Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

KillBill skrev 2024-07-27 14:43:24 följande:
    Det är Adam Daniel Kinzinger, tidigare republikansk politiker som suttit i representanthuset, som har gått ut med att Vance använder eyeliner. 
    I så fall borde det ju finnas bildbevis. Eller menar han kanske en svag, vit eyeliner innanför den undre fransraden? Sådan använder nämligen även de riktigt manliga skådespelarna på film, det är för att "öppna" ögat, inte för att se kvinnlig ut. 
  • Cathariiina
    Hysteri skrev 2024-07-27 16:19:47 följande:
    Är det enbart demokrati när man tycker som dig?

Lite roligt det där,Så fort man inte håller med vänstern så är det inte demokrati längre 😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
    Japp.

May be an image of text
  • Cathariiina
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-27 17:08:25 följande:
    Vill bara säga en sak här. Jag är förvisso själv europeisk högerkonservativ -altaret/tronen/fosterlandet (vilket inte är det som kallas konservativ i USA-som närmast är det som kallas nyliberal här), men rätt ska vara rätt. Mannen med kommunistsymbol som säger det finns 600 kön representerar inte Marx kommunism, som tvärtom var snarast kulturkonservativ i en del avseenden. Egentligen är inte kommunismen i sig själv "woke". Sådant är helt främmande fö Marx o Engels lära.
    Det VET jag. Sovjet och dess satellitstater var ju t.ex. väldigt starkt emot homosexualitet, det var straffbart där, och detta har levt kvar efter Glasnost - även om det inte längre är straffbart för vuxna att ha ömsesidigt frivilliga homosexuella förbindelser. Men det är förbjudet för dem att gifta sig, skaffa barn tillsammans och att göra reklam för homosexualitet i miljöer där barn kan se/läsa/höra det.

Kommunisterna i Väst har missuppfattat det där, på samma sätt som de har missuppfattat att muslimerna skulle stå på samma sida som transorna och gayparen så fort de (muslimerna) klivit över gränsen till Europa, eller att de (fortfarande muslimerna) skulle gå i bräschen för kvinnors frihet och rättigheter så fort de kommer hit, fast de i sina hemländer stenar kvinnor för att de visat en hårslinga eller fem cm av fotleden... Intelligensen är inte hög i denna grupp, och därför är det mycket som missuppfattas där!  Drömmer 

MEN... det var ett MEME jag kopierade in. Alla förstår vilken grupp som menas, när killen har en röd tröja med hammaren och skäran på, trots att det egentligen är fel. Man får bortse från sådant ibland och fokusera på budskapet i memet, som ju stämmer.
  • Cathariiina
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-27 17:13:42 följande:
    Hej igen. Nu möts vi i en annan tråd. Trevligt, för trots olika åsikter tyckte jag du hade god ton i den andra tråden. Vad gäller Trump o andra kandidater bryr jag mig inte så mycket om ifall de använder "BUS", men däremot stöder jag INGEN av Trump o Harris. Jag tycker båda är dåliga Jag ser det förresten så att USA i en del avseenden varit ett politiskt misslyckande och jag  tänker att det kanske varit bättre om USA förblivit inom brittiska imperiet, så jag stöder inte at USA skall ha president över huvud taget i grund och botten.
    Detta är du nog rätt ensam om. Det var det bästa med USA, att de frigjorde sig från kungligheter, adel och andra förtryckare, och gav alla människor som föddes i landet en chans att tävla om makten. Sedan är det förstås inte riktigt så i verkligheten ändå - alla människor har inte samma chans där heller, och politiska dynastier har uppstått (Kennedyklanen, presidenterna Bush senior och Bush Junior..).

MEN det kommer hela tiden in nytt blod också, mycket mer än gammalt, och i alla fall föds ingen direkt till makten. Det går även att bli av med en president som inte sköter sitt uppdrag, och ingen sitter mer än max åtta år. SÅ ska det vara. 
  • Cathariiina
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-27 18:25:11 följande:

Det är inte hela sanningen. Rent generellt bedömer jag det så att britterna, som länge var kvar i Kanada, haft mer respekt för indianerna och bättre behandling av dem. (I genomsnitt då-för det har förekommit övergrepp också i brittisk regi). Även slaveri i brittisk regi tror jag avvecklades före slaveri i USA. USA har också haft, tycker jag, ibland oproportionerligt stor makt för vissa företag/ för långt gången kapitalism.

Dessutom var Storbritannien  på 1770- 0ch 80-talet ingen enväldig monarki då heller, utan makten hade redan en viss spridning och inte bara till adliga, och Storbritannien kom senare att stegvis utvecklas i allt mer demokratisk riktning och det hade även deras områden i Nordamerika gjort om USA varit kvar där. Jag är gammaldags högerkonservativ och inte för oreglerad kapitalism och den rovkapitalism som kom att utvecklas i vissa länder på 1800-talet ser jag inte positivt på.

Om jag som  ett annat exempel tar franska revolutionen så medförde den faktiskt försämringar vad gäller t.ex kvinnors möjligheter och ett "borgerligt kapitalistiskt" system som  hade åtskilliga nya förtryckarmekanismer.

Jag läste  om en kvinna, av enkel börd, som avrättades under franska revolutionen som sökt företräde hos revolutionsledaren Robespierre o inte fick det, och som då sa att på kungens tid kunde man faktiskt komma till tals med makten, men inte nu.(Det tycks ha gått att att få audiens hos kungen för "vanligt folk"-) Hon lär ha avrättats för att vara kontrarevolutionär. Det nya samhället medförde nya ojämlikheter.

Därför var det ganska många fransmän som ville ha kungadömet åter - och när Napoleon(som var franska revolutionens fortsättning) fallit var Frankrike faktiskt kungadöme igen i 33 år 1815-1848. (Sedan hände andra saker som kullkastade det.)

Idag finns i Europa inga absoluta monarkier. I Europas monarkier är folkvalda parlament lagstiftande makt, regeringar verkställande och domstolar dömande.  De tär ju en klassisk samhällsfilosofi att skilja på lagstiftande, verkställande och dömande makt.

Det som kallas "conservative" i USA är egentligen det vi här kallar nyliberal. men Jag står fast vid tronen (dock i konstitutionell o inte enväldig-mening)/fosterlandet/ altaret (det sistnämnda för att jag själv är djupt troende).

Sen har jag en punkt som dock kanske inte är så vanlig bland högerkonservativa som jag skulle önska -djurrätt.

Men du gjorde en bra analys innan om tankefel som "pk-sidan" gör i Sverige.

Det hade väl med att göra att Kanada inte annekterades (eller hur man vill beskriva det) av de vita så snabbt och så fullständigt, och därför fanns inte heller lika stort behov (eller hur man vill beskriva det) att hela tiden driva undan eller slakta indianerna. Alla fick plats.

Jag tycker för övrigt också att konservatismen just i betydelsen av ekonomisk konservatism, makt åt storföretagen, och en ovilja att dela med sig till människor som har det svårt, har gått för långt i USA. Men jag kan se att det är DERAS kultur, som är en följd av deras historia. Man behöver inte flytta dit, man kan betrakta spektaklet på datorskärmen i lugn och ro!

Sådana frågor är ju även oberoende av om ett land är republik eller monarki. Finns många monarkier i tredje världen exempelvis, där folket är utfattigt och inte kan få någon hjälp, utom vid speciella tillfällen (typ kungens kröningsdag, bröllopsdag eller 50-årsfirande på tronen) då kungen delar ut allmosor och även egenmäktigt friger fångar...

Ja, det där med att djurrätten hamnat i vänsterpaketet och abortmotståndet i högerpaketet, och att de två aldrig kan mötas (som det har blivit nu) har du och jag många gånger diskuterat på annan plats! Flört Synd att du försvann därifrån... Jag tog också en lång paus på åtta månader, men är tillbaka nu. 

Tack! Glad
  • Cathariiina
    Mentat skrev 2024-07-27 18:41:15 följande:
    Inga absoluta, nej, men både i Liechtenstein och Monaco har fursten en hel del verklig makt. Luxemburg har jag inte koll på. Inte direkt länder med stor påverkan, men ändå.
    Ja, i Lichtenstein fungerar det på det gamla sättet, som mannen med djupa tankar skrev om avseende Frankrike före revolutionen, att medlemmar av folket kan få direkt audiens hos kungen.

Kronprinsen där, Alois (det är i praktiken han som är regent redan nu) är t.ex. starkt emot abort, och det är också förbjudet i landet utom vid vissa speciellt svåra omständigheter. Han har gått ut med, att om en kvinna blir oplanerat gravid och inte vet vad hon ska ta sig till, så ska hon begära audiens hos honom, så ska han personligen hjälpa henne. I stället för att hon åker utanför landet och genomför ingreppet. 

Detta är väl möjligt just för att landet har så liten befolkning. 
  • Cathariiina
    Tow2Mater skrev 2024-07-27 18:56:29 följande:
    Håller inte med dig - viljan att dela med sig är mycket stor, och många gor det, både foretag och privatpersoner. Det tillhor det normala att donera till olika slags välgorenhet i USA. Skillnaden är att man ger villigt och fritt av egna pengar, inte av andras.
    Ja OK, men det ÄR just det att "det hör till". Fina damer håller i fund raising för att själva få uppmärksamhet, typ... Och när en stipendiat får ett collegestipendium, och givaren fortfarande är i livet, så förväntas han eller hon besöka givaren med vissa jämna mellanrum, och då göra ett gott intryck och visa sig tacksam och respektfull.

BLÄ - jag hatar sådant! Mycket bättre att ha det som vi, att det är tjänstemän som förmedlar pengarna - t.ex. på socialkontoret - enligt lagar, regler och normer som är lika för alla, och att den behövande inte behöver ställa sig in hos tjänstemannen för att vara säker på att få mer...
  • Cathariiina
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-27 19:18:03 följande:
    VA? Var jag så lättidentifierad ? Menar du facebook ? Jag jag har varit borta i 19 månader nu. Dels tröttnade jag och dels hamnade jag i en privat konflikt med en närstående för mig väsentlig person som tyckte att jag var för nitisk i facebookdebatter etc. Ha du samma signatur där?
    Jag känner alltid igen dig överallt. Glad

Ja, "AMH".
  • Meddelande borttaget
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-28 12:33:43 följande:

Till och med Trumps vicepresident anser att Trump är moraliskt förkastlig..

www.aftonbladet.se/nyheter/a/PpdRVz/j-d-vance-skrev-mejl-om-trump-en-dalig-man

Fast är det någon som är en dålig man eller kvinna eller hen (Vances före detta vän som sålde mailen vet tydligen inte vad den är för något), så är det ju denna avart. Man lämnar inte ut mails (brev, mess, whatever) som en vän skrivit i förtroende. Att vänskapen sedan dess tagit slut spelar ingen roll. Det är ett fruktansvärt svek och förmodligen gjorde denna/denne/detta det bara för pengarna också. Verkligen en usel varelse.

Sådant här gör att hela världen blir mindre förtroendefull, man börjar fundera på om man kan lita på sina egna vänner o.s.v..
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?