinton hade i allra högsta grad, när han höll på med Lewinsky. Sedan tror jag säkert att det inte kan vara lätt att vara gift med FRU Clinton, men det är ingen ursäkt ändå...