Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Cathariiina skrev 2024-09-22 10:25:29 följande:
    Men ändå är det DU som vill ha de fundamentalistiska invandrarna här i Sverige? Förstår du själv hur mycket syntax error det verkar?
    Jag gissar på att dessa 'fundamentala invandrare' inte ens bemöts med en bråkdel av kritiken som exempelvis riktas mot dig.

I allmänhet så finns det ingen kontaktyta överhuvudtaget mellan de två grupperna i vår svenska vardag.

I regel vill kritikerna bara ha 'fundamentalistiska invandrare' innanför landets gränser och sedan inte veta av dem överhuvudtaget - varför vi har några av Europas mest segregerade städer.

Lägg exempelvis märke till språkbruket: du och republikanerna adresseras i direkt bemärkelse - det vill säga i person och/eller grupp - när det dock handlar om 'fundamentala invandrare' så adresseras de oönskade fenomenen istället.

Samtidigt propagerar man för att samma utveckling ska ske i USA. Hela världens länder - nåja, hela västvärldens länder - ska tydligen delas upp i massa enklaver som man själv inte ens tar i med ord.

Allt ter sig så vackert i teorin men det är i praktiken som sanningen syns.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    nihka skrev 2024-09-22 12:11:43 följande:
    Vilket kan utläsas här:

www.worldvaluessurvey.org/WVSContents.jsp
    Tror man det så kan man inte tyda mätningen korrekt.

Det WVS-mätningen visar är att det inte finns någon generell kontakt överhuvudtaget mellan grupperna "Protestant Europe"/"English-Speaking" respektive "African-Islamic" i de värderingar som mäts.

Mätningen är inte subjektiv i sådan bemärkelse att man kan projicera sin egen världsbild på resultaten. Alla som i din - högst personliga - mening klassas som "traditionella" hamnar helt enkelt inte till vänster på en global skala.

Hade 'Herrens hage' varit så simpel/hela världens människor så lika - då hade även mätningen varit helt onödig att genomföra, om man tänker efter.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-09-22 13:01:50 följande:
    Hyckleriet blir så tydligt när folk kritiserar fundamentalism bland  invandrare men 
    är positiv till fundamentalism i USA där 10 åriga flickor nekas abort och skolbiblioteken rensas från litteratur som fundamentalisterna tycker är ogudaktig. 

Den enda rimliga hållningen är självklart att kritisera all typ av fundamentalism oavsett om den kommer från extremt kristna, islamister eller MAGA grupperingar. 
    Absolut, resultatet blir ju det samma oavsett om det grundas i islam eller kristendom. Vem är dock positivt inställd till exemplet du tagit upp här, i faktiskt mening? - jag är osäker på att det överhuvudtaget finns någon.

I övrigt så befinner sig fenomenet på statlig nivå i USA precis som Donald Trump vill ha det och som personligen är för undantag vid våldtäkter med mera. Varför hela diskursen känns lite märklig då ingenting kommer ändras i sak - om nu Donald Trump får sitta som president en sista termin.

Det är alltså demokratiska utslag på statliga nivåer som avgör frågan i USA och att vara emot det i sak - i praktiken verka för mindre folkmakt och en ytligare demokrati - känns för min del fel i sig (även om jag i övrigt kan ha motstridande åsikter i abortfrågorna som så).

Sedan handlar det inte riktigt om 'extremt kristna' eller för den delen om 'extrema muslimer' utan det finns en uppenbar faktor som har en avgörande roll i sammanhanget - att man vill göra politik av sin religiösa åskådning, det vill säga att man vill tvinga på den även utanför sin egen sfär.
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-09-22 15:40:33 följande:
    Det är Donald Trumps politik och beslut  som ledde till aborter brev en fråga på delstatsnivå vilket resulterat i att vissa delstater har infört en fundamentalistisk abort politik. Donald Trump har också utryckt att han anser att det borde finnas någon typ av straff när kvinnor väljer att resa till andra delstater för att genomgå abort. 
    Precis och han skulle bli omåttligt impopulär bland sina väljare om han försökte centrera tillbaka demokratin. Problemet kan inte vara att fler än tidigare fick möjligheten att forma sin egen tillvaro - då har man mer problem med 'folkmakt' än någonting annat i ämnet.

Kan du hänvisa till källan där sådana åsikter uttrycks?
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-09-22 15:47:39 följande:
    Trumps vicepresident, J.D. Vance, är en stark motståndare till abort och stödjer begränsningar av aborträtten. Han har uttryckt att han är "pro-life" och har upprepade gånger stöttat lagstiftning som begränsar abortmöjligheter. Det är inte osannolikt att Trump trillar av pinn och då kommer USA styras av J.D. Vance..
    Den republikan som centrerar tillbaka folkmakten kommer att förlora det folkliga stödet som har gett republikanerna momentum.

Det vore raka motsatsen till vad strömningen i fråga ber om.
  • Digestive
    Cathariiina skrev 2024-09-23 13:29:21 följande:
    Detta är också något som Pro-Harris- (eller ska vi kanske hellre uttrycka det "anti-Trump")-sidan här i Sverige inte förstår, och vi ser det även här i tråden: de restriktiva abortlagarna i vissa delstater är inte något som har påbjudits uppifrån, ifrån presidenten eller kongressen. Utan det är något som har beslutats i respektive delstat, och vilka som sitter i delstataparlamenten och kan besluta sådant har i sin tur bestämts av folket som bor i delstaten, som har röstat fram sina representanter i demokratiska val. 

För att förklara på en femårings nivå: om en stat i USA har en restriktiv abortlagstifning, så beror det på att folket i den delstaten VILL HA en restriktiv abortlagstiftning. Fattade alla nu..? 

Tycker ni att det inte ska vara demokrati? Vem ska få bestämma om delstatens lagar i frågan, om inte de som bor i delstaten och lever sina liv där och arbetar och betalar skatt (som bland annat går till läkare och sjukhus), liksom? Vem ska annars bestämma det?  Ska lagarna ändras var fjärde eller åttonde år, efter varje ny presidents personliga åsikt i frågan? Skulle det vara bättre eller vad MENAR ni egentligen?
    De verkar ha hållningen att folkmakt är väldigt bra när de gillar utfallet respektive mindre bra när de inte gillar utfallet.

Gillar de inte utfallet så verkar de även beredda med att inskränka folkmakten i en demokrati och för att nå ett utfall som de gillar.

Det känns som en ganska typisk 'slippery-slope' när man saknar ett gediget förhållande med dygdetik. Alternativt att folkmakten inte känns tillräckligt viktig för att vara en dygd, per se - det vill säga inte hanteras som någonting eftersträvansvärt i alla lägen.

Det är tämligen arketypiskt för kollektivistiska strömningar att vilja centrera makten (under 'rätt' ledarskap, såklart - för det låter givetvis annorlunda om 'fel' ledarskap axlar samma koncentration av makt).

För egen del så är folkmakt i allra högsta grad en dygd. Ju högre folkmakt desto mer dämpas de negativa konsekvenserna som uppstår kring en storskalig makt under falska auktoriteter.
  • Meddelande borttaget
  • Digestive
    Anonym (Hoppas kan man) skrev 2024-09-23 19:25:32 följande:

För demokratins skull - och då definitivt inte enbart i USA så vore det mycket välgörande om Trump förlorar valet och det utan att han börjar gnälla om valfusk och uppmanar sina stödtrupper till inbördeskrig.

Tanken på tre lättkränkta lögnaktiga gubbar vid makten i Kina, Ryssland och USA  skrämmer!

Hur var Trumps kontakter med Kina, Ryssland, Nordkorea, Saudi Arabien under hans fyra år vid makten?

Jag tror inte att Trump är 'the salvation for the US and A' men Demokraterna har en historia av krig som känns väldigt, väldigt olustig i dessa tider. VÄLDIGT olustig.

Hur har Demokraterna historiskt betett sig i krigstider? - det är ett digert 'track record' sedan 1776.

Men visst låter det bra. Om det är någonting som Demokraterna kan så är det att 'prata'.
  • Meddelande borttaget
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-09-25 06:44:23 följande:
    Det är en felaktig analys att SD och S är två sidor av samma mynt. Tvärtom har SD drivit politiken högerut och M, KD och L har hängt på. Idag pekas därför sympatisörer som sympatiserar med centerpartiet och som tidigare sympatiserade med Liberalerna för att vara vänster. Situationen i Sverige är således inte helt olik den i USA.. 
    Det är inte en felaktig analys om du ser på faktorerna som jag tog upp. Med helt andra faktorer kan du dock få helt andra resultat men då slutar det att vara min analys.
    Anonym (Hoppas kan man) skrev 2024-09-25 16:38:08 följande:
    Med motsvarande argumentationsteknik kan man om man lider brist på förmåga att orientera sig relativt tid och rum komma fram till att svenska kungahuset borde avskaffas eftersom kungligheter historiskt inte enbart har haft för vana att mana till krig utan också att starta dem. Dessutom kan den kungliga vurmen för det tyska te sig obehaglig mot bakgrund av händelser före, under och efter det senaste världskriget.

Jag kommer på rak arm bara på två konflikter under min livstid som inneburit att USA startat krig - Irak och Afghanistan. Båda dessa startade under en republikansk president.

Jag har läst igenom tråden nu och det förvånar mig inte att det finns några grabbar som gärna grabbar tag i och låter sig omformas av Trump och andra autokraters tankevärld. Men vad jag inte kan förstå är att nästan hälften av USA:s röstberättigade kan tänka sig att rösta på en egenkär narr som varken kan eller vill skilja mellan lögn och sanning.

Kanske särskilt tragikomiskt att så många kristna tänker sig rösta på en person som i sitt sätt att vara är en antites till åtminstone de fem sista av de tio budorden
    Javisst, om vi leker med tanken att kungahuset skulle ha någon politisk makt i Sverige och lägger till faktorer som jag aldrig har nämnt.

Ni två är säkerligen ute på rätt spår om det inte vore mitt spår som ni försökte att följa. Mer tid än så ger jag inte halmgubbar.

Hur som haver så är ingen av kandidaterna bra i mina ögon men i min mening kommer de med olika farhågor:

- Vinner Harris så finns det en risk att diverse krigstillstånd i världen förvärras.

- Vinner Trump så finns det en risk att vi får mindre stöd i vårt närområde och med oroligheterna där.

Övrigt är problem för transkontinentala kulturkrigare och folket i USA.
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?