• Anonym (Louise)

Sjukskriven deltidsjobb + studier?

Jag har blivit sjukskriven 100%. Har ett halvtidsjobb och hade tänkt plugga 100% över sommaren. Älskar kursen jag pluggar och vill helst inte avbryta den. Kan jag vara halvtidssjukskriven hos Försäkringskassan och få sjukpenning och sen plugga ändå med CSN?

• Svar på tråden Sjukskriven deltidsjobb + studier?
  • Anonym (Nina)

Men å andra sidan kan du inte bara plugga utan CSN? Det är ju inget tvång att ta studiemedel, på så sätt är det väl bara att plugga men ändå få pengar från FK.

• Anonym (Louise)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-07-07 18:27:21 följande:

Jag frågade min handläggare en gång om jag fick studera när jag var sjukskriven och det var självklart inte tillåtet, då skulle jag inte få pengar från FK. 

Då hade hon inte så bra koll med andra ord. Det är fullt möjligt, men är specialregler och man måste ansöka om det.
    Hänvisning - https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/studera-med-sjukersattning/.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Nina) skrev 2024-07-07 18:37:43 följande:

Men å andra sidan kan du inte bara plugga utan CSN? Det är ju inget tvång att ta studiemedel, på så sätt är det väl bara att plugga men ändå få pengar från FK.

Helt sant, men blir som sagt väldigt tufft ekonomiskt att leva på en 80% av halvtidslön. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Louise) skrev 2024-07-07 18:34:30 följande:

Stämmer inte. 

Hänvisning hit https://www.csn.se/om-nagot-hander-eller-andras/sjuk.html och hit https://www.forsakringskassan.se/privatperson/studerande/om-du-blir-sjuk-nar-du-studerar.

Här står ju att du visst kan studera med csn och ta poäng. Det enda som händer är att du behöver betala tillbaka lånet (som normalt sker när man tar lån och studerar), att veckorna räknas av från dina studiemedelsveckor (såklart) och att du förväntas klara poäng för nya studiemedel (precis som vanligt).

Du kan alltså studera som vanligt, men du tycker bara det är värt det om du slipper betala tillbaka ditt lån och att dina totala veckor med stöd inte minskar.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Louise) skrev 2024-07-07 18:34:30 följande:

Stämmer inte. 

Hänvisning hit https://www.csn.se/om-nagot-hander-eller-andras/sjuk.html och hit https://www.forsakringskassan.se/privatperson/studerande/om-du-blir-sjuk-nar-du-studerar.

Här står ju att du visst kan studera med csn och ta poäng. Det enda som händer är att du behöver betala tillbaka lånet (som normalt sker när man tar lån och studerar), att veckorna räknas av från dina studiemedelsveckor (såklart) och att du förväntas klara poäng för nya studiemedel (precis som vanligt).

Du kan alltså studera som vanligt, men du tycker bara det är värt det om du slipper betala tillbaka ditt lån och att dina totala veckor med stöd inte minskar.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Nja) skrev 2024-07-07 18:42:24 följande:

Ja självklart kan jag studera och ta poäng som vanligt om jag vill och frångå sjukskrivning och trygghetsreglerna. 

Men frågan avser i kombination med 100% sjukskrivning från 50% arbete och sjukersättning samtidigt, som sagt. Vill jag att trygghetsreglerna ska gälla får jag inte studera samtidigt, om du läser lite till. Då däremot kan jag bli återbetalningsskyldig.

Vore intressant att höra hur du hade löst det?

• Anonym (Skillnad)

Har du tänkt på att det är skillnad på sjukersättning och sjukpenning? Låter som att du har sjukpenning eftersom du har arbete. Sjukersättning kan du bara få om du aldrig mer kan arbeta.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Louise) skrev 2024-07-07 18:51:20 följande:

Ja självklart kan jag studera och ta poäng som vanligt om jag vill och frångå sjukskrivning och trygghetsreglerna. 

Men frågan avser i kombination med 100% sjukskrivning från 50% arbete och sjukersättning samtidigt, som sagt. Vill jag att trygghetsreglerna ska gälla får jag inte studera samtidigt, om du läser lite till. Då däremot kan jag bli återbetalningsskyldig.

Vore intressant att höra hur du hade löst det?

Du kan fortfarande vara sjukskriven, men varför skulle du ha trygghetsregler när du klarar att studera? 
    Återbetalningsskyldiga blir alla som tar lån. Varför skall du inte betala tillbaka ditt lån?
  • ElaineBenes

Men varför stöter man då och då på folk som inte fattar att sjukskrivningen inte har med anställningsgrad att göra?
    Jobbar du 50% betyder 100% sjukskrivning 20h i veckan. 
    Skulle du vara 50% sjukskriven jobbar du hälften av 20h, dvs. 10 timmar i veckan.

Svar på tråden Sjukskriven deltidsjobb + studier?