• Anonym (Anders)

Blir irriterade på dessa som jobbar hemifrån

Alltså jag och andra på företaget blir irriterade på dessa svikare som jobbar hemifrån medan alla andra jobbar på kontoret. De känns som främmande personer, de beter sig inte ens som kollegor längre. De hälsar inte och drar hem så fort som möjligt. De förstör gemenskapen och bidrar till en dålig stämning. Jag får lust att ge dem en utskällning. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Blir irriterade på dessa som jobbar hemifrån
  • hejsanhå

Trist att inte ha något liv utanför arbetsplatsen, så man lägger sin tid på att sitta och sura över huruvida folk arbetar hemifrån eller inte.

• Anonym (Cat)
    Anonym (T) skrev 2024-07-18 11:07:11 följande:
    De är självständiga och sitter i kunduppdrag. Jag har varit chef över konsulter som sitter i kunduppdrag 100%. De här personerna behöver inte träffa chefen speciellt ofta, annat än för utvecklings- och lönesamtal. Är det något tar man det lika gärna digitalt. Mindre självständiga personer behöver mer guidning.

Precis så! Även före pandemin var det inte ofta som mina medarbetare var inne samtidigt, vare sig med mig eller varandra.
    Vi genomför medarbetarundersökningar 3 ggr per år, som är anonyma. Vi vet alltså att medarbetarna trivs bättre än tidigare, då de har den här typen av flexibilitet. Och jag som chef får något högre betyg än tidigare.

När nya medarbetare börjar är jag givetvis inne på kontoret oftare, varje dag de första veckorna. Men när medarbetaren kommit in i uppdrag så är denne oftast hos kunden i början i alla fall. Efter hand ges möjlighet att jobba på distans eller på kontoret.

Vi säkerställer alltid chefsnärvaro på kontoret, alla dagar i veckan och roterar det ansvaret. Men mina medarbetare söker alltid mig ändå i första hand, vare sig jag jobbar hemifrån eller är på kontoret.

• Anonym (Glader)
    Anonym (Anders) skrev 2024-07-12 19:00:53 följande:
    Blir irriterade på dessa som jobbar hemifrån

Alltså jag och andra på företaget blir irriterade på dessa svikare som jobbar hemifrån medan alla andra jobbar på kontoret. De känns som främmande personer, de beter sig inte ens som kollegor längre. De hälsar inte och drar hem så fort som möjligt. De förstör gemenskapen och bidrar till en dålig stämning. Jag får lust att ge dem en utskällning. Vad tycker ni?

Trist inställning du har. Själv skulle jag bara åka in max 1gång/v om jag fick välja. Jag är en sån som både kollegor och chefer vill ha omkring sig för att jag är glad o trevlig. DET är irriterande om något! Inte mitt problem att de har tråkigt för att inte jag är där. Jag är anställd för min kompetens och inte för att underhålla kollegor.
  • Anonym (Love)

Förstår inte vad ditt problem är. Så länge jobbet blir gjort så är det väl lugnt? Folk har väl ett liv på hemmaplan som dom vill hem till istället för att sitta på ett kontor med gråa kontorsråttor som dig hela dagen? 

• EpicF

Den svenska svartsjukan. Har chefen förbjudit dig art jobba hemifrån? 

För alla fungerar det inte och det är nog därför chefen inte anser att du ska göra det. 

Du får bara acceptera att dina kollegor jobbar hemifrån för att de presterar bättre hemifrån än från arbetsplatsen. 

• EpicF
    Anonym (Hemifrån) skrev 2024-07-13 12:34:51 följande:

Men alltså, om arbetet är ordnat så att du får ta deras jobb för att de får mindre gjort hemma, så ska du tala med din chef om det. Men annars har du inte med det att göra. 

Jag arbetar också hemifrån, i mitt fall är det dock så att nästan alla gör det, så det är det normala. Firman tjänar ju också på det i och med att de kan ha mindre lokaler, och datorer och internetuppkoppling står vi för själva. Så det är inget problem med kollegorna - som jag överhuvudtaget inte känner, fast jag planerar faktiskt att gå på nästa "aftonträff". Detta är dock frivilligt, det är mer en social grej. 

Dock stöter jag på fördomar och ovilja av ANDRA människor, och det tycker jag är märkligt: "man mår bra av att komma ut bland folk", "man mår bra av det sociala på arbetsplatsen", "det är inte bra att bara vara hemma" o.s.v.. Vad angår det dom, och vad vet de om var JAG mår bäst? Jag har en hel del tråkiga minnen från olika arbetsplatser, av olika konflikter och till och med trakasserier i ungdomen. Jag är så glad att jag slipper sådant nu, och ändå kan tjäna de pengar jag måste tjäna. Livet är kort. 

Dessutom skulle samma människor aldrig gå fram till någon invandrad mångbarnsfamilj där varken mamman eller pappan yrkesarbetar överhuvudtaget, och säga: "man mår bra av att komma ut bland folk", "man mår bra av det sociala på arbetsplatsen", "det är inte bra att bara vara hemma" etc.. Då går det bra.

Man ska väl inte stå för internuppkopplingen själv om man jobbar hemifrån för att underlätta arbetsgivaren...
     Hade jag aldrig gått med på. 
  • Studentpappa
    EpicF skrev 2024-09-18 19:58:53 följande:
    Man ska väl inte stå för internuppkopplingen själv om man jobbar hemifrån för att underlätta arbetsgivaren...
     Hade jag aldrig gått med på. 
    Min nuvarande arbetsgivare betalar vårt internet, men så är jag hemstationerad då jag inte vill bo i sthlm. På mitt förra jobb hade jag kontor men fick jobba hemifrån hur mycket jag ville, då betalade såklart inte jobbet internet. När dom betalade eget kontor.

Men stå för dator själv? Det skulle jag aldrig göra om jag inte var egen. Dom har fått köpa komplett utrustning till mig med skrivbord, stol, skärmar osv. Annars hade jag aldrig gått med på det.
    Ride it like you stole it
  • EpicF
    Studentpappa skrev 2024-09-18 20:09:35 följande:
    Min nuvarande arbetsgivare betalar vårt internet, men så är jag hemstationerad då jag inte vill bo i sthlm. På mitt förra jobb hade jag kontor men fick jobba hemifrån hur mycket jag ville, då betalade såklart inte jobbet internet. När dom betalade eget kontor.

Men stå för dator själv? Det skulle jag aldrig göra om jag inte var egen. Dom har fått köpa komplett utrustning till mig med skrivbord, stol, skärmar osv. Annars hade jag aldrig gått med på det.
    Jag har dator (och telefon) från jobbet, men jobbar enbart hemifrån när jag är förkyld och inte kan gå till jobbet men ändå såpass bra att jag kan jobba hemifrån. Och om jag inte har möten eller dylikt inplanerat. Alla system kommer jag åt från datorn. 
  • Anonym (H)

Gud vad härligt att kunna jobba hemifrån - är avundsjuk på den möjligheten då jag jobbar inom tandvård. Min man tex kan jobba från Spanien en hel del och ändå kunna sköta sitt jobb exemplariskt eller vara hemma med hundarna så de får sällskap. Jag ser det som en möjlighet att kunna vara flexibel så länge man gör det jobb som förväntas av en

• Anonym (igen)

Kunde inte denna tråd fått vila istället för att komma upp till ytan efter 2 månader...

• Tow2Mater
    Studentpappa skrev 2024-09-18 20:09:35 följande:

Eller sa kan man ge och ta lite. Jag har betalat både möbler och ett par extra skärmar själv, skärmarna mest för att det underlättar inte bara ha en. Helt ok tycker jag. Att t ex tjafsa om internet vore ju bara småaktigt.
  • Studentpappa
    Tow2Mater skrev 2024-09-18 23:47:21 följande:
    Eller sa kan man ge och ta lite. Jag har betalat både möbler och ett par extra skärmar själv, skärmarna mest för att det underlättar inte bara ha en. Helt ok tycker jag. Att t ex tjafsa om internet vore ju bara småaktigt.
    Man kan göra så, och det gjorde jag på mitt förra jobb. Då hade jag eget kontor och valet var mitt att sitta hemma. När jag sen blev erbjuden ett annat där dom inte ordnar ett kontor utan det är jobb hemifrån som gäller så kompromissar då iaf inte jag, utan då är det full utrustning som gäller annars stannar jag kvar.

Internet hade jag dock ingen tanke på utan det var något dom sa att dom betalar. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (jury)

Tror att folk ljuger lite grann när dom säger att dom är lika produktiva hemma som på kontoret. Jag har aldrig kommit upp på mer än 80%, ibland så lågt som 60 %. Dom tycker bara om hemarbete just för att det inte är så krävande och det finns så mycket annat man kan göra i arbetstiden.

Tycker också det är irriterande att arbetsuppgifterna favoriserar dom som arbetar hemma iom. det är dom som får göra mer skojiga saker som nyutveckling av nya system som inte kräver fysisk närvaro, mens dom som är på kontoret mer får hålla på med underhåll av gamla system.

Det blir också lätt två arbetsplatskulturer när vissa bara är ansiktsikoner som är uppkopplade från deras sommarstugor och andra småpratar varje dag vid kaffeautomaten.

Tror inte det blir en vinnarstrategi att hemarbete är så accepterat i Sverige och att det beror nog lite grann på att vi har en lite folkskygg mentalitet som gör att folk trivs bra med hemarbete. Kanske lite för bra för deras eget och deras arbetsplats bästa på sikt.

Svar på tråden Blir irriterade på dessa som jobbar hemifrån