• Anonym (Louise)

Sjukskriven deltidsjobb + studier?

Jag har blivit sjukskriven 100%. Har ett halvtidsjobb och hade tänkt plugga 100% över sommaren. Älskar kursen jag pluggar och vill helst inte avbryta den. Kan jag vara halvtidssjukskriven hos Försäkringskassan och få sjukpenning och sen plugga ändå med CSN?

• Svar på tråden Sjukskriven deltidsjobb + studier?
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Lilja) skrev 2024-07-07 16:50:14 följande:
    I både #13 och #16 låter det mer som att du diskuterar för- och nackdelar med att studera eller inte studera.

Men det spelar väl ingen roll, bra att det löser sig ekonomiskt för dig och tråkigt att du missar din kurs.
    Jo jag diskuterar också, utifrån att systemen är begränsade till att man har en 100% sysselsättningsgrad vilket är lite synd men jag förstår att ramen ser ut så.
    Jag söker om samma kurs till hösten igen med förhoppning att sjukskrivningen inte behövs då. Tack snälla för din sista mening, fint med medkänsla.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Louise)
    Anonym skrev 2024-07-07 17:11:37 följande:

Jag pluggade heltid när jag fick ett jobberbjudande. Hoppade av studierna utan att ta poäng. Väldigt dumt gjort. Trodde jag kunde betala in lånet över tid ändå som de som tagit poäng.

De nästföljande 3 åren efter att CSN gjort sin kontroll så levde jag strax under existensminimum då CSN skulle ha tillbaka lånet och bidragsdelen direkt. De tog inte hänsyn till min hyra och räkningar utan räknade ut vad de tyckte var rimligt att jag skulle betala i månaden. Halva lönen gick dit.

Varför lever du inte bara på sjukpenning? Om den bara är på 50% (tror du skrev det i Ts, men kan ha fel, bara läst Ts.) och du inte klarar dina levnadskostnader kan du gå till soc och få upp till existensminimum, förutsatt att du inte äger något som går att sälja och inte är sammanboende med någon.
    Bättre än att lura CSN, för det biter dig i arslet förr eller senare.