• Anonym (Rally)

Trump skjuten inatt!

Känns overkligt. Trump är träffad men lever och inte allvarligt skadad. 

Hur tror ni det påverkar valet?

• Svar på tråden Trump skjuten inatt!
  • Anonym (Rally)
    Bra att hon medger att hon är dålig men ännu sämre att hon inte avgår då.

Finns ändå skäl att vara tacksam över vad som kommer att bli effekterna av den här händelsen. Det lär ha fått även de mest inbitna kvoteringsivrarna att ifrågasätta vad de håller på med. Det är ingen lek utan människoliv står på spel.
  • Anonym (Rally)
    Cathariiina skrev 2024-07-18 09:29:38 följande:
    Hur resonerade kvinnan då, när hon menade att taket, som var inom prickskytteavstånd från talarstolen, inte behövde hållas under uppsikt? Du som vet hur hon tänkte där? 
    Man kan göra misstag. Problemet jag har med henne är att hon är inkvoterad. Så att hon gör ett dåligt jobb är ingen slump utan en direkt konsekvens av tillsättningen.

Egentligen är det Biden som är ansvarig för den usla säkerheten i samband med Trumps tal. Hade han tillsatt en kompetent ledning för Secret service så hade detta aldrig hänt.
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-07-18 09:27:54 följande:
    Det är dock ett faktum att kvinnor är kortare och spensligare än män. Sedan skulle man förstås, om man nu absolut måste ha kvinnor i en livvaktsstyrka. av Woke-skäl, kunna välja några ovanligt långa och muskulösa kvinnor, som med sina kroppar kan skydda presidenten lika bra som sina manliga kollegor. Men som så ofta i sådana här fall, så har det inte gjorts. Detta har slagit mig många gånger, att när det ska kvoteras in en kvinna så blir det oftast inte ens den bästa tänkbara kvinnan för uppdraget, utan det blir någon dålig. Som när Mona Sahlin blev ledare för S t.ex., fast det fanns kvinnor i partiet som var både smartare, mer välutbildade, mer språkkunniga, bättre talare o.s.v..  Tänk Anna Lindh. Jag vet inte riktigt varför det blir så, så ofta - jag har även sett det i mitt IRL-liv.

Eller ett annat exempel, mer relevant för tråden: NASA. Förr var det de allra bästa männen som valdes ut till astronauter, och de måste vara antingen civilingenjör inom någon relevant teknisk inriktning, eller stridspilot, och helst både och (vår egen Wandt är för övrigt både och, men han tog sig upp i rymden på annat sätt än genom NASA). Men sedan när instruktionerna kom att det måste vara hälften kvinnor i besättningarna, så tog de in kvinnor som VARKEN var ingenjörer ELLER stridspiloter - trots att sådana faktiskt finns i USA. Är inte det märkligt?

Det verkade vara mer viktigt att kvinnorna hade någon intressant bakgrund, som t.ex. Meir som i svensk media kallades för "svenskan" för att hennes mor kom från Sverige. Hon var judinna och hade vuxit upp på kibbutz... Då gick det bra att hon inte visste något om ingenjörsvetenskap, teknik, rymdfart, rymdfarkoster, flygplan...
    Du vet inte heller vad "kortväxt kvinna" betyder.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Cathariiina
    nihka skrev 2024-07-18 09:58:55 följande:
    Du vet inte heller vad "kortväxt kvinna" betyder.
    Sluta märka ord. Och det är dessutom du som har fel här, för du tänker nog på "extremt kortväxta", d.v.s. den grupp som tidigare kallades för "dvärgar". Förhoppningsvis har inte Biden känt sig tvungen att kvotera in en av dem i livvaktsstyrkan... (Fast ingenting är omöjligt i Demokraterna, sunt förnuft finns inte hos dem.)
  • nihka
    The Babylon Bee är en satirisk fake news sajt.
    Anonym (Rally) skrev 2024-07-18 09:41:31 följande:

Finns ändå skäl att vara tacksam över vad som kommer att bli effekterna av den här händelsen. Det lär ha fått även de mest inbitna kvoteringsivrarna att ifrågasätta vad de håller på med. Det är ingen lek utan människoliv står på spel.

• Cathariiina
    nihka skrev 2024-07-18 10:08:02 följande:
    The Babylon Bee är en satirisk fake news sajt.
    Anonym (Rally) skrev 2024-07-18 09:41:31 följande:

Japp, men de slår ofta huvudet på spiken. Och som verkligheten har blivit i USA nu under Biden, så är det ofta svårt att skilja på vad som är satir och vad som skulle kunna vara en riktig nyhetsartikel. 
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-07-18 10:03:35 följande:
    Sluta märka ord. Och det är dessutom du som har fel här, för du tänker nog på "extremt kortväxta", d.v.s. den grupp som tidigare kallades för "dvärgar". Förhoppningsvis har inte Biden känt sig tvungen att kvotera in en av dem i livvaktsstyrkan... (Fast ingenting är omöjligt i Demokraterna, sunt förnuft finns inte hos dem.)
    Ja, det tyckts vara väldigt viktigt för dig att jag och andra har fel, men dessvärre för dig är det återigen du som inte har koll:

fkv.se/

Det fanns inga kortväxta kvinnor i tjänst hos Secret Service på skjutningsdagen Således fanns det inga att plocka bort till nästa taltillfälle för Trump.

• nihka
    Cathariiina skrev 2024-07-18 10:10:31 följande:
    Japp, men de slår ofta huvudet på spiken. Och som verkligheten har blivit i USA nu under Biden, så är det ofta svårt att skilja på vad som är satir och vad som skulle kunna vara en riktig nyhetsartikel. 
    Du har uppenbarligen problem med att skilja satir från nyheter. Tydligen är det även Bidens fel att Trump inte fick det dinosarieplåster på örat han ville ha och så fel smak på godisklubban:

babylonbee.com/news/trump-disappointed-nurse-didnt-give-him-the-dinosaur-bandage
  • Cathariiina
    nihka skrev 2024-07-18 10:15:11 följande:
    Ja, det tyckts vara väldigt viktigt för dig att jag och andra har fel, men dessvärre för dig är det återigen du som inte har koll:

fkv.se/

Det fanns inga kortväxta kvinnor i tjänst hos Secret Service på skjutningsdagen Således fanns det inga att plocka bort till nästa taltillfälle för Trump.
    Om de har ändrat termen själva, så tycker jag att det var dumt, för hur ska man då beskriva människor som inte precis hör till den gruppen, men som ändå är kortvuxna? Typ under 173 cm för män och under 163 cm för kvinnor?

För ett jobb som livvakt är det väl lämpligt att ingen är under 180 cm i alla fall, och att man alltid väljer ut dem som ska skydda en viss person, så att samtliga är längre än den personen. Tanken är ju att de ska bilda klunga och skydda skyddsobjektet med sina egna kroppar, medan de snabbt för honom mot bilen. Går inte om hans huvud sticker upp ovanför deras, som det gjorde i fallet vi diskuterar i tråden. Det kan även vara svårt för en gammal människa att gå raskt med böjda knän eller nedhukad. 

Det är tyvärr samma problem i Sverige: förr var längdgränsen för att söka till Polishögskolan 180 cm, men sedan kom någon på att man måste kvotera in kvinnor samt personer från platser på jorden där människor är kortare än nordbor. Och då togs längdgränsen bort, tror inte att det finns någon officiell längdgräns alls längre faktiskt... Och då händer det ju sådant här. Det är livsfarligt. 

Uttagningen till svenska polisutbildningen är också intressant på ett annat sätt: det är olika krav på fystesterna för manliga och kvinnliga sökande!!! Hur tänker man då: springer bovarna långsammare, slår lösare, gör mindre motstånd o.s.v. om det är två små, tunna kvinnliga poliser? Skurkarna kanske är gentlemän? Drömmer
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-07-18 09:29:38 följande:
    Hur resonerade kvinnan då, när hon menade att taket, som var inom prickskytteavstånd från talarstolen, inte behövde hållas under uppsikt? Du som vet hur hon tänkte där? 
    Hur vet du det? Menade hon det? Var har du läst det? Eller har du pratat med henne? Eller är det nåt du har fantiserat ihop i vanlig ordning?
Svar på tråden Trump skjuten inatt!