Anonym (Nja) skrev 2024-07-07 22:32:52 följande:
Det är inte alls självklart att du riskerar din sjukpenning. Om intyget går ut på att du inte klarar ordinarie arbetsuppgifter så kan det mycket väl vara giltigt trots att du studerar 100%.
Ja, studiemedlet skrivs av om du är sjukskriven från studierna. Jag ifrågasätter hur läkaren kan ha sjukskriven dig från studier när du klarar av att studera.
Alltså borde du få 100% sjukpenning från ditt 50% jobb, men inte vara sjukskriven från studierna. Då skrivs inga dagar av, men det behövs ju inte när du studerar som vanligt och tar poäng.
För att få vara sjukskriven och studera samtidigt behövs en ansökan göras, och det blir förmodligen inte beviljat under de närmsta veckorna och då är kursen redan klar.
De specialreglerna skulle jag gissa är till för långtidssjukskrivna som tex vill skola om sig eller återgå till arbete genom studier, inte någon som vill gå en skojig kurs i några veckor. Jag tänker oavsett inte belasta handläggare med ett sånt ärende, jag kan ta kursen i höst i så fall.
Min läkare känner till min sysselsättning och ansåg att jag ska vara helt sjukskriven och göra sådant jag tycker är givande som en del av egenvården, jag tänkte i min naivitet att kursen är en sån grej för mig så kanske är det ok att kombinera och också få behålla studiemedlen.
Nu när jag vet, så kan jag inte vara sjukskriven med sjukpenning och samtidigt få studiemedel med fullgjorda resultat ?som vanligt?. Då riskerar jag min sjukpenning och det vill jag inte, särskilt inte när kursen bara är några veckor och smällen kan komma i efterhand när Försäkringskassan granskat ärendet. Då är det bättre att sitta still i båten, vara sjuk på heltid som tänkt och hitta något annat som känns givande och ta upp kurs och arbete igen till hösten förhoppningsvis.