• beritolsson

Gjort "egen" ideologi

Som rubriken lyder, gjorde en "egen" ideologi och undrar om det finns andra som sympatiserar med vad jag tycker. Vad jag skulle kalla lite av en blandning mellan höger och vänster politk. 

Min ideologi:

Kärnfrågor:

Klasskillnader: Strävar efter att minska socioekonomiska klyftor genom rättvis beskattning och förbättrade möjligheter för alla.

Kriminalitet: Fokuserar på att öka tryggheten genom fler poliser, skärpta straff för våldsbrott, och preventiva insatser.

Jämställdhet: Främjar lika rättigheter och möjligheter för alla, oavsett kön, genom lönetransparens och delad föräldraledighet.

Abort ? kvinnans egen kropp: Stödjer kvinnors rätt att fatta beslut om sin egen kropp och vill grundlagsskydda rätten till abort.

Sysselsättning till det rätta värdet: Vill säkerställa att arbete alltid lönar sig mer än bidrag och förbättra arbetsvillkoren, särskilt inom offentlig sektor.

Välfärden:

Demokratisk kontroll: Stoppa vinstjakt och utförsäljningar inom välfärden. Förbättra insynen genom att tillämpa offentlighetsprincipen även på privata aktörer inom vård och omsorg.

Investeringar: Öka antalet anställda inom vård och utbildning. Förbättra utbildningarna för vårdpersonal och lärare.

Vård efter behov: Kortare vårdköer, förbättrad tillgänglighet och kvalitet på vården.

Öppenhet: Inför offentlighetsprincipen för att öka transparensen i välfärdssektorn.

Vården:

Tillgänglighet och kvalitet: Minska väntetider, säkerställa jämställd vård, och stärka barn- och ungdomspsykiatrin.

Specifik vård: Fokusera på cancervård, och minst en barnmorska per sjukhus.

Resurser och utbildning: Öka antalet utbildade vårdpersonal, förbättra journalsystem, och genomföra hälsoundersökningar för äldre.

Skola:

Faktakunskaper: Tydliga kurs- och ämnesplaner för att förbättra elevens kunskapsnivå.

Tidiga insatser: Inför nivågrupperingar och tidigt stöd till elever i behov.

Lärarrollen: Stärk lärarauktoriteten, höj kraven på lärarutbildningen, och minska den administrativa bördan.

Ordningsregler: Skärpta ordningsregler och fokus på mätbara kunskaper. Inför läxhjälpsgaranti.

Resursfördelning: Omfördela skolpengen för att ge mer resurser till skolor med större behov. Förbud mot vinstuttag och religiösa friskolor.

Klasskillnader:

Sysselsättning: Säkra hög sysselsättning och skapa incitament för arbete över bidrag. Justera skattepolitiken för att minska ekonomiska klyftor.

Kriminalitet:

Polisnärvaro: Fler poliser och fler kameror för ökad trygghet.

Våld mot kvinnor: Höj minimistraffet för våldtäkt, förbättra stöd och skydd för brottsoffer.

Ungdomskriminalitet: Inrätta särskilda nämnder, införa vistelseförbud, och erbjuda sociala insatser för unga.

Brottsförebyggande: Stärk samarbetet mellan myndigheter, skärp straffen, och sätt fokus på brottsoffrets rättigheter.

Jämställdhet:

Lika lön: Inför lönetransparens och säkerställ samma lön för samma arbete.

Föräldraledighet: Delad föräldraledighet för att främja jämställdhet.

Mensskydd: Erbjuda gratis mensskydd.

Abort:

Rättighet: Kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp. Grundlagsskydda rätten till abort.

Sysselsättning till det rätta värdet:

Lönsamhet i arbete: Gör arbete mer lönsamt än att leva på bidrag. Förbättra arbetsvillkoren och höj lönerna inom offentlig sektor.

Integration/invandring:

Arbetsmarknad: Kortare vägen till jobb genom språkutbildning och yrkesutbildning. Förbättrad bostadsförsörjning.

Socialt stöd: Stöd till kommuner för att hantera invandring. Avveckla EBO-lagen.

Bidragstak: Inför bidragstak för att minska incitamenten att leva på bidrag.

Miljö:

Klimatmål: Sätt specifika mål för att minska koldioxidutsläpp och implementera åtgärder för att nå dem.

Grön energi: Utveckla och investera i förnybar energi och fasa ut kärnkraften.

Kommunikation och transparens:

Öppenhet: Vi kommunicera med medborgarna om framsteg och utmaningar i politiska program. Öka transparensen i beslutsprocesser.
  • Svar på tråden Gjort "egen" ideologi
  • Jemp
    Anonym (Derp) skrev 2024-07-03 17:50:37 följande:
    Marknadsmässig kapitalism gynnar marknadsmässiga löner. Privatisering av vården med idén att vårdapparaten ska bestå av privata företag. Staten agera som en paraplyorganisation och skapa regelverk för upphandling av exempelvis mediciner. I usa idag så samverkar försäkringsbolagen med medicinförsäljningen vilket leder till helt oskäliga kostnader. Skattetrycket kommer därför att minska, gå till läkarvården öka. Fördelarna med detta är att de som arbetar inom vården får löner som motsvarar deras relativt långa utbildning. De får därför bättre konsumtionskraft och kan i sin tur anlita exv städhjälp.

Det är en del av min personliga politiska ståndpunkt. Jag är inte lagd åt vänster utan ser fördelar med "klass"killnader.
    Vilka fördelar ser du med klasskillnader?
  • Anonym (Derp)
    Jemp skrev 2024-07-03 17:57:36 följande:
    På vilket sätt minskad skattetrycket, kan du utveckla?
    Den korta förklaringen: Alla får betala för sin egen vård.
  • Anonym (Derp)
    Jemp skrev 2024-07-03 17:58:09 följande:
    Vilka fördelar ser du med klasskillnader?
    Den korta förklaringen: De mer förmögna kan sätta de mindre förmögna i arbete.
  • Jemp
    Anonym (Derp) skrev 2024-07-03 18:06:13 följande:
    Den korta förklaringen: Alla får betala för sin egen vård.
    Jaha. Det är ju verkligen en utveckling som skulle vara förödande, i mina ögon. 
  • Jemp
    Anonym (Derp) skrev 2024-07-03 18:07:28 följande:
    Den korta förklaringen: De mer förmögna kan sätta de mindre förmögna i arbete.
    Vi kommer alltid sätta varandra i arbete i samhället. 
  • Anonym (Derp)
    Jemp skrev 2024-07-03 18:50:22 följande:
    Vi kommer alltid sätta varandra i arbete i samhället. 
    Idag så behövs det till viss del bidrag (exv rot och Rut) vilket indikerar att något är fel på algoritmen
    Jemp skrev 2024-07-03 18:49:43 följande:
    Det är inte en klassiskt svensk uppfattning. Samtidigt som hela vårdapparaten behöver konstgjord andning. Jag tror inte skattefinansierad vård fungerar för samhället idag. Hela spektrat befinner sig i nödläge.
  • Jemp
    Anonym (Derp) skrev 2024-07-03 19:26:33 följande:
    Idag så behövs det till viss del bidrag (exv rot och Rut) vilket indikerar att något är fel på algoritmen
    Jemp skrev 2024-07-03 18:49:43 följande:
    Det är inte en klassiskt svensk uppfattning. Samtidigt som hela vårdapparaten behöver konstgjord andning. Jag tror inte skattefinansierad vård fungerar för samhället idag. Hela spektrat befinner sig i nödläge.

Fast rot och Rut går ju främst till höginkomsttagare, med argumentet just att skapa arbetstillfällen. 

Gällande vården får vi nog enas om att ha helt olika uppfattningar.Vården är det sista jag tycker ska göras till en klassfråga.

• Jemp

Jag syftar mer på att alla bidrar till arbetstillfällen genom barn på förskola, handla mat (och nöjen/tjänster), andra Tjänster som behövs på en arbetsplats (städ, löner osv), vård osv. Oavsett inkomst. 

• Anonym (Derp)
    Jemp skrev 2024-07-03 21:21:38 följande:

Fast rot och Rut går ju främst till höginkomsttagare, med argumentet just att skapa arbetstillfällen. 

Gällande vården får vi nog enas om att ha helt olika uppfattningar.Vården är det sista jag tycker ska göras till en klassfråga.

Ja, för att det är fel på algoritmen. (Nu är ju det systemet på plats för att kväsa svartarbete också). En höginkomsttagare borde ha tillräckligt med pengar för att kunna anlita arbetskraft utan bidrag.

Vården borde inte betraktas som ett välgörenhetsarbete, vare sig från de som arbetar där, eller de som anlitar tjänsterna. Jag tror att det är möjligt att privatisera vården med staten som paraplyorganisation. -Utan att ge avkall på välfärden.-

I det mesta så anser jag att staten inte ska blanda sig i utan vara ett styrande organ med bestämmelser som ger incitament för ny utveckling.
  • EnAnonumius
    Anonym (Derp) skrev 2024-07-03 17:29:51 följande:

tror också främlingsfientligheten upphaussats. Samhället behöver göra en attitydförändring.

gällande brottslighet förresten så anser jag att dömda brottslingar ska fråntas sin rösträtt. 

Håller med dig i att främlingsfientligheten är upphausad.

Syftar du på permanent indragen rösträtt eller tillfällig?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Gjort "egen" ideologi