Anonym (T) skrev 2024-07-18 11:07:11 följande:
De är självständiga och sitter i kunduppdrag. Jag har varit chef över konsulter som sitter i kunduppdrag 100%. De här personerna behöver inte träffa chefen speciellt ofta, annat än för utvecklings- och lönesamtal. Är det något tar man det lika gärna digitalt. Mindre självständiga personer behöver mer guidning.
Precis så! Även före pandemin var det inte ofta som mina medarbetare var inne samtidigt, vare sig med mig eller varandra.
Vi genomför medarbetarundersökningar 3 ggr per år, som är anonyma. Vi vet alltså att medarbetarna trivs bättre än tidigare, då de har den här typen av flexibilitet. Och jag som chef får något högre betyg än tidigare.
När nya medarbetare börjar är jag givetvis inne på kontoret oftare, varje dag de första veckorna. Men när medarbetaren kommit in i uppdrag så är denne oftast hos kunden i början i alla fall. Efter hand ges möjlighet att jobba på distans eller på kontoret.
Vi säkerställer alltid chefsnärvaro på kontoret, alla dagar i veckan och roterar det ansvaret. Men mina medarbetare söker alltid mig ändå i första hand, vare sig jag jobbar hemifrån eller är på kontoret.