• Anonym (Louise)

Sjukskriven deltidsjobb + studier?

Jag har blivit sjukskriven 100%. Har ett halvtidsjobb och hade tänkt plugga 100% över sommaren. Älskar kursen jag pluggar och vill helst inte avbryta den. Kan jag vara halvtidssjukskriven hos Försäkringskassan och få sjukpenning och sen plugga ändå med CSN?

• Svar på tråden Sjukskriven deltidsjobb + studier?
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Skillnad) skrev 2024-07-07 19:11:21 följande:

Har du tänkt på att det är skillnad på sjukersättning och sjukpenning? Låter som att du har sjukpenning eftersom du har arbete. Sjukersättning kan du bara få om du aldrig mer kan arbeta.

Min miss, självklart menar jag sjukpenning.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Nja) skrev 2024-07-07 21:07:12 följande:
    Du kan fortfarande vara sjukskriven, men varför skulle du ha trygghetsregler när du klarar att studera? 
    Återbetalningsskyldiga blir alla som tar lån. Varför skall du inte betala tillbaka ditt lån?

Jag hoppas min känsla av att du medvetet avstår från att vilja förstå och mest tycker en diskussion livar upp en trist söndagkväll är riktig, och att det inte handlar om något annat.

Om jag väljer att studera trots sjukskrivning (som jag inledningsvis önskade i den här tråden), så äventyrar jag min sjukpenning och inkomstbortfallet från mitt arbete.

Med andra ord kan Försäkringskassan komma att ifrågasätta min kapacitet att studera men inte att arbeta, och det är en situation jag vill undvika även om det är helt korrekt.
    Som jag skrev tidigare tar inte regelverket hänsyn till att jag har en 150% sysselgrad eller att det är skillnad på arbetsbefrielsen i ett fysiskt arbete kontra roliga studier, som du själv tidigare skrev.

Så jag upprepar mig. Igen. Av både ekonomiska och juridiska skäl är det klokaste att meddela min sjukskrivning och utgå från det regelverk som då träder in.

As it happens to be, så skrivs studiemedlet av efter 30 sjukdagar inom det regelverket, för att svara på din sista fråga (igen).