• Anonym (Louise)

Sjukskriven deltidsjobb + studier?

Jag har blivit sjukskriven 100%. Har ett halvtidsjobb och hade tänkt plugga 100% över sommaren. Älskar kursen jag pluggar och vill helst inte avbryta den. Kan jag vara halvtidssjukskriven hos Försäkringskassan och få sjukpenning och sen plugga ändå med CSN?

• Svar på tråden Sjukskriven deltidsjobb + studier?
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Nja) skrev 2024-07-07 22:32:52 följande:
    Det är inte alls självklart att du riskerar din sjukpenning. Om intyget går ut på att du inte klarar ordinarie arbetsuppgifter så kan det mycket väl vara giltigt trots att du studerar 100%.

Ja, studiemedlet skrivs av om du är sjukskriven från studierna. Jag ifrågasätter hur läkaren kan ha sjukskriven dig från studier när du klarar av att studera.

Alltså borde du få 100% sjukpenning från ditt 50% jobb, men inte vara sjukskriven från studierna. Då skrivs inga dagar av, men det behövs ju inte när du studerar som vanligt och tar poäng.

För att få vara sjukskriven och studera samtidigt behövs en ansökan göras, och det blir förmodligen inte beviljat under de närmsta veckorna och då är kursen redan klar.
    De specialreglerna skulle jag gissa är till för långtidssjukskrivna som tex vill skola om sig eller återgå till arbete genom studier, inte någon som vill gå en skojig kurs i några veckor. Jag tänker oavsett inte belasta handläggare med ett sånt ärende, jag kan ta kursen i höst i så fall.

Min läkare känner till min sysselsättning och ansåg att jag ska vara helt sjukskriven och göra sådant jag tycker är givande som en del av egenvården, jag tänkte i min naivitet att kursen är en sån grej för mig så kanske är det ok att kombinera och också få behålla studiemedlen.

Nu när jag vet, så kan jag inte vara sjukskriven med sjukpenning och samtidigt få studiemedel med fullgjorda resultat ?som vanligt?. Då riskerar jag min sjukpenning och det vill jag inte, särskilt inte när kursen bara är några veckor och smällen kan komma i efterhand när Försäkringskassan granskat ärendet. Då är det bättre att sitta still i båten, vara sjuk på heltid som tänkt och hitta något annat som känns givande och ta upp kurs och arbete igen till hösten förhoppningsvis.

• Anonym (S)

Hur menar du? Du är för sjuk för att jobba och plugga men ändå klarar av att plugga 100%? Får inte ihop hur du menar riktigt. Är du sjuk så är du sjuk, kursen finns kanske kvar tills du blir frisk? Bättre att ta tillvara på sjukskrivningen och bli frisk först. 

• ElaineBenes
    Anonym (Louise) skrev 2024-07-07 22:34:14 följande:
    Just så. Jag är sjukskriven 100% med en 50% sysselsättningsgrad som jag kommer få sjukpenning för. Den så kallade andra halvan hade jag kunnat studera halvtid om jag hade önskat, om jag inte hade sökt sjukpenning för mer än 50% samtidigt vill säga.
    Men det betyder att du är sjukskriven dina 50%. 
    Det finns ingen andra halva. 100% sjukskrivning är hela din sysselsättning oavsett vilken grad den är på. 
  • Anonym (nyligen utbildad)

Då kanske dom anser att du inte är tillräckligt sjuk för att vara sjukskriven längre.
    Jag skulle nog satsa på tillfrisknandet först och inte chansa med att studera.
    Om du nu inte får det beviljat.

Sen kanske man kan studera om det bara är kroppen som är skadad och inte något annat. Att läsa böcker och göra enkla uppgifter kanske dom flesta klarar av.

Ångrar delvis att jag fortsatta mina studier när jag blev sjuk och inte lyssnade på kroppens varningssignaler.

• Anonym (Louise)
    ElaineBenes skrev 2024-07-08 20:57:59 följande:
    Men det betyder att du är sjukskriven dina 50%. 
    Det finns ingen andra halva. 100% sjukskrivning är hela din sysselsättning oavsett vilken grad den är på. 
    Min sysselsättningsgrad är 50% + 100% studier och jag är 100% sjukskriven. Läkaren vet att jag kombinerar arbete och studier.
    Hur ska det annars läggas upp för att i så fall omfatta 150% menar du?
  • Anonym (Louise)
    Anonym (nyligen utbildad) skrev 2024-07-08 21:49:05 följande:

Då kanske dom anser att du inte är tillräckligt sjuk för att vara sjukskriven längre.
    Jag skulle nog satsa på tillfrisknandet först och inte chansa med att studera.
    Om du nu inte får det beviljat.

Sen kanske man kan studera om det bara är kroppen som är skadad och inte något annat. Att läsa böcker och göra enkla uppgifter kanske dom flesta klarar av.

Ångrar delvis att jag fortsatta mina studier när jag blev sjuk och inte lyssnade på kroppens varningssignaler.

Jo, det har jag ju själv poängterat här i tråden att jag inte vill riskera varken sjukpenning eller CSN om jag inte måste.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (S) skrev 2024-07-07 23:30:09 följande:

Hur menar du? Du är för sjuk för att jobba och plugga men ändå klarar av att plugga 100%? Får inte ihop hur du menar riktigt. Är du sjuk så är du sjuk, kursen finns kanske kvar tills du blir frisk? Bättre att ta tillvara på sjukskrivningen och bli frisk först. 

Precis, för sjuk för mitt arbete men inte för studier. Sånt händer och kan även beviljas, med det inte sagt att det gäller min situation. I mitt fall är det inte ok, eller åtminstone risk för inte ok.
    Ja, jag kommer ta tillvara på sjukskrivningen.

Man har ett halvår på sig att komplettera skoluppgifter tror jag, om du bara har en kurs kvar.

• Anonym (Louise)
    Anonym (nyligen utbildad) skrev 2024-07-10 14:05:22 följande:

Man har ett halvår på sig att komplettera skoluppgifter tror jag, om du bara har en kurs kvar.

Man kan söka om kursen på nytt, som om man aldrig påbörjat den, utan bortre tidsgräns. Väldigt schyssta regler för de som blir sjuka under studier, det ska CSN ha cred för.
    Anonym (Louise) skrev 2024-07-10 22:48:43 följande:
    Man kan söka om kursen på nytt, som om man aldrig påbörjat den, utan bortre tidsgräns. Väldigt schyssta regler för de som blir sjuka under studier, det ska CSN ha cred för.
    Det är väl inte så smart att behöva göra om hela programmet igen om man har godkänd i alla ämnen utom sista kursen.

Det finns troligen möjlighet att tenta sista kursen inom ett halvår.
    Hör med skolan om det går bra att göra provet senare på grund av sjukdom.

Har du läkarintyg är det nog inget problem att skjuta upp tentan.

• Anonym (Louise)
    Anonym (nyligen utbildad) skrev 2024-07-11 08:36:02 följande:
    Det är väl inte så smart att behöva göra om hela programmet igen om man har godkänd i alla ämnen utom sista kursen.

Det finns troligen möjlighet att tenta sista kursen inom ett halvår.
    Hör med skolan om det går bra att göra provet senare på grund av sjukdom.

Har du läkarintyg är det nog inget problem att skjuta upp tentan.
    Jag skrev kursen, inte hela utbildningen. Ja det går att tenta av den inom ett halvår om jag vill och har redan kollat det, och ja, med läkarintyg så är det som om den aldrig ens påbörjats som sagt.
Svar på tråden Sjukskriven deltidsjobb + studier?