• Ooof

BVC sköterskan vill inte att hon får mer ersättning, och tycker att hon är ”sen”

Hej! Vår dotter är 14 månader gammal och äter enligt följande:

Frukost - Nan 3 
    Lunch - vanlig mat eller gröt och pannkaka/smörgås
    Mellanmål innan vila - Nan 3
    Middag - Vanlig mat och fruktpuré
    Läggdags - Välling 

Hon äter ännu sin välling och Nan i flaska och BVC är på oss att ta bort Nan:en och helst inte ge i flaska heller. Hon ska lära sig att somna utan den, tycker de.

Dottern växer jättefint och enligt kurva. Hon är väldigt verbal och finmotorisk men har inte börjat gå än. Något BVC också är på oss om, att hon är ?sen?. 

Vi fick papper om att börja introducera pottan vid 10 månader och det känns som allting ska gå så fort numera. Har en son som är 11 och kan inte alls minnas att det var så när han var liten. 

Fick vid senaste samtalet (på telefon) bara höra negativa saker om hur hon inte ska äta ersättning längre för att lära sig komma till ro utan den, hur det inte är stort att hon tog steg längs bordet för det skulle hon kunnat vid 10 månader osv. Har tidigare fått höra hur hon inte kommer kunna klara förskolan för att hon äter flaska, hur hon inte ska äta gröt för att det inte räknas som mat och så vidare. Och att vi inte får hjälpa henne i att börja ställa sig upp och gå.

Börjar kännas stressigt och olustigt att gå till BVC med henne och det känns som vi bara gör en massa fel, fastän hon är en dokumenterat frisk, glad och välnärd tjej. 

Överdriver jag? Gör jag något ni inte hade gjort och har ni tips till mig?

• Svar på tråden BVC sköterskan vill inte att hon får mer ersättning, och tycker att hon är ”sen”
  • Anonym (P)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-07-12 10:41:13 följande:
    Läs ts igen.  
    Jag har gjort det, flera gånger. Ungen äter vanlig mat till lunch (ibland gröt) och till middag. Sen har föräldrarna valt att ge ersättning till mellanmål. Vad i detta indikerar att barnet inte kan äta vanlig mat? Min unge fick ersättning till frukost fram tills han var 16 månader. Han var ingen frukostmänniska och genom ersättning fick han i sig energi på morgonen. Han har aldrig haft några problem med maten på förskolan. Faktum är att han är den som äter bäst på hela förskolan. Mattanten brukar ofta stoppa mig och berätta hur roligt det är att servera min son maten.
  • halvan

I TS står det ju att barnet äter ca 5 gånger om dagen och av dessa består 4st måltider av ersättning/gröt/välling. Det borde egentligen snarare vara tvärt om, att 4 av 5 måltider består av mat, frukt, grönsaker. Vissa dagar skriver hon att det är 3 av 5 som är ersättning/gröt/välling, men det är ändå i majoritet oavsett.
    Sen om hon väljer att ge ersättning till frukost eller till kvällsmålet spelar egentligen ingen roll, utan mängden av mat, frukt och grönsaker behöver ju vara mer än endast 20% när barnet nu är över 1 år gammalt.

• septembermamma2022

Du får en tyvärr en hel del konstiga svar här i tråden.

Normalspannet för att börja gå utan stöd sträcker sig mellan 8 mån och 18 mån. Bara hälften av barnen kan gå vid 12 månader. Så 14 månader är inte sent i sig. Det är något senare än vissa andra barn, men inte onormalt. Om dottern inte går själv när det börjar närma sig 18 mån så bör man kolla det såklart. Men från det att de går med stöd tills de går själv är det vanligt att det tar ca 2-3 mån.

Och det är totala dumheter detta med att ni inte får hjälpa henne att resa sig och gå. Klart ni ska göra det. Fortsätt med det men minska successivt på stödet i takt med att hon klarar mer själv och utvecklas motoriskt.

Ang detta med ersättning så gör ni tack och lov som ni vill. Om ni trivs med att söva henne med flaska är det egentligen inget problem. Det blir ett problem om ni inte längre vill göra det och inte vet hur ni ska sluta. Om flickan växer och utvecklas och äter allsidigt i övrigt ser inte jag problemet. Jämför med amning. Folk slutar generellt att amma/flaska tidigt idag, oftast före 1 års ålder. Men vissa delammar betydligt längre. Inga problem så länge barnet mår bra. Sen får folk tycka vad tusan de vill.

Sen har BVC riktlinjer nuförtiden att de ska informera om potträning redan vid 10 månader. Det beror på att potträning sedan några decennier börjat ske senare och senare. Genomsnittet för att bli blöjfri både dag och natt idag är 4 år vilket är hysteriskt sent för ett normalt utvecklat barn. Från 18 månader är rimligt att börja, eller något senare. Före 18 månader är tidigt om man inte kört EC/rutinpottning tidigare. Vi pottränade dottern vid 1 år 9 månader. Det passade oss perfekt. Gick på ca 10-14 d att anse henne pottränad dag och natt. Jag tyckte det var lagom sett till hur motoriken var med att kunna dra ner byxor, torka sig själv osv. Planerade in det när vi båda kunde vara lediga samtidigt några dagar. Hade säkert gått tidigare också. Vänta bara inte för länge, ffa för barnets skull. Det är en stor självständighetsgrej som de blir stolta över att klara av.

Tycker att du ska ta ett djupt andetag, tänka att du är en kompetent mamma som känner ditt barn bäst och lyssna på din och din ev partners intuition!

Byt BVC-tant till nån ni klickar bättre med! Ni behöver en som stöttar där ni vill ha stöd och inte en som stressar upp er och kommer med pekpinnar. Ni behöver inte ange skäl, om nån frågar säg att ni inte klickar bara och att du vill testa nån annan.

• Jemp

Tråkigt att ni känner er utsatta av BVC. Klagomål över den utveckling kommer man ingenstans med. Barn kan ju absolut vara åt det sena hållet utan att något är fel. När dottern var sen med något fick vi en extra läkarbil som första steg, och så småningom remiss vidare. (det var inte just gående och så nära inpå dock). Vet du vad hennes plan är för er del?

Angående maten reagerar jag på att hon verkar få väldigt lite/få måltider med just mat. Varför då?

• Jemp

Och ja, 2 måltider vanlig mat (varav en ofta verkar bytas ut mot mjölmat) istället för 5 är lite. 

• Ooof

Nu har jag fått mycket varierande svar men är tacksam för er som svarat med olika tips.

Idag gick det bättre med flaska och sedan gröt till frukost. Sedan mat till lunch och mat till middag och så nu snart välling innan läggdags. Lunch och middag blev något närmre varandra så hon behövde ingen flaska på eftermiddagen. Hon kan vara liten i maten när hon är trött så det gäller att få in de vanliga målen när hon inte är nyvaken eller redo för sömn. 

Hon sover ca 21 - 09 om nätterna och brukar alltså vakna någon gång för en frukostflaska tidigt men sedan somna om Igen till 09. Och då får man vänta en liten stund med mat då hon precis vaknat. 

• Ooof

Vad gällande gåendet så tackar jag också för stödet. Vi ska fortsätta stödja henne i det och sedan söka hjälp om hon inte går vid 18 månader. Ska också försöka fråga hur sköterskan menar och om hon kan ge råd istället för pikar om det känns för opedagogiskt eller vi missförstått varandra.

• Anonym (trixig)

Jag trappade ut ersättning och välling genom att spä ner med vatten 5% per tre dagar så det bara blev som vatten till slut.

Barnet kommer att tappa lusten till det och kompensera med att äta mer mat istället. Erbjud nya saker att äta, morot eller sötpotatis i ugn med ingefära och honung, färgrika frukter och sommarbär. 

• Anonym (Pappa till tre barn)

De senaste decennierna har barn slutat med potta och nappflaska mycket senare än förr i tiden. I andra delar av världen där det är sämre med resurser så kan barn vara blöjfria vid 1-1,5 års ålder och så var det mer förr i tiden här också.

Det är egentligen bara bra att sluta tidigt då det är enklare att lära dem då samt att det spar pengar och miljö.

När det kommer till ersättningen så ska man inte heller hålla på för länge då det kan leda till omfattande mag- och tarmproblem. Iaf om de fortsätter tills 2-2,5 års ålder.

Men sen låter det som BNC är lite hårda i detta fall.

• Anonym (Isa)

Hon äter ju "vanlig" mat till lunch och middag,  alltså två gånger om dagen.
    Min dotter gick inte förrän hon var 18 månader,  men hon har varit tidig på annat, hon är nu inte ens 2,5 år och kan räkna till 10 och har ett väldigt stort ordförråd.  Hon kan sätta ihop femordsmeningar. 

Svar på tråden BVC sköterskan vill inte att hon får mer ersättning, och tycker att hon är ”sen”