• Ooof

    BVC sköterskan vill inte att hon får mer ersättning, och tycker att hon är ”sen”

    Hej! Vår dotter är 14 månader gammal och äter enligt följande:

    Frukost - Nan 3 
    Lunch - vanlig mat eller gröt och pannkaka/smörgås
    Mellanmål innan vila - Nan 3
    Middag - Vanlig mat och fruktpuré
    Läggdags - Välling 

    Hon äter ännu sin välling och Nan i flaska och BVC är på oss att ta bort Nan:en och helst inte ge i flaska heller. Hon ska lära sig att somna utan den, tycker de.

    Dottern växer jättefint och enligt kurva. Hon är väldigt verbal och finmotorisk men har inte börjat gå än. Något BVC också är på oss om, att hon är ?sen?. 


    Vi fick papper om att börja introducera pottan vid 10 månader och det känns som allting ska gå så fort numera. Har en son som är 11 och kan inte alls minnas att det var så när han var liten. 


    Fick vid senaste samtalet (på telefon) bara höra negativa saker om hur hon inte ska äta ersättning längre för att lära sig komma till ro utan den, hur det inte är stort att hon tog steg längs bordet för det skulle hon kunnat vid 10 månader osv. Har tidigare fått höra hur hon inte kommer kunna klara förskolan för att hon äter flaska, hur hon inte ska äta gröt för att det inte räknas som mat och så vidare. Och att vi inte får hjälpa henne i att börja ställa sig upp och gå.

    Börjar kännas stressigt och olustigt att gå till BVC med henne och det känns som vi bara gör en massa fel, fastän hon är en dokumenterat frisk, glad och välnärd tjej. 

    Överdriver jag? Gör jag något ni inte hade gjort och har ni tips till mig?

  • Svar på tråden BVC sköterskan vill inte att hon får mer ersättning, och tycker att hon är ”sen”
  • Ooof
    Anonym (Morsan) skrev 2024-07-12 00:25:43 följande:

    Nan 3 är mjölk med extra vitaminer och mineraler vilket Livsmedelsverket enligt nedan inte tycker är bra, de rekommenderar två lagade mål mat om dagen och då menar de inte gröt till lunch. 


    Behöver barn extra vitaminer och mineraler?

    Barn behöver vitaminer och mineraler för att växa och utvecklas, men det är mycket bättre att få dem från maten än från tillskott. Många vill ändå ge sina barn extra vitaminer och mineraler, för säkerhets nu skull. Men små barn kan få för mycket av vissa ämnen om de får tillskott, vilket kan göra större skada än om de får för lite. Ge därför inte andra tillskott än D-droppar till ditt barn utan att först rådgöra med sjuksköterskan på BVC.
    https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/barn-och-ungdomar/barn-1-2-ar


     


    Visste faktiskt inte att de inte vill att man ger Nan 3. Men välling är ju också berikad, är det inte heller bra då?
  • Anonym (Suck)

    Äh, struntprat. Ge det som funkar. Det är inte dåligt med Nan och välling. Sånt gav vi i flera år som mellanmål/frukost/kvällsmål.

    Däremot borde du börja ljuga så att du lugnar bvc-tanten. Säg att du nu tagit bort Nan och bytt välling mot gröt tex så slipper du tjat.

    Jag delammade i drygt 2 år. Fick hela tiden höra att jag skulle sluta av både BVC och tandläkaren. Slapp tjatet när jag vid 1,5 år sade att vi slutat.

  • Anonym (Morsan)
    Ooof skrev 2024-07-12 00:32:01 följande:
    Visste faktiskt inte att de inte vill att man ger Nan 3. Men välling är ju också berikad, är det inte heller bra då?
    Det där vet BVC bättre men om du ger Nan 3 två gånger om dagen plus berikad gröt en gång, blir det 3ggr extra tillskott vilket låter mycket. 
  • Ooof
    Anonym (Suck) skrev 2024-07-12 00:45:20 följande:

    Äh, struntprat. Ge det som funkar. Det är inte dåligt med Nan och välling. Sånt gav vi i flera år som mellanmål/frukost/kvällsmål.

    Däremot borde du börja ljuga så att du lugnar bvc-tanten. Säg att du nu tagit bort Nan och bytt välling mot gröt tex så slipper du tjat.

    Jag delammade i drygt 2 år. Fick hela tiden höra att jag skulle sluta av både BVC och tandläkaren. Slapp tjatet när jag vid 1,5 år sade att vi slutat.


    Ja alltså det går ju inte att tvinga dem heller. Vi har ju stadigt gått framåt i allt och försöker få fler mål och mer variation. Hon har stor yta och massa leksaker av alla sorter och skjuter fram som ett skott över golvet. Och har absolut inget emot råd utan bara låtit så spydigt alltihop. Mer kritik än råd liksom.

    Hon väger 11.1 och ligger en över medel och har aldrig varit för smal eller haft några hälsoproblem. Alltid varit en glad och sprallig tjej som växer fint. Så känns som de kunde säga saker lite snyggare bara. Vad de råder och hur man kan göra för att komma framåt. 
  • Ooof
    Anonym (Morsan) skrev 2024-07-12 00:49:17 följande:
    Det där vet BVC bättre men om du ger Nan 3 två gånger om dagen plus berikad gröt en gång, blir det 3ggr extra tillskott vilket låter mycket. 
    Det är absolut möjligt och vi försöker få ned Nan 3 som det är. Men hittar ingen välling som hon accepterar att byta ut med ens om man kör ett mått välling och resterande Nan 3. Enbart tetran hon tar och då till natten.
  • Anonym (Morsan)
    Ooof skrev 2024-07-12 00:55:32 följande:
    Det är absolut möjligt och vi försöker få ned Nan 3 som det är. Men hittar ingen välling som hon accepterar att byta ut med ens om man kör ett mått välling och resterande Nan 3. Enbart tetran hon tar och då till natten.
    Har ni prövat ljummen vanlig mjölk? Med lite fruktpuré eller bröd till  
  • Cereal Killer

    Lustigt att reklamen som familjeliv har i den här tråden är för NAN3? med en unge som är typ 4!! 😀

    Självklart går det bra att fortfarande dricka ersättning vid 14 månader men det är ju samtidigt bra om kosten är så varierad som möjligt. Med 3 mål a 240 ml så är det ganska mycket av energin som kommer från ersättningen.


    Kan ni inte satsa på att ge ett lagat mål till lunch varje dag och ge gröten till frukost? Förstår att det kanske inte är så enkelt och att ni jobbar på det, och det är ju ingen akut katastrof som det är nu. Tror säkert det löser sig snart.

    När det gäller pottan så KAN man börja ställa fram den redan nu och låta barnet bekanta sig med den, men man måste förstås inte. 

  • Anonym (Isa)

    Jag har fem barn,  den äldsta är 22 och yngsta 2 år.
    Jag tycker inte alls att det verkar fel med din dotters mat,  hon äter två "riktiga" tillagade mål om dagen, och till mellanmål välling eller NAN.
    Välling och NAN innehåller ju mycket näring.
    Varför ska man sluta med välling när barnet fyllt ett, som någon skrev?
    Välling är bra, det är nyttigt, mättande och innehåller inget tillsatt socker.
    Vi fick en ny BVC-sköterska när dottern var på 1,5 års kontroll, och hon ifrågasatte varför vi inte börjat potträna än?    Och amning borde vi sluta med snarast,  "sätt hårt mot hårt,  linda in brösten så att hon inte ser dom eller kommer åt dom!"   
    När dottern var hos tandläkaren när hon fyllt två,  fick vi höra att hon ska inte dricka ur nappflaska ens 1-2 gånger dagligen.   Hon får välling till frukost och kvällsmat.

  • Anonym (Lis)
    Håller med om att du kan byta ut ersättningen och istället ge gröt på morgonen och mat istället för gröt till lunch. När magen vant sig vid det så byt nattmålet från ersättning till gröt eller välling.
    Att inte gå vid 14 månader är inom normalspannet, är väl 18 månader som är gränsen till sent, eller?
  • Anonym (Barn är olika, låt barnets behov styra)

    Barn är olika. Alla följer inte mallen. Men det kan gå bra ändå!

    Vi hade problem gällande maten med vår dotter under hennes första 5 år. Som ettåring åt hon såklart vanlig mat, men inte i den mängd som behövdes. Hon fick därför även mjölkersättning i flaska 2 ggr per dygn och detta fick hon alltså ända tills hon var fem år! Varför? Jo för att hon behövde det! Den vanliga maten räckte alltså inte, dottern tappade intresse efter några tuggor. Nan sensitive 2 (innehåller fler kalorier än Nan 3) fick hon alltså tills hon var fem år. När hon var 5 år så kunde vi resonera med henne på ett annat sätt, att det är viktigt att äta mat osv.

    Ge din dotter det som hon behöver för att gå upp i vikt och för att må bra. Om Bvc-sköterskan inte har fått uppleva detta för egen del så kommer hon inte att kunna förstå. Jag hade aldrig förstått detta om vi inte hade fått vår dotter där det har varit kämpigt med maten sedan start. Och då har vi ändå ett äldre barn som ALDRIG har varit kämpig med maten. Barn är olika helt enkelt. Fira att er 14-månaders dotter har börjat ta små steg med stöd, det är ju jättebra jobbat! Bry er inte om den negativa Bvc-sköterskan och berätta inte allt för henne. Fokusera på er dotters behov och jobba utifrån det (som ni redan gör).

Svar på tråden BVC sköterskan vill inte att hon får mer ersättning, och tycker att hon är ”sen”