nihka skrev 2024-07-16 22:41:20 följande:
Här har inte "rättfärdigats" något utan krasst konstaterats att människan (ditt ordval) inte är så odelat älskad som vissa här i tråden påstår. Hörde att ytterligare en person har dödats nu. Nåt om en kniv på ett Trumpmöte. Märkligt sätt att visa kärlek...
Jag har inte berört gärningsmannens mentala status men jag undra över graden av inbillningsjuka hos de som tror det.
...och vilken politiker är odelat älskad..? Det måste vara en mycket slätstruken politiker i så fall, som inte lyckas reta upp NÅGON... "He makes no friend who never made a foe", som Tennyson skrev.
När det gäller mord på högt uppsatta politiker, så handlar det för övrigt sällan eller aldrig om själva politiken. De som gör sådant är galningar, ofta väldigt ensamma och misslyckade människor, som tänker att detta är deras enda sätt att själva bli kända. Och att även om de dör på kuppen, så blir de postumt kända: alla kommer att komma ihåg namnet på den som mördade presidenten, statsministern, den kände sångaren (Tänk John Lennons mördare) o.s.v..
Ibland kan det till och med handla om kärlek och beundran för den man mördar, som har slagit slint (tänk åter på John Lennons mördare t.ex.). Om attentatsmannen är av motsatt kön, handlar det ofta om en ensam människa som blivit förälskad i en vacker och populär kändis, t.ex. en skådespelare eller kunglighet, men när den inser att den aldrig kommer att få kändisen, så vänds kärleken till hat, förföljelser och försök att skada personen i stället, typ stalkingbeteenden.
Palmes mördare var en utbränd missbrukare (om det nu var han, men vem skulle det annars ha varit). Även påvar har varit utsatta för mordförsök, tänk Johannes Paulus t.ex., som var nästan odelt älskad av hela den kristna världen - där var attentatsmannen en galen muslim.
Så NEJ man kan inte säga att det faktum att någon mördar eller försöker mörda en känd person, är något slags bevis på att den personen "inte är älskad"... Det var nog faktiskt något av det dummaste jag någonsin hört eller läst.