• Anonym (Louise)

Sjukskriven deltidsjobb + studier?

Jag har blivit sjukskriven 100%. Har ett halvtidsjobb och hade tänkt plugga 100% över sommaren. Älskar kursen jag pluggar och vill helst inte avbryta den. Kan jag vara halvtidssjukskriven hos Försäkringskassan och få sjukpenning och sen plugga ändå med CSN?

• Svar på tråden Sjukskriven deltidsjobb + studier?
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Skillnad) skrev 2024-07-07 19:11:21 följande:

Har du tänkt på att det är skillnad på sjukersättning och sjukpenning? Låter som att du har sjukpenning eftersom du har arbete. Sjukersättning kan du bara få om du aldrig mer kan arbeta.

Min miss, självklart menar jag sjukpenning.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Nja) skrev 2024-07-07 21:07:12 följande:
    Du kan fortfarande vara sjukskriven, men varför skulle du ha trygghetsregler när du klarar att studera? 
    Återbetalningsskyldiga blir alla som tar lån. Varför skall du inte betala tillbaka ditt lån?

Jag hoppas min känsla av att du medvetet avstår från att vilja förstå och mest tycker en diskussion livar upp en trist söndagkväll är riktig, och att det inte handlar om något annat.

Om jag väljer att studera trots sjukskrivning (som jag inledningsvis önskade i den här tråden), så äventyrar jag min sjukpenning och inkomstbortfallet från mitt arbete.

Med andra ord kan Försäkringskassan komma att ifrågasätta min kapacitet att studera men inte att arbeta, och det är en situation jag vill undvika även om det är helt korrekt.
    Som jag skrev tidigare tar inte regelverket hänsyn till att jag har en 150% sysselgrad eller att det är skillnad på arbetsbefrielsen i ett fysiskt arbete kontra roliga studier, som du själv tidigare skrev.

Så jag upprepar mig. Igen. Av både ekonomiska och juridiska skäl är det klokaste att meddela min sjukskrivning och utgå från det regelverk som då träder in.

As it happens to be, så skrivs studiemedlet av efter 30 sjukdagar inom det regelverket, för att svara på din sista fråga (igen). 

• Anonym (Louise)
    ElaineBenes skrev 2024-07-07 21:58:22 följande:

Men varför stöter man då och då på folk som inte fattar att sjukskrivningen inte har med anställningsgrad att göra?
    Jobbar du 50% betyder 100% sjukskrivning 20h i veckan. 
    Skulle du vara 50% sjukskriven jobbar du hälften av 20h, dvs. 10 timmar i veckan.

Sjukskrivningens omfattning blir relevant först i samband med att man ansöker om sjukpenning utifrån sysselsättningsgrad och SGI, ja.
    Du menar att min läkare borde ha skrivit 150% sjukskrivning för att det ska omfatta även studier, är det rätt uppfattat?
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Louise) skrev 2024-07-07 22:23:12 följande:
    Sjukskrivningens omfattning blir relevant först i samband med att man ansöker om sjukpenning utifrån sysselsättningsgrad och SGI, ja.
    Du menar att min läkare borde ha skrivit 150% sjukskrivning för att det ska omfatta även studier, är det rätt uppfattat?
    Det kan läkarna inte göra. 
  • Anonym (Jessica)

Arbetar på vårdcentral och har gjort sjukintygen ibland åt dom och det finns inget sådant val iallafall 

• Anonym (Louise)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-07-07 22:26:05 följande:
    Det kan läkarna inte göra. 
    Jag vet.
    Jag vill mest åt resonemanget bakom skribentens poäng, eller rättare sagt vad poängen var.
  • Anonym (Jessica)

En sjukskrivning har ingenting att göra med hur mkt du pluggar eller jobbar . Är du tex 50% sjukskriven blir det 50% av din sysselsättning om den så är 1000%

• Anonym (Louise)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-07-07 22:26:29 följande:

Arbetar på vårdcentral och har gjort sjukintygen ibland åt dom och det finns inget sådant val iallafall 

Nej precis, regelverken utgår från max 100% :)
    Vilket i det här sammanhanget hade kunnat bli lurigt för en sån som mig.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Louise) skrev 2024-07-07 22:20:58 följande:

Jag hoppas min känsla av att du medvetet avstår från att vilja förstå och mest tycker en diskussion livar upp en trist söndagkväll är riktig, och att det inte handlar om något annat.

Om jag väljer att studera trots sjukskrivning (som jag inledningsvis önskade i den här tråden), så äventyrar jag min sjukpenning och inkomstbortfallet från mitt arbete.

Med andra ord kan Försäkringskassan komma att ifrågasätta min kapacitet att studera men inte att arbeta, och det är en situation jag vill undvika även om det är helt korrekt.
    Som jag skrev tidigare tar inte regelverket hänsyn till att jag har en 150% sysselgrad eller att det är skillnad på arbetsbefrielsen i ett fysiskt arbete kontra roliga studier, som du själv tidigare skrev.

Så jag upprepar mig. Igen. Av både ekonomiska och juridiska skäl är det klokaste att meddela min sjukskrivning och utgå från det regelverk som då träder in.

As it happens to be, så skrivs studiemedlet av efter 30 sjukdagar inom det regelverket, för att svara på din sista fråga (igen). 

Det är inte alls självklart att du riskerar din sjukpenning. Om intyget går ut på att du inte klarar ordinarie arbetsuppgifter så kan det mycket väl vara giltigt trots att du studerar 100%.

Ja, studiemedlet skrivs av om du är sjukskriven från studierna. Jag ifrågasätter hur läkaren kan ha sjukskriven dig från studier när du klarar av att studera.

Alltså borde du få 100% sjukpenning från ditt 50% jobb, men inte vara sjukskriven från studierna. Då skrivs inga dagar av, men det behövs ju inte när du studerar som vanligt och tar poäng.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-07-07 22:27:59 följande:

En sjukskrivning har ingenting att göra med hur mkt du pluggar eller jobbar . Är du tex 50% sjukskriven blir det 50% av din sysselsättning om den så är 1000%

Just så. Jag är sjukskriven 100% med en 50% sysselsättningsgrad som jag kommer få sjukpenning för. Den så kallade andra halvan hade jag kunnat studera halvtid om jag hade önskat, om jag inte hade sökt sjukpenning för mer än 50% samtidigt vill säga.
Svar på tråden Sjukskriven deltidsjobb + studier?