KillBill skrev 2024-07-26 10:10:04 följande:
Det är bra att du är så tydlig med dina äckliga fördomar. Jag har jobbat i det privata näringslivet i hela mitt liv och jag vet hur viktigt det är med en jämn könsfördelning på en arbetsplats. Det blir helt enkelt mycket bättre.
När det gäller tester för att bli antagen som brandman så att man kompletterat de tidigare fys-testerna (som främst fokuserade på styrka och uthållighet) med mer yrkesspecifika moment som simning med livräddning, tunga lyft och hinderbanor som simulerar verkliga brandmannainsatser?. Idag görs dessutom en mer omfattande mental och psykologisk utvärdering som numera även innefattar tester för att bedöma kandidaters förmåga att arbeta i team, hantera stress och lösa problem effektivt. Jag tycker det verkar mycket bra,
Konstigt, det är inte min erfarenhet alls. Det blir bäst med kompetent personal i min erfarenhet, oavsett kön.
Men det inser du väl själv, att kvinnor inte kan vinna en tävling i simning med livräddning (om de inte specifikt sökt upp tävlingssimmerskor och fått dem att ansöka, medan alla männen bara har den vanliga simkunskapen från skolan), tunga lyft eller hinderbanor? Det GÅR ju inte, av rent fysiska medfödda skäl. En annan negativ effekt av de sänkta kraven är för övrigt att även mindre och svagare MÄN som inte heller skulle ha haft en chans att bli brandmän tidigare, kommer in nu. Detta var för övrigt också en tanke med de sänkta kraven, att få in män från etniska grupper där människorna är kortare och svagare än nordbor.
"
Idag görs dessutom en mer omfattande mental och psykologisk utvärdering som numera även innefattar tester för att bedöma kandidaters förmåga att arbeta i team, hantera stress och lösa problem effektivt." - fattar du inte att detta bara är SNÖMOS för att kunna kvotera in de olika grupperna som ska kvoteras in? Samma sker för övrigt i detta nu på polishögskolan. För att det inte går att bedöma objektivt, på samma sätt som man kan bedöma styrka eller snabbhet objektivt. Då kan psykologerna skriva att den här kvinnan är en HEJARE på de här sakerna, så att hon ska bli inkvoterad trots de mycket sämre fysiska resultaten än den manliga kandidat som i stället får ett "tack för visat intresse".
Samtidigt slutar de stora, starka, trygga männen att söka eller slutar, för de känner sig inte trygga i jobbet när de inte kan lita på de små, spensliga personerna de måste samarbeta med i så fall. Så det blir bara sämre och sämre på alla sätt.
För att återgå till USA så gör de samma sak på NASA, och jag råkar veta att det finns mycket ilska över detta i befolkningen, speciellt som resultaten i rekryteringsprocessen är hemligstämplade. D.v.s. vanligt folk, som betalar för rymdfärderna (och det är en enorm kostnad i USA:s budget, där skulle det kunna bli flera stora gratis-sjukhus för samma slant), får inte veta på vilka grunder kandidaterna har valts. Det är dock UPPENBART att teamen sätts ihop på WOKE-grunder nuförtiden - till skillnad från på 1960-talet då bara de allra bästa fick bli astronauter, the true grit, och detta var alla pojkars dröm.