Anonym (Nja) skrev 2024-07-07 17:39:54 följande:
Du borde inte kunna få fortsatt csn utan återbetalningsskyldighet om du är fullt kapabel att studera.
Kräver inte csn sjukintyg vad gäller studier?
Ja, med brutet ben kan man studera och borde inte få csn utan motprestation (ta poäng).
Kolla gärna upp reglerna du med innan du avgör vad som borde och inte borde gälla, sagt i all välmening.
Givetvis krävs en sjukanmälan hos försäkringskassan med läkarintyg i vanlig ordning.
Svensk lagstiftad sjukförsäkring utgår ifrån hur det hade sett ut om man inte hade blivit sjuk, både ur CSNs och Försäkringskassans perspektiv.
Som sagt, jag har länkat till reglerna som gäller och hur man går tillväga för att det ska bli rätt. Ingen har sagt, åtminstone inte jag, att poängen här är att motta CSN utan vare sig motprestation eller giltigt skäl, som ju en sjukskrivning är, Som jag svarade dig tidigare är det möjligt att tex ha ett brutet ben med sjukskrivning och studera med CSN men man får ansöka om ett sådant beviljande. Blir så konstigt att svara med självklarheter som inte kommer godkännas av myndigheterna.