Xenia skrev 2024-08-28 15:06:02 följande:
Ingen kunde ju veta i förväg vad som var bäst. Jag tycker Tegnell/Sverige hade rätt i att inte stänga ned alla skolor och att inte ha lockdown. Det hade England och det gick väl inte bättre för England än för Sverige.
Men här handlade det om bedömningar.
Fakta är annan sak. Som när Trump påstod att Obama inte var född i USA och därför egentligen inte hade rätt att bli president.
Dock har ordet "desinformation" använts i coronadebatten på båda sidorna. Och om jag ska vara ärlig, så tror jag att det var en del medveten desinformation ifrån Tegnell och FHM. De hade att ta hänsyn till så mycket annat än själva smittspridningen (till skillnad från andra länder, där man fokuserade på att få slut på smittspridningen och därmed rädda liv).
I dagens Sverige är t.ex. detta med jämställdhet paramount, och det VAR en orsak till att skolor och daghem inte stängdes. Myndigheterna visste, att i så fall skulle det mest vara mammor som stannade hemma med barnen, och då skulle en del upptäcka att de trivdes med det, och kanske stanna hemma för gott. Och så kan vi ju inte ha det i Sverige, där män och kvinnor ska vara precis lika.
Därför ljög Tegnell tyvärr medvetet väldigt länge att barn inte kan smittas av corona, och inte heller smitta vidare. Vilket var rent bullshit och det MÅSTE en smittskyddsläkare förstå. Finns ju inte en enda sjukdom som smittar bara vuxna men inte barn (rätta mig om jag har fel), och när han sa det fanns det redan statistik på coronadöda, där det även ingick avlidna barn... DET kan man kalla "desinformation"!
Nja, detta med Obama var också en bedömningssak, eftersom Hawaii kom med i USA sent, och det inte var helt klart vilket år Obama var född.