• Anonym (Louise)

Sjukskriven deltidsjobb + studier?

Jag har blivit sjukskriven 100%. Har ett halvtidsjobb och hade tänkt plugga 100% över sommaren. Älskar kursen jag pluggar och vill helst inte avbryta den. Kan jag vara halvtidssjukskriven hos Försäkringskassan och få sjukpenning och sen plugga ändå med CSN?

• Svar på tråden Sjukskriven deltidsjobb + studier?
  • Anonym (Nina)

Men å andra sidan kan du inte bara plugga utan CSN? Det är ju inget tvång att ta studiemedel, på så sätt är det väl bara att plugga men ändå få pengar från FK.

• Anonym (Louise)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-07-07 18:27:21 följande:

Jag frågade min handläggare en gång om jag fick studera när jag var sjukskriven och det var självklart inte tillåtet, då skulle jag inte få pengar från FK. 

Då hade hon inte så bra koll med andra ord. Det är fullt möjligt, men är specialregler och man måste ansöka om det.
    Hänvisning - https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/studera-med-sjukersattning/.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Nina) skrev 2024-07-07 18:37:43 följande:

Men å andra sidan kan du inte bara plugga utan CSN? Det är ju inget tvång att ta studiemedel, på så sätt är det väl bara att plugga men ändå få pengar från FK.

Helt sant, men blir som sagt väldigt tufft ekonomiskt att leva på en 80% av halvtidslön. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Louise) skrev 2024-07-07 18:34:30 följande:

Stämmer inte. 

Hänvisning hit https://www.csn.se/om-nagot-hander-eller-andras/sjuk.html och hit https://www.forsakringskassan.se/privatperson/studerande/om-du-blir-sjuk-nar-du-studerar.

Här står ju att du visst kan studera med csn och ta poäng. Det enda som händer är att du behöver betala tillbaka lånet (som normalt sker när man tar lån och studerar), att veckorna räknas av från dina studiemedelsveckor (såklart) och att du förväntas klara poäng för nya studiemedel (precis som vanligt).