Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

ClumsySmurf skrev 2024-08-23 18:55:11 följande:
    Är det inte lika ohederligt att alltid ignorera extremfallen?

Om även ett fosterliv är kyrkligt heligt redan vid befruktnining blir det då inte något motsägelsefullt att se de som vill mörda foster som vuxna och mogna nog att ta hand om barn?
    Man kan ju ha olika regler för normalfallen och extremfallen - så tycker jag att det ska vara också. Men jag säger att man måste FÖRSTÅ de verkligt djupt troende människorna OCKSÅ. 

Jag tror att vi måste arbeta på attitydförändringar, eller attitydTILLBAKAförändringar, helt enkelt. En annan, äldre syn på sex, relationer, äktenskap och familj. Back to basics. Det kommer aldrig att fungera till hundra procent på alla individer, men vi måste försöka gå tillbaka dit så mycket som det går. 
  • Meddelande borttaget
  • Cathariiina
    www.facebook.com/officialteamtrump/videos/508039238479264/

Om vikten av att hålla gränsen mot Sydamerika stängd. Jocelyn Nungarays - en 12-årig flicka som våldtogs och mördades av två illegala invandrare ifrån Venezuela i juni - berättar om sorgen på Trumps konvent. 

Här är mer om den hemska händelsen:

www.fox26houston.com/news/jocelyn-nungaray-case-search-warrant-reveals-suspects-pointing-finger-each-other-over-her-murder
  • Cathariiina
    Mrs Moneybags skrev 2024-08-23 20:58:04 följande:
    Det råder ingen brist på våldsbrott i USA dessvärre! Där har de en betydligt värre situation än Europa. 
    Ja, och då blir det ju inte bättre av att släppa in nya skurkar från Sydamerika... För övrigt är vår situation här i Sverige värre än USA:s (som helhet). Vi har ironiskt nog till och med mer skjutvapenvåld.
  • Cathariiina
    ClumsySmurf skrev 2024-08-23 21:22:23 följande:
    Att stötta "defund the police" var nog inte helt genomtänkt av
    Harris
    Davis is talking to me from a room lined with books in the home she shares with her civil partner, Gina Dent, a fellow professor at the University of California, Santa Cruz. The two women have a lot in common. They have just written Abolition. Feminism. Now. together with two other authors (Erica R Meiners and Beth E Richie). At the heart of the book is the demand to defund the police, demilitarise the army and halt prison construction. The authors argue that all three perpetuate violence, inequality and structural racism. Davis?s politics are expressed not merely in what she writes, but how she writes. Although there are four authors, the book is written in one voice. Its form reflects her belief in collective action.

www.theguardian.com/us-news/2022/mar/05/angela-davis-on-the-power-of-protest-we-cant-do-anything-without-optimism
    Nej, det är ju märkligt. Men antagligen en kvarleva efter BLM-rörelsen, då polisen sågs som en ond makt. Även vårt vänsterpack ser på polisen så, eller i alla fall de mest hard core. Kommer ihåg när "Kakan" skrev något föraktfullt och nedsättande om polismännen som mördades i Malexander, t.ex..
  • Cathariiina
    molly50 skrev 2024-08-28 11:56:21 följande:

Men nu är det väl ändå en viss skillnad på att inskränka på yttrandefriheten och på att inskränka på rätten att sprida desinformation.
    Yttrandefriheten ska användas under ansvar. T ex så ska den inte användas till att sprida desinformation.
    Jag kan inte se problemet med att inte tillåtas att sprida desinformation.

Ja, men så fort det sitter några människor och ska besluta om VAD som ska räknas som "desinformation", så blir det en bias. Republikaner och demokrater kommer att tycka olika om många upplysningar, när det gäller det. Och det är extra illa när statsmakterna kan hindra en upplysning från att nå ut I FÖRVÄG. Det är sådant de sysslar med i Ryssland och Kina. Bättre då att låta informationsutbytet vara fritt, och att själv bidra med det som man tycker är rätt information. 

Ta detta med munskydden under covid t.ex.. Trump anklagades för att sprida desinformation, när han hånade dem som hade på sig munskydd. (Men så småningom kom han själv runt och bar det i vissa sammanhang.) Samtidigt tyckte Tegnell samma som Trump, d.v.s. att vi INTE skulle ha på oss munskydd. Var det desinformation när Trump sa det, men en helt korrekt upplysning när det var Tegnell som sa det? Och först och främst: vem kunde avgöra detta just då, mitt under brinnande pandemi?

Nä, censur kan aldrig leda till något gott. 
  • Cathariiina
    molly50 skrev 2024-08-28 13:34:05 följande:
    Fast desinformation är väl just desinformation. Ingen kan besluta att det är något annat.
    Jag kan inte förstå hur man kan tycka det är rätt att desinformation ska få spridas,kanske med fara för andra människors liv.

Men nu är det väl skillnad på när en läkare uttalar sig om sådana saker och när en person som inte vet ett dyft om sjukvård hånar andra människor för att de lyssnar på sjukvårdsutbildade?
    Tegnell var ju också läkarutbildad, men han tyckte tvärtom gentemot nästan alla andra medicinska rådgivare till regeringar i hela världen. Det var inte bra att ha munskydd, det var inte bra att stänga gränserna, det var inte bra att ha lockdown, det var inte bra att begränsa vilka människor medborgarna träffade, det var inte bra att stänga skolorna, det var inte bra att stänga flygplatserna, det var inte bra att kräva negativt testresultat för att få komma in i vissa lokaler, det var inte bra att ställa in tänkbara smittillfällen som melodifestivalen, det var inte bra att uppmana människor att arbeta hemifrån...

Om en uppgift är felaktig, så är den naturligtvis felaktig vare sig det är en läkare, en gatsopare eller en president som har yttrat den. Och samma om den är riktig, naturligtvis. Det är väl bättre att alla får yttra sig fritt, och sedan får människorna själv bestämma vem de vill tro på?
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-08-28 15:06:02 följande:

Ingen kunde ju veta i förväg vad som var bäst. Jag tycker Tegnell/Sverige hade rätt i att inte stänga ned alla skolor och att inte ha lockdown. Det hade England och det gick väl inte bättre för England än för Sverige.

Men här handlade det om bedömningar.

Fakta är annan sak. Som när Trump påstod att Obama inte var född i USA och därför egentligen inte hade rätt att bli president.

Dock har ordet "desinformation" använts i coronadebatten på båda sidorna. Och om jag ska vara ärlig, så tror jag att det var en del medveten desinformation ifrån Tegnell och FHM. De hade att ta hänsyn till så mycket annat än själva smittspridningen (till skillnad från andra länder, där man fokuserade på att få slut på smittspridningen och därmed rädda liv).

I dagens Sverige är t.ex. detta med jämställdhet paramount, och det VAR en orsak till att skolor och daghem inte stängdes. Myndigheterna visste, att i så fall skulle det mest vara mammor som stannade hemma med barnen, och då skulle en del upptäcka att de trivdes med det, och kanske stanna hemma för gott. Och så kan vi ju inte ha det i Sverige, där män och kvinnor ska vara precis lika.

Därför ljög Tegnell tyvärr medvetet väldigt länge att barn inte kan smittas av corona, och inte heller smitta vidare. Vilket var rent bullshit och det MÅSTE en smittskyddsläkare förstå. Finns ju inte en enda sjukdom som smittar bara vuxna men inte barn (rätta mig om jag har fel), och när han sa det fanns det redan statistik på coronadöda, där det även ingick avlidna barn... DET kan man kalla "desinformation"! 

Nja, detta med Obama var också en bedömningssak, eftersom Hawaii kom med i USA sent, och det inte var helt klart vilket år Obama var född. 
  • Cathariiina
    molly50 skrev 2024-08-28 16:31:12 följande:
    Men om alla ska få bestämma vem eller vad de vill tro på så kan ju precis vad som helst spridas runt. Kanske med fara för andras liv.
    Det tycker inte jag är rätt.

För övrigt så vet jag att Tegnell är läkare.
    Och det var väl inte många andra länder som lyckades bättre än Sverige med att förhindra smittspridningen även om de stängde ner helt och hållet.
    Men nu är väl inte ämnet covid.
    Sorry, jag tycker ofta att du ger kloka råd i relations- och familjefrågor, men när det gäller utrikespolitik och sådana tyngre ämnen så är du inte med i matchen. 
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?