Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

KillBill skrev 2024-07-26 09:17:19 följande:
    Du är alltså kritisk mot att  Biden-administrationen har företrädare som inte är vita heterosexuella män.. Det är en riktigt sunkig uppfattning och det är tydligt att du med hull och hår köpt Trumplägrets propaganda.

Det är förstås bra att en regering och eller en administration speglar folket och de kvinnor och män som Biden-administrationen anställt har (oavsett personernas sexuella preferenser) haft nödvändiga meriter och erfarenheter för sina roller. Trumslagets anklagelserna om utnämningar baseras på identitet är inget annat än fördomsfullt svammel. 
    "representationen" är inte viktigare än kompetensen. "Tillräckliga meriter" är inte tillräckligt, utan man måste välja den bästa personen vid varje tillfällle anser jag. Det är ju inte rätt mot någon - varken mot skyddspersonerna när det gäller SS-chefen, mot folket när det gäller ministerposter, eller mot de kandidater som egentligen var bättre som blev förbigångna - om man bara kvoterar in någon av "representationsskäl".

Antar att du tycker att de brandförvaltningar har gjort rätt också, som har sänkt sina fyskrav ända tills de fått igenom så många kvinnor genom testerna, att de kunnat välja kandidater så att det blivit 50/50 brandmän/brandkvinnor? Att de små brandkvinnorna sedan inte orkar bära ut medvetslösa personer på axeln ur brinnande hus, är mindre viktigt... Det är smällar man får ta för jämställdheten. 
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-07-26 11:56:32 följande:
    Det där är bara fördomsfullt och okunnigt.

Man klarar knappast av juristutbildnngen och arbetet som åklagare om man är "stockdum". 

Varför skulle hon betona att hon är kvinna  och "of color" i sin kampanj? Det ser och vet ju väljarna redan.
    Trump har en Bachelor of Science i nationalekonomi, har dessutom gått på militärakademi, och har massor av erfarenhet som framgångsrik egen företagare och TV-personlighet - men HONOM får man kalla dum, korkad, obildad o.s.v...?

Hillary gjorde ju det (kvinnokortet). Hon byggde hela kampanjen på att det var dags för en kvinnlig president. På valarbetarnas och sympatisörernas knappar (pins) stod det: "I am with HER". Och även när hon förlorat, vilket hon mycket motvilligt medgav, så pratade hon om den aspekten, att "någon annan kvinna kommer att göra det". 

Och väldigt mycket av Obamas kampanj gick ut på att det var dags för en färgad president. 
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-26 10:10:04 följande:
    Det är bra att du är så tydlig med dina äckliga fördomar. Jag har jobbat i det privata näringslivet i hela mitt liv och jag vet hur viktigt det är med en jämn könsfördelning på en arbetsplats. Det blir helt enkelt mycket bättre. 

När det gäller tester för att bli antagen som brandman så att man kompletterat de tidigare fys-testerna (som främst fokuserade på styrka och uthållighet) med mer yrkesspecifika moment som simning med livräddning, tunga lyft och hinderbanor som simulerar verkliga brandmannainsatser?. Idag görs dessutom en mer omfattande mental och psykologisk utvärdering som numera även innefattar tester för att bedöma kandidaters förmåga att arbeta i team, hantera stress och lösa problem effektivt. Jag tycker det verkar mycket bra, 
    Konstigt, det är inte min erfarenhet alls. Det blir bäst med kompetent personal i min erfarenhet, oavsett kön. 

Men det inser du väl själv, att kvinnor inte kan vinna en tävling i simning med livräddning (om de inte specifikt sökt upp tävlingssimmerskor och fått dem att ansöka, medan alla männen bara har den vanliga simkunskapen från skolan), tunga lyft eller hinderbanor? Det GÅR ju inte, av rent fysiska medfödda skäl. En annan negativ effekt av de sänkta kraven är för övrigt att även mindre och svagare MÄN som inte heller skulle ha haft en chans att bli brandmän tidigare, kommer in nu. Detta var för övrigt också en tanke med de sänkta kraven, att få in män från etniska grupper där människorna är kortare och svagare än nordbor. 

"Idag görs dessutom en mer omfattande mental och psykologisk utvärdering som numera även innefattar tester för att bedöma kandidaters förmåga att arbeta i team, hantera stress och lösa problem effektivt." - fattar du inte att detta bara är SNÖMOS för att kunna kvotera in de olika grupperna som ska kvoteras in? Samma sker för övrigt i detta nu på polishögskolan. För att det inte går att bedöma objektivt, på samma sätt som man kan bedöma styrka eller snabbhet objektivt. Då kan psykologerna skriva att den här kvinnan är en HEJARE på de här sakerna, så att hon ska bli inkvoterad trots de mycket sämre fysiska resultaten än den manliga kandidat som i stället får ett "tack för visat intresse". 

Samtidigt slutar de stora, starka, trygga männen att söka eller slutar, för de känner sig inte trygga i jobbet när de inte kan lita på de små, spensliga personerna de måste samarbeta med i så fall. Så det blir bara sämre och sämre på alla sätt. 

För att återgå till USA så gör de samma sak på NASA, och jag råkar veta att det finns mycket ilska över detta i befolkningen, speciellt som resultaten i rekryteringsprocessen är hemligstämplade. D.v.s. vanligt folk, som betalar för rymdfärderna (och det är en enorm kostnad i USA:s budget, där skulle det kunna bli flera stora gratis-sjukhus för samma slant), får inte veta på vilka grunder kandidaterna har valts. Det är dock UPPENBART att teamen sätts ihop på WOKE-grunder nuförtiden - till skillnad från på 1960-talet då bara de allra bästa fick bli astronauter, the true grit, och detta var alla pojkars dröm. 
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-07-26 12:06:28 följande:
    Varför skulle Löfven och Merkel avsiktligt fatta dåliga beslut, bara för att de inte har några biologiska barn?

De var humana och det ses som något dåligt av dig. Hur det skulle gå i framtiden, visse ju ingen då. Det är lätt och billigt att vara efterklok.

Negativa följder drabbas politikerna av, var de än bor. De riskerar kritik och förlorade röster.
    Inte medvetet dåliga kanske, jag tror att det i en ståndrätt (som kanske kommer att komma) skulle kunna kallas för ett "likgiltighetsuppsåt". De behövde inte bry sig om hur framtiden skulle bli, eftersom de inte skulle ha några barn, barnbarn eller barnbarnsbarn att oroa sig för på dödsbädden ändå. Och som sagt: de visste att de var så pass gamla redan, och hade sparat ihop en förmögenhet som gjorde att de under alla omständigheter skulle kunna leva sitt liv ut utan att drabbas av några större problem. Det finns gated communities, bilar med pansarglas, privata äldreboenden o.s.v..

Jodu vi i Sverigedemokraterna har hela tiden sett vad som har hänt, vi har nämligen inte stoppat huvudena i sanden, och många av oss växte dessutom upp i verkligheten - i områden som idag kallas utsatta, och som egentligen var det redan då. Fastän de haussades upp till underbara multikulturella idyller i Aftonbladet och på SVT. "Det doftar så gott av exotiska kryddor på torget..."

Importerar man tredje världen så är det tredje världen man får, det behövs egentligen inte så många hjärnceller för att räkna ut det... (Bild från påskupploppet i Örebro)

• Cathariiina
    nihka skrev 2024-07-26 12:19:15 följande:
    Trump är mest en gammal gubbe med minnessvårigheter, gångsvårigheter och problem med att avsluta en mening och hitta ut från en lokal.

Republikanerna borde ersätta honom så som demokraterna gjort så alla slipper gubbdagis.
    Det här är lite kul också: du och andra som håller på Demokraterna sa inte ett ord om Bidens UPPENBARA demens, så länge som han envisades med sin kanditatur. Då var det helt OK att en gammal gubbe skulle bli president. Men nu när Biden är borta ur leken, har demokraterna plötsligt ändrat åsikt, för att kunna använda Mr Trumps ålder emot honom...
  • Cathariiina
    Anonym (Loopenswoopen) skrev 2024-07-26 19:10:11 följande:
    Både trump och bidens ålder har debatterats flitigt, från alla håll. Tror du att republikanerna är särskilt nöjda över deras åldersbetyngda kandidat?
    Måste de väl vara, annars hade han inte blivit framröstad. Trump är alldeles klar i huvudet, det blir inget problem, och sedan har han i stället den för en vicepresident ovanligt unge Vance som parhäst. Tror de kan bli en jättebra duo faktiskt!
  • Cathariiina
    Anonym (Loopenswoopen) skrev 2024-07-26 19:10:11 följande:
    Både trump och bidens ålder har debatterats flitigt, från alla håll. Tror du att republikanerna är särskilt nöjda över deras åldersbetyngda kandidat?
    Måste de väl vara, annars hade han inte blivit framröstad. Trump är alldeles klar i huvudet, det blir inget problem, och sedan har han i stället den för en vicepresident ovanligt unge Vance som parhäst. Tror de kan bli en jättebra duo faktiskt!
  • Cathariiina

Som jag har skrivit tidigare: om jag skulle bo i USA och ha rösträtt där på riktigt, så skulle jag få ett svårt dilemma, för jag skulle också oroa mig över hur det skulle bli om man skulle bli sjuk eller fattig eller inte kunna betala för sina barns universitetsstudier, under republikanskt styre.

Men ideologiskt och kulturellt så är republikanerna så mycket sundare än demokraterna, och trots att man kan tycka vad man vill om deras åsikter om allmän sjukförsäkring, allmänna studiebidrag till studenter och sådant, så står de ÄVEN för allt det fina och positiva i den gamla pionjärandan. Och Mr Trump kommer så nära den som en modern amerikan kan komma. Något sådant här: Drömmer

• Cathariiina
    Anonym (Mano) skrev 2024-07-26 19:33:49 följande:
    Är inget fan av varken republikanerna eller demokraterna men måste jag välja blir det demokraterna. Bättre miljöpolitik, större allmän välfärd och bredare socialt skyddsnät. Demokraternas största nackdel är deras woke-ifiering och att de är så drogliberala.

Jag håller med republikanerna om att framgång är något nästan alla kan skapa själva. Men man måste finnas där på ett bättre sätt för de som misslyckas. Å andra sidan är även demokraterna för långt till höger i de frågorna. Direkt skamligt hur delar av städer som LA och SanF ser ut nu för tiden. Men jag vet att de är styrda av demokraterna.
    Ja, det kan man ju verkligen fråga sig hur det kan finnas så många utfattiga människor, som bor i trailer parks eller direkt på gatan, i de "goda" och "humanistiska" demokraternas delstater... Är det aldrig någon som frågar partiföreträdarna om det? Eller tas det liksom för givet i USA, att det är de utslagnas eget fel?
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?