• beritolsson

Gjort "egen" ideologi

Som rubriken lyder, gjorde en "egen" ideologi och undrar om det finns andra som sympatiserar med vad jag tycker. Vad jag skulle kalla lite av en blandning mellan höger och vänster politk. 

Min ideologi:

Kärnfrågor:

Klasskillnader: Strävar efter att minska socioekonomiska klyftor genom rättvis beskattning och förbättrade möjligheter för alla.

Kriminalitet: Fokuserar på att öka tryggheten genom fler poliser, skärpta straff för våldsbrott, och preventiva insatser.

Jämställdhet: Främjar lika rättigheter och möjligheter för alla, oavsett kön, genom lönetransparens och delad föräldraledighet.

Abort ? kvinnans egen kropp: Stödjer kvinnors rätt att fatta beslut om sin egen kropp och vill grundlagsskydda rätten till abort.

Sysselsättning till det rätta värdet: Vill säkerställa att arbete alltid lönar sig mer än bidrag och förbättra arbetsvillkoren, särskilt inom offentlig sektor.

Välfärden:

Demokratisk kontroll: Stoppa vinstjakt och utförsäljningar inom välfärden. Förbättra insynen genom att tillämpa offentlighetsprincipen även på privata aktörer inom vård och omsorg.

Investeringar: Öka antalet anställda inom vård och utbildning. Förbättra utbildningarna för vårdpersonal och lärare.

Vård efter behov: Kortare vårdköer, förbättrad tillgänglighet och kvalitet på vården.

Öppenhet: Inför offentlighetsprincipen för att öka transparensen i välfärdssektorn.

Vården:

Tillgänglighet och kvalitet: Minska väntetider, säkerställa jämställd vård, och stärka barn- och ungdomspsykiatrin.

Specifik vård: Fokusera på cancervård, och minst en barnmorska per sjukhus.

Resurser och utbildning: Öka antalet utbildade vårdpersonal, förbättra journalsystem, och genomföra hälsoundersökningar för äldre.

Skola:

Faktakunskaper: Tydliga kurs- och ämnesplaner för att förbättra elevens kunskapsnivå.

Tidiga insatser: Inför nivågrupperingar och tidigt stöd till elever i behov.

Lärarrollen: Stärk lärarauktoriteten, höj kraven på lärarutbildningen, och minska den administrativa bördan.

Ordningsregler: Skärpta ordningsregler och fokus på mätbara kunskaper. Inför läxhjälpsgaranti.

Resursfördelning: Omfördela skolpengen för att ge mer resurser till skolor med större behov. Förbud mot vinstuttag och religiösa friskolor.

Klasskillnader:

Sysselsättning: Säkra hög sysselsättning och skapa incitament för arbete över bidrag. Justera skattepolitiken för att minska ekonomiska klyftor.

Kriminalitet:

Polisnärvaro: Fler poliser och fler kameror för ökad trygghet.

Våld mot kvinnor: Höj minimistraffet för våldtäkt, förbättra stöd och skydd för brottsoffer.

Ungdomskriminalitet: Inrätta särskilda nämnder, införa vistelseförbud, och erbjuda sociala insatser för unga.

Brottsförebyggande: Stärk samarbetet mellan myndigheter, skärp straffen, och sätt fokus på brottsoffrets rättigheter.

Jämställdhet:

Lika lön: Inför lönetransparens och säkerställ samma lön för samma arbete.

Föräldraledighet: Delad föräldraledighet för att främja jämställdhet.

Mensskydd: Erbjuda gratis mensskydd.

Abort:

Rättighet: Kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp. Grundlagsskydda rätten till abort.

Sysselsättning till det rätta värdet:

Lönsamhet i arbete: Gör arbete mer lönsamt än att leva på bidrag. Förbättra arbetsvillkoren och höj lönerna inom offentlig sektor.

Integration/invandring:

Arbetsmarknad: Kortare vägen till jobb genom språkutbildning och yrkesutbildning. Förbättrad bostadsförsörjning.

Socialt stöd: Stöd till kommuner för att hantera invandring. Avveckla EBO-lagen.

Bidragstak: Inför bidragstak för att minska incitamenten att leva på bidrag.

Miljö:

Klimatmål: Sätt specifika mål för att minska koldioxidutsläpp och implementera åtgärder för att nå dem.

Grön energi: Utveckla och investera i förnybar energi och fasa ut kärnkraften.

Kommunikation och transparens:

Öppenhet: Vi kommunicera med medborgarna om framsteg och utmaningar i politiska program. Öka transparensen i beslutsprocesser.
  • Svar på tråden Gjort "egen" ideologi
  • Anonym (BD)
    beritolsson skrev 2024-07-02 22:22:55 följande:
    Gjort "egen" ideologi

Som rubriken lyder, gjorde en "egen" ideologi och undrar om det finns andra som sympatiserar med vad jag tycker ...

Så du är socialdemokrat.

Grattis, eller nåt ...
  • EnAnonumius
    beritolsson skrev 2024-07-03 16:28:05 följande:
    Jag vet mycket väl hur det fungerar i en riksdag, jag vet att jag inte sitter som diktator. 
    Jag tvivlar mycket starkt på detta, citerar dig och dina ord:
    beritolsson skrev 2024-07-03 14:35:11 följande:
    Om jag skulle suttit i riksdagen skulle väl mina beslut se ut ungefär som jag skrivit, så jag får väl ändå hålla med andra partier.
    (slut på citatet)

Så man kan ju verkligen undra om du "vet väldigt väl" hur det funkar i en regering/riksdag med tanke på hur tokigt du skriver...😏

Märker inte du nu att du skriver med en översittarröst, du vill som sätta dit mig, visa att du har rätt. Man måste inte ta allt så bokstavligt, om jag omformulerar för söta dig så du inte kan misstolka. Du får absolut tycka vad du vill inom politiken, det spelar mig ingen roll. Men sättet du skriver allt "fel" jag gör på ett nedlåtande sätt är det som stör mig. Vad du tyckte om aborträtt och menskydd har för mig ingen betydelse, men allt jag skriver runt om behöver du inte ta så bokstavligt och försöka rätta mig. Jag tror säkert du vet vad du pratar om men du behöver inte stampa på mig för de. var ödmjuk. 
    Jasså vill jag sätta dit dig?
    Då vet du mer om mig än vad jag vet om mig själv.

Jisses när du vet så mycket om mig så kanske du kan tala om vilket parti jag röstar på också.

Nej jag är inte intresserad av att "sätta dit dig".
    Bara för att man ifrågasätter dig och undra vad du pratar om ibland, så är det inte samma sak som att man skulle vilja sätta dit dig.

Men du är helt fri att inbilla dig själv detta om du nu skulle må bra av det. Fast kom ihåg att det är knappast fakta.

OM MITT PARTI SKULLE SITTA I REGERINGEN SKULLE PARTIETS ÅSIKTER OCH TANKAR VARA UNGEFÄR SOM DE JAG SKRIVIT I TS.
    Jag hör inte vad du säger, det är någon som skriker så förbannat högt i mitt öra så det går inte att uttyda orden.

Kan du ta det i "normal" samtals ton det blir lättare att höra då vad du säger då.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • beritolsson
    EnAnonumius skrev 2024-07-04 12:59:31 följande:
    Jag tvivlar mycket starkt på detta, citerar dig och dina ord:
    beritolsson skrev 2024-07-03 14:35:11 följande:
    Om jag skulle suttit i riksdagen skulle väl mina beslut se ut ungefär som jag skrivit, så jag får väl ändå hålla med andra partier.
    (slut på citatet)

Så man kan ju verkligen undra om du "vet väldigt väl" hur det funkar i en regering/riksdag med tanke på hur tokigt du skriver...😏

Jasså vill jag sätta dit dig?
    Då vet du mer om mig än vad jag vet om mig själv.

Jisses när du vet så mycket om mig så kanske du kan tala om vilket parti jag röstar på också.

Nej jag är inte intresserad av att "sätta dit dig".
    Bara för att man ifrågasätter dig och undra vad du pratar om ibland, så är det inte samma sak som att man skulle vilja sätta dit dig.

Men du är helt fri att inbilla dig själv detta om du nu skulle må bra av det. Fast kom ihåg att det är knappast fakta.

OM MITT PARTI SKULLE SITTA I REGERINGEN SKULLE PARTIETS ÅSIKTER OCH TANKAR VARA UNGEFÄR SOM DE JAG SKRIVIT I TS.
    Jag hör inte vad du säger, det är någon som skriker så förbannat högt i mitt öra så det går inte att uttyda orden.

Kan du ta det i "normal" samtals ton det blir lättare att höra då vad du säger då.

Jag har inte ens skrivit så tokigt som du får det att låta. Ur min synvinkel skrev jag: Om jag satt i riksdagen skulle mina beslut ? beslut som att presentera förslag och rösta ? vara i linje med det jag har skrivit, mina politiska idéer. Alla mina tankar, röster och förslag i riksdagen skulle baseras på den politiska grund jag skrivit. Därför måste jag ofta hålla med andra partier i många frågor, annars skulle jag inte kunna få igenom mina egna förslag. Känns det bättre?

Du hade kunnat tolka det på det sättet istället för att direkt hoppa på nej du vet ingenting, jag vet bäst. Det är en "attityd" du har, och du kanske bara är så som person så du märker inte av det själv. 

Om du dessutom kollar på alla de andra jag skrivit med här så finns det inga problem, vi bollar politiska ideer. Och det är allt annat än vad du och jag gjort, jag upplever att du vill sätta ner mig på min plats. Du ifrågasätter inte, du rättar. 

Bolla politiska ideer istället för att fokusera på de irrelevanta sakerna runt om.

Jag skrev stort så du skulle se och för att förtydliga...
  • beritolsson
    Anonym (BD) skrev 2024-07-04 08:11:34 följande:
    Så du är socialdemokrat.

Grattis, eller nåt ...
    tack, jo jag är ganska lik sossarna i mycket, men det finns vissa punkter som inte stämmer överens med sossarna. De kanske du skulle kika på.
    Men jag röstar S så, stolt S ändå.
  • Anonym (BD)
    beritolsson skrev 2024-07-04 13:35:12 följande:
    tack, jo jag är ganska lik sossarna i mycket, men det finns vissa punkter som inte stämmer överens med sossarna. De kanske du skulle kika på.
    Men jag röstar S så, stolt S ändå.
    Hur många av dina drygt 30 förslag menar du att sossarna inte antingen redan driver eller har talat om att driva?
  • beritolsson
    Anonym (BD) skrev 2024-07-05 07:31:39 följande:
    Hur många av dina drygt 30 förslag menar du att sossarna inte antingen redan driver eller har talat om att driva?
    Sänkt skatt för höginkomssttagare och bidragstak tex.
  • Anonym (M)
    Jemp skrev 2024-07-03 21:21:38 följande:

Fast rot och Rut går ju främst till höginkomsttagare, med argumentet just att skapa arbetstillfällen. 

Gällande vården får vi nog enas om att ha helt olika uppfattningar.Vården är det sista jag tycker ska göras till en klassfråga.

Det är en vanlig missuppfattning att ROT och RUT främst används av höginkomsttagare. Har arbetat med att sälja ett flertal sådana tjänster och det är mycket vanligt att låginkomsttagare också använder sig av det. Framförallt RUT. Skulle säga att kanske 80% av våra kunder tillhörde den kategorin. 
  • Jemp
    Anonym (M) skrev 2024-07-07 12:31:27 följande:
    Det är en vanlig missuppfattning att ROT och RUT främst används av höginkomsttagare. Har arbetat med att sälja ett flertal sådana tjänster och det är mycket vanligt att låginkomsttagare också använder sig av det. Framförallt RUT. Skulle säga att kanske 80% av våra kunder tillhörde den kategorin. 
    Rut kanske, men för rot finns det gott om statistik att det går främst till höginkomsttagare.

Det ligger ju till viss del i sakens natur: man behöver äga sitt boende och ha råd att renovera (även om det såklart går fint även med medelinkomst).
  • Aniiee

Intressant tankeexperiment, om inte annat. Kan säkert vara bra att sätta sånt på pränt, om inte annat så för sig själv.

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (BD)

ROT är en reform som infördes första gången på 1990-talet efter påtryckning från facken i byggbranschen för att dels stödja byggarbeten i lågkonjunktur och dels (och kanske framförallt) för att minska prisskillnaden mellan svarta och vita jobb.

Genom att ge ett ROT-avdrag skulle det bli mindre attraktivt att köpa byggtjänster svart.

ROT fanns 1993-1994 och 1996-1998 med just detta syfte.

Sedan återinfördes ROT år 2004 och jag tror det har funnits oavbrutet sedan dess

Svar på tråden Gjort "egen" ideologi