• Anonym (Louise)

Sjukskriven deltidsjobb + studier?

Jag har blivit sjukskriven 100%. Har ett halvtidsjobb och hade tänkt plugga 100% över sommaren. Älskar kursen jag pluggar och vill helst inte avbryta den. Kan jag vara halvtidssjukskriven hos Försäkringskassan och få sjukpenning och sen plugga ändå med CSN?

• Svar på tråden Sjukskriven deltidsjobb + studier?
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Lilja) skrev 2024-07-07 16:50:14 följande:
    I både #13 och #16 låter det mer som att du diskuterar för- och nackdelar med att studera eller inte studera.

Men det spelar väl ingen roll, bra att det löser sig ekonomiskt för dig och tråkigt att du missar din kurs.
    Jo jag diskuterar också, utifrån att systemen är begränsade till att man har en 100% sysselsättningsgrad vilket är lite synd men jag förstår att ramen ser ut så.
    Jag söker om samma kurs till hösten igen med förhoppning att sjukskrivningen inte behövs då. Tack snälla för din sista mening, fint med medkänsla.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Louise)
    Anonym skrev 2024-07-07 17:11:37 följande:

Jag pluggade heltid när jag fick ett jobberbjudande. Hoppade av studierna utan att ta poäng. Väldigt dumt gjort. Trodde jag kunde betala in lånet över tid ändå som de som tagit poäng.

De nästföljande 3 åren efter att CSN gjort sin kontroll så levde jag strax under existensminimum då CSN skulle ha tillbaka lånet och bidragsdelen direkt. De tog inte hänsyn till min hyra och räkningar utan räknade ut vad de tyckte var rimligt att jag skulle betala i månaden. Halva lönen gick dit.

Varför lever du inte bara på sjukpenning? Om den bara är på 50% (tror du skrev det i Ts, men kan ha fel, bara läst Ts.) och du inte klarar dina levnadskostnader kan du gå till soc och få upp till existensminimum, förutsatt att du inte äger något som går att sälja och inte är sammanboende med någon.
    Bättre än att lura CSN, för det biter dig i arslet förr eller senare. 
    Alternativt ta tjänstledigt och plugga med CSN och ta poäng som vanligt.

Tråkigt att höra om din upplevelse. Meddelade du avbrutna studier när du hoppade av, eller mottog du fortsatt studiemedel fast du slutat? Låter som det, där är CSN inte särskilt nådiga.
    Jag har ingen avsikt alls att lura CSN, är det det man gör när man sjukanmäler sig eller blir sjukskriven tänker du?
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Bajamaja) skrev 2024-07-07 17:15:08 följande:
    Om du studerar men annan ersättning tror jag du kan bli återbetalnignskyldig etc
    Återbetalningsskyldig till vem och varför? 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Louise) skrev 2024-07-07 17:05:34 följande:

Väljer jag däremot att vara heltidssjukskriven både med studier och arbete får jag både behålla CSN och sjukpenning utan att det förstör framtida chanser för fortsatta studier och min ekonomi förblir som det varit tänkt. 

Jag skulle gärna höra varför man inte skulle välja det sista och mest fördelaktiga alternativet?

Det låter väldigt märkligt att du lyckas få sjukskrivning från studierna trots att du studerar just nu och anser dig klara studier på 100%.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Nja) skrev 2024-07-07 17:22:33 följande:
    Det låter väldigt märkligt att du lyckas få sjukskrivning från studierna trots att du studerar just nu och anser dig klara studier på 100%.

Jag ser ingen skillnad mot för att sitta med ett brutet ben och en heltidssjukskrivning, och trots det fullt kapabel till att studera 100%, som man också kan ha möjlighet till med både sjukpenning och CSN, så länge man ansöker om det och inte heller uppnår det ekonomiska inkomsttaket.

Kursen är lätt och rolig och jag hade gärna fortsatt, men reglerna tillåter det inte om jag vill ha både och, så jag kommer avstå studierna.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Louise) skrev 2024-07-07 17:30:29 följande:

Jag ser ingen skillnad mot för att sitta med ett brutet ben och en heltidssjukskrivning, och trots det fullt kapabel till att studera 100%, som man också kan ha möjlighet till med både sjukpenning och CSN, så länge man ansöker om det och inte heller uppnår det ekonomiska inkomsttaket.

Kursen är lätt och rolig och jag hade gärna fortsatt, men reglerna tillåter det inte om jag vill ha både och, så jag kommer avstå studierna.

Du borde inte kunna få fortsatt csn utan återbetalningsskyldighet om du är fullt kapabel att studera.

Kräver inte csn sjukintyg vad gäller studier?

Ja, med brutet ben kan man studera och borde inte få csn utan motprestation (ta poäng). 
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Nja) skrev 2024-07-07 17:39:54 följande:
    Du borde inte kunna få fortsatt csn utan återbetalningsskyldighet om du är fullt kapabel att studera.

Kräver inte csn sjukintyg vad gäller studier?

Ja, med brutet ben kan man studera och borde inte få csn utan motprestation (ta poäng). 

Kolla gärna upp reglerna du med innan du avgör vad som borde och inte borde gälla, sagt i all välmening.
    Givetvis krävs en sjukanmälan hos försäkringskassan med läkarintyg i vanlig ordning. 

Svensk lagstiftad sjukförsäkring utgår ifrån hur det hade sett ut om man inte hade blivit sjuk, både ur CSNs och Försäkringskassans perspektiv.

Som sagt, jag har länkat till reglerna som gäller och hur man går tillväga för att det ska bli rätt. Ingen har sagt, åtminstone inte jag, att poängen här är att motta CSN utan vare sig motprestation eller giltigt skäl, som ju en sjukskrivning är, Som jag svarade dig tidigare är det möjligt att tex ha ett brutet ben med sjukskrivning och studera med CSN men man får ansöka om ett sådant beviljande. Blir så konstigt att svara med självklarheter som inte kommer godkännas av myndigheterna.

• Anonym (Jessica)

Nej är du sjukskriven 100% är du det även därifrån. Annars kommer du bli återbetalningsskyldig.

• Anonym (Jessica)

Jag frågade min handläggare en gång om jag fick studera när jag var sjukskriven och det var självklart inte tillåtet, då skulle jag inte få pengar från FK. 

Svar på tråden Sjukskriven deltidsjobb + studier?