Anonym (Louise) skrev 2024-07-07 22:20:58 följande:
Jag hoppas min känsla av att du medvetet avstår från att vilja förstå och mest tycker en diskussion livar upp en trist söndagkväll är riktig, och att det inte handlar om något annat.
Om jag väljer att studera trots sjukskrivning (som jag inledningsvis önskade i den här tråden), så äventyrar jag min sjukpenning och inkomstbortfallet från mitt arbete.
Med andra ord kan Försäkringskassan komma att ifrågasätta min kapacitet att studera men inte att arbeta, och det är en situation jag vill undvika även om det är helt korrekt.
Som jag skrev tidigare tar inte regelverket hänsyn till att jag har en 150% sysselgrad eller att det är skillnad på arbetsbefrielsen i ett fysiskt arbete kontra roliga studier, som du själv tidigare skrev.
Så jag upprepar mig. Igen. Av både ekonomiska och juridiska skäl är det klokaste att meddela min sjukskrivning och utgå från det regelverk som då träder in.
As it happens to be, så skrivs studiemedlet av efter 30 sjukdagar inom det regelverket, för att svara på din sista fråga (igen).
Det är inte alls självklart att du riskerar din sjukpenning. Om intyget går ut på att du inte klarar ordinarie arbetsuppgifter så kan det mycket väl vara giltigt trots att du studerar 100%.
Ja, studiemedlet skrivs av om du är sjukskriven från studierna. Jag ifrågasätter hur läkaren kan ha sjukskriven dig från studier när du klarar av att studera.
Alltså borde du få 100% sjukpenning från ditt 50% jobb, men inte vara sjukskriven från studierna. Då skrivs inga dagar av, men det behövs ju inte när du studerar som vanligt och tar poäng.